وزیر دفاع روسیه از دستاوردهای دفاعی کشورمان دیدن کرد

نمایش اقتدار در نمایشگاه تسلیحات ایرانی

وزیر دفاع روسیه در سفر به ایران از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کرد. به گزارش ایرنا، ارتشبد «سرگئی شویگو» صبح دیروز پس از دیدار و گفتگو با امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور در پارک ملی هوافضای سپاه پاسداران از آخرین دستاوردهای این نیرو از جمله پهپادها، موشک‌ها، سامانه‌های پدافندی پیشرفته بازدید کرد.
بازدید وزیر دفاع روسیه که کشورش در فهرست بزرگترین صادر کنندگان سلاح دنیا بوده است از نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران آن هم در حوزه‌های موشکی و پهپادی در حالی است که تولید این تسلیحات پیشرفته دفاعی- نظامی از موشکهای هایپرسونیک و نقطه زن هدایت پذیر تا انواع پهپادهای رادارگریز و دوربرد در اوج تحریم‌های ظالمانه غرب انجام شده و بر خلاف خواست آنها اکنون در آستانه پایان یافتن تحریمهای تسلیحاتی و موشکی سازمان ملل، ایران در هنگامه تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان تسلیحات مورد نیاز کشورهای دیگر ایستاده است. بر همین اساس ارتشبد شایگو وزیر دفاع روسیه  نیز در دیدارهایش با مقامات عالی نظامی ایران بر علاقه مسکو به توسعه همکاری‌های دفاعی با تهران و نیز برگزاری رزمایش‌های مشترک میان دو کشور تأکید کرد.
تأکید امیر آشتیانی بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه
امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع  نیز در دیدار همتای روس خود با اشاره به سابقه چند دهه روابط دفاعی و نظامی دو کشور گفت: همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور همواره با حمایت و پشتوانه رهبران عالی رتبه با هدف تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و نظام بین الملل پیگیری و دنبال شده است.
وزیر دفاع با اشاره به رشد و توسعه سازمان های منطقه ای نظیر شانگهای و بریکس  به عنوان  نشانه هایی از تمایل کشورهای جهان به نظام چند قطبی، تجربه همکاری و مشارکت دو کشور  در حوزه های منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم در غرب آسیا را موفق ارزیابی کرد و تاکید کرد: به طور قطع همکاری های دفاعی و نظامی دوجانبه در چارچوب صلح و امنیت بین الملل پیش خواهد رفت.
وی در همین راستا حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین المللی را جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و ضمن مخالفت با هرگونه حضور نیروهای فرامنطقه ای قالب پیشنهادی 3+3 را به عنوان یک راهکار برای حل مسالمت آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز یادآور شد.

دفاع روسیه از مواضع ایران
بیانیه سه کشور اروپایی در عدم تعهدشان به اجرای مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت در اکتبر 2023 موضوع دیگری بود که در گفتگوی وزرای دفاع ایران و روسیه مطرح شد. امیر آشتیانی اقدام جدید سه کشور اروپایی در این خصوص را نقض آشکار تعهدات اروپا ذیل برجام دانست و اظهار داشت: بیانیه مغرضانه این کشور ها مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود نیز یک دروغ بزرگ سیاسی و نشانه روشنی برای عدم اعتماد ملت ایران به آن ها دانست.
وزیر دفاع روسیه نیز با دفاع از موضع ایران با تاکید بر اینکه روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سطح بالا و راهبردی است، ارتقای سطح همکاری های راهبردی میان دو کشور و تعاملات سازنده میان ایران و روسیه  را موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانست و به تداوم همکاری ها و حرکت در راستای نظام چند قطبی تاکید کرد.
وی با حمایت و پشتیبانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات قفقاز، از حضور و فعالیت  کشورهای فرامنطقه ای انتقاد و بر راه حل های منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه  تاکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی