«ایران» از تداوم گفت‌و‌گوهای رئیسی تا درخواست بورل از امیرعبداللهیان گزارش می دهد

تعامل گسترده و سازنده؛ کنش هوشمندانه ایران در نیویورک

حضور هیأت بلندپایه دیپلماتیک در نشست عمومی سازمان ملل در دومین روز خود متأثر از رایزنی‌های دوجانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود و پیگیری رایزنی‌های مرتبط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها بود؛ رایزنی‌هایی که مبتنی بر این تلاش صورت گرفت تا حاضران در گردهمایی نیویورک زیر سایه دیپلماسی عمومی و رسمی فعال کشور، ابعاد واقعیات سیاست صلح‌جویانه جمهوری اسلامی در روند تحولات منطقه‌ای و همچنین رویکرد مسالمت‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای کشور را دریابند.
سخنرانی اخیر رئیس‌‌جمهور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متناظر بر چنین واقعیاتی مطرح شد. در دست گرفتن قرآن کریم از سوی رئیسی و محکوم کردن اقدام موهن قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی تأکیدی بر این مهم بود که تلاش‌های اسلام‌ستیزانه غرب رویکردی از پیش شکست خورده در برابر قدرت رو به افزایش ایران و جهان اسلام به شمار می‌آید. رئیس‌جمهور همچنین به‌درستی از نظم درحال‌گذاری سخن گفت که در حال پشت سر گذاشتن رویکرد یکجانبه‌گرایانه غرب با محوریت امریکاست و آلترناتیو پیش روی آن، ناظر بر نظم جدیدی است که زیر سایه ائتلاف‌های درحال ظهور بازیگران بزرگ شرق از جمله جمهوری اسلامی، چین و روسیه در حال شکل‌گیری است.
تأکید بر استمرار رویکرد صلح‌جویی ایران بویژه در بزنگاه‌های مهم بحرانی همچون جنگ اوکراین از دیگر محورهای مهمی بود که رئیس‌جمهور ایران مورد توجه قرار داد و به این ترتیب بر گزاره‌های ادعایی جهان غرب برای دخیل کردن ایران در این بحران خط بطلان کشید. آیت‌الله رئیسی همچنین استانداردهای دوگانه غرب در قبال تروریسم را زیر سؤال برد و در ادامه، ناکامی برنامه دشمن در پیگیری آشوب، ناامنی و جنگ بی‌سابقه روانی علیه ملت ایران را که از پروژه بزرگ کشورهای غرب با هدف فروپاشی و تجزیه ایران نشأت می‌گرفت، شکستی بزرگ خواند و تأکید کرد که سیاست ایران با وجود نبرد تمام‌عیار روانی از سوی قدرت‌های غربی همچنان بر پیشرفت و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و پیش راندن سیاست همسایگی و منطقه‌ای متکی خواهد بود.

تبادل زندانیان با امریکا با اهداف بشردوستانه انجام شد
آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگو با «فرید زکریا» مجری معروف شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» امریکا خاطرنشان کرد: تبادل زندانیان با امریکا با اهداف بشردوستانه انجام شد تا ایرانیانی که به شکل ناعادلانه در امریکا زندانی شده بودند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
وی با بیان اینکه آزادی زندانیان موجب خوشحالی خانواده‌های این افراد شد، گفت: ایران با این اقدام، نشان داد که برای مسائل بشردوستانه اهمیت زیادی قائل است. رئیس‌جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: زندانیان امریکایی در ایران جرایمی مرتکب شده و در دادگاه و نظام قضایی محکوم شده بودند اما با اهداف بشردوستانه آزاد شدند.

رایزنی‌های دوجانبه
سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در برنامه‌های دومین روز سفر خود به نیویورک، با «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار که در مقر سازمان ملل برگزار شد، رؤسای جمهور دو کشور ضمن مرور آخرین وضعیت تفاهمات همکاری دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین افزایش تعاملات ایران و تاجیکستان در سازمان‌های بین‌المللی تأکید کردند. دو طرف همچنین بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی در جهت افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور را نیز خواستار شدند. رئیس جمهور همچنین با جمعی از ایرانیان مقیم امریکا دیدار کرد. رئیسی جمهور در این نشست ضمن اعلام آمادگی دولت برای فراهم کردن زمینه بازگشت فارغ‌التحصیلان خارج از ایران و بهره‌‌مندی کشور از توانمندی آنها تصریح کرد: همچنان که ایرانیان داخل کشور از حقوقی برخوردارند، شما ایرانیان خارج از کشور نیز از همین حقوق برخوردارید و البته در مقابل این حق تکلیفی هم وجود دارد که مسئولیت‌پذیری در قبال کشور از جمله آن است. آیت‌الله رئیسی همچنین از وزارت امور خارجه خواست با همکاری دفتر نمایندگی ایران و شورای‌عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور موانع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی این قشر از ایرانیان در داخل کشور را رفع کنند.
درخواست بورل برای تجدیدنظر درخصوص بازرسان اخراجی
دیپلمات‌های ایران و کشورهای اروپایی هم روز گذشته از فرصت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای پیشبرد حل موضوعات اختلافی در پرونده رفع تحریم‌ها بهره بردند. نشست علی باقری، رئیس هیأت مذاکرات هسته‌ای با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی عضو برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان در همین چهارچوب صورت گرفت. باقری تصریح کرده، طرفین در این نشست درباره طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و گفت‌و‌گو نشسته‌اند. پیش از این، آخرین دیدار باقری و نمایندگان سه کشور اروپایی خردادماه سال‌جاری در ابوظبی انجام شده بود. علاوه بر این نشست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در دیدار جداگانه‌ای با «جوزپ بورل»، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبادل نظر درباره آخرین تحولات صورت گرفته میان ایران و اروپا در موضوعات هسته‌ای پرداخت. البته «بورل» بعد از این دیدار در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت‌و‌گوی خود با مقام ایرانی را دربرگیرنده سه محور دانست و ادعای اروپا درباره مسائل حقوق بشری و همکاری نظامی ایران و روسیه را تکرار کرد. همچنین در پی آغاز دوباره تنش در منطقه قفقاز، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود تأکید کرد: «جمهوری ‌اسلامی ‌ایران، قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و گفت‌و‌گو حل و فصل شود.»

 

حاشیه

بازتاب گسترده سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در رسانه‌های جهان
سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل که بازتابی از رویکرد اصولی جمهوری اسلامی بود، مورد توجه ویژه رسانه‌های جهان قرار گرفت. رویترز انتقاد رئیسی از رویکرد دوگانه ایالات متحده درباره پرونده هسته‌ای را مورد توجه قرار داد و نوشت: «رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک بین تهران و ۶ قدرت جهانی دیگر گفت «امریکا با خروج از برجام، توافق را نقض کرد. امریکا باید حسن‌نیت و اراده نشان دهد.» «گاردین» هم اشاره کرد که رئیسی با اعلام غلبه بر تلاش‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای از بین بردن حکومت ایران، تأکید کرد که آینده متعلق به کشورهای حوزه جمهوری اسلامی است و دوران غرب به پایان رسیده است. خبرگزاری فرانسه نیز موضعگیری رئیس‌جمهور در مورد مداخله امریکا در بحران اوکراین را مورد توجه قرار داد و نوشت: «رئیس‌جمهور ایران، امریکا را متهم به بدتر کردن جنگ اوکراین کرد و گفت که تهران از توافق صلح حمایت می‌کند.» رسانه‌های عربی منطقه از جمله شبکه «المیادین» لبنان، اقدام رئیس‌جمهور کشورمان در بالا بردن نسخه‌ای از قرآن کریم را برجسته کرد و گزارش داد که رئیس‌جمهور ایران با بالا بردن نسخه‌ای از قرآن، از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اهانت‌ها علیه قرآن شریف را محکوم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی