صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

کمک های مالی و نظامی به اوکراین در آمریکا چالش برانگیز شد

زلنسکی عامل شکاف کنگره و کاخ سفید

گروه جهان/ ولودیمیر زلنسکی چهارشنبه‌شب در حالی در سخنرانی خود در سازمان ملل اتهامات تکراری خود علیه روسیه را مطرح کرد و پس از آن در دیدارهای خود با مقامات امریکا خواستار تداوم کمک‌های این کشور به اوکراین شد که به نظر می‌رسد مقامات سیاسی واشنگتن دچار اختلافاتی گسترده درباره این مسأله هستند.
به گزارش سایت شبکه خبری تی‌آر‌تی، ولودیمیر زلنسکی که کمتر از یک ماه پیش سلاح‌هایی مجهز به اورانیوم ضعیف شده از واشنگتن هدیه گرفت، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اتهام‌زنی مجدد به روسیه، خواهان پاکسازی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای شد. او همچنین با توجه به بحران غلات در جهان که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده است، درباره اهمیت کریدور غلات و صادرات محصولات غذایی اوکراین سخن گفت و در نهایت خواهان کمک کشورهای غربی و در رأس آنها امریکا به اوکراین شد. به گزارش رویترز، او پس از سخنرانی در مجمع عمومی، با چاک شومر، رهبر اکثریت سنا نیز دیدار کرد و طی آن به وی هشدار داد اگر واشنگتن کمک‌های مالی خود را به کی‌یف قطع کند، اوکراین در جنگ خواهد باخت. اما او در شرایطی این درخواست را به رهبر اکثریت سنا اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد مجلس نمایندگان امریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، چندان توافقی با این مسأله داشته باشند. نماد آن را می‌توان در استقبال سرد آنان از سخنرانی زلنسکی در کنگره مشاهده کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، برخلاف سال گذشته که رئیس‌جمهور اوکراین به گرمی مورد استقبال کنگره امریکا که دموکرات‌ها بر آن حکم می‌راندند قرار گرفت، امسال کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور خبر داد درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای سخنرانی در کنگره را رد کرده است. البته او بهانه‌ای برای این بی‌میلی عنوان و اعلام کرد این هفته به خاطر رسیدگی به بودجه سال آینده، هفته پرمشغله‌ای برای کنگره است، بنابراین فرصتی برای سخنرانی زلنسکی وجود نداشت. او در شرایطی مسأله بودجه و رسیدگی به آن را مطرح کرد که یکی از بندهای این بودجه کمک به اوکراین است و به گفته جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از جمله شامل بودجه‌ای 24 میلیارد دلاری برای کمک به عملیات ضد حمله اوکراین می‌شود؛ کمکی که دولت دموکرات امریکا معتقد است می‌تواند نتیجه محسوسی در نتیجه جنگ اوکراین داشته باشد، اما مک‌کارتی و جناح جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا خلاف این نظر را دارند.
با این حال کاخ سفید که نیازمند به نتیجه رسیدن جنگ اوکراین به منظور تأثیر آن بر انتخابات 2024 است، بدون اینکه منتظر تصمیم‌گیری‌های آتی کنگره بماند، بر اساس توافق‌های پیشین، با تمام توان کمک به اوکراین را ادامه می‌دهد. به گزارش الجزیره، دولت بایدن با کمک 325 میلیون دلاری به اوکراین موافقت کرده و بر همین اساس بزودی 2 سامانه دفاعی، گلوله‌های راکت‌انداز هایمرز، مسلسل‌های ضد پهپاد و بمب‌های خوشه‌ای از امریکا راهی اوکراین می‌شود. ضمن اینکه سخنگوی پنتاگون فاش کرده است تانک‌های آبرامز نیز در این محموله جای خواهند داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی