صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

انتخابات پاکستان
 به تعویق افتاد

پاکستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در این کشور که قرار بود پیش‌تر در ماه نوامبر برگزار شود به سال آینده میلادی موکول شده است. به گزارش الجزیره، کمیسیون انتخاباتی پاکستان اعلام کرد که دلیل این تعویق ایجاد تغییرات تازه در حوزه‌های انتخابیه است. در پی انحلال پارلمان در نهم اوت قرار بود انتخابات پارلمانی نوامبر سال‌جاری میلادی (آبان) برگزار شود. در این میان، حزب تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خان، نخست‌وزیر برکنار شده و محبوس این کشور تصمیم کمیسیون انتخابات را رد کرده و آن را «شوم» و «با نیت بد» دانست.

 

طرح 4 ماده‌ای چین
برای جهان

هان ژنگ، معاون رئیس جمهور چین در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل طرحی چهار ماده‌ای برای مقابله با مشکلات و چالش‌های جهانی ارائه کرد. به گزارش شینهوا، هان در تشریح پیشنهاد خود بر حفظ برابری، عدالت، صلح و امنیت، پیگیری نفع متقابل و رسیدن به نتایج مبتنی بر برد-برد و دستیابی به توسعه برای همه، پیشبرد تمدن بشری و همچنین صداقت در چندجانبه‌گرایی و بهبود مدیریت جهانی تأکید کرد. وی درباره بحران اوکراین نیز خواهان توقف خصومت‌ها و ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح شد.

 

تظاهرات بلغارها علیه ناتو

هواداران حزب اولتراناسیونالیست «وازراژدانه» (احیا) بلغارستان علیه سیاست‌های دولت غربگرای این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای آن و برچیدن پایگاه‌های نظامی ناتو شدند. به گزارش رویترز، آنها شعار «استعفا» علیه دولت سر دادند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. برخی از معترضان نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «پایگاه‌های امریکایی برچیده شود! بلغارستان منطقه صلح است.»
یکی از معترضان نیز تاکید کرد: «ما می‌خواهیم کشوری بی‌طرف باشیم. بلغاری‌ها مخالف ارسال سلاح به اوکراین هستند.»

 

عملیات اکتشاف
 برای اجساد نظامیان امریکا

 وزارت دفاع کره جنوبی خبر داد، این کشور و ایالات متحده اولین پروژه مشترک حفاری زیر آب خود را برای بازیابی بقایای سربازان امریکایی کشته شده در جنگ کره ۱۹۵۰-۱۹۵۳ آغاز کرده‌اند. به گزارش یونهاپ، بر اساس گزارش‌ها، دست کم ۱۰ نظامی کره جنوبی و ۲۰ نفر از نظامیان امریکا در این عملیات حفاری مشترک در آب‌های جنوب شرقی شهر بوسان در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی سئول حضور دارند. این پروژه تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی