صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

آغاز سال آبی با کاهش محسوس بارش
پیش‏بینی‏ها تداوم کاهش بارش‏ها در حوضه‏های آبریز درجه یک و دو کشور را در پنج روز پایانی سال آبی جاری نشان می‏دهد، به‏طوری‏که این هفته دو حوضه آبریز اصلی بدون بارش است و هفته آینده، سه حوضه بدون بارش خواهد بود.تداوم وضعیت کاهش بارش و نامتوازنی آن در حوضه‏های آبریز اصلی و درجه دوم کشور وجود دارد. طبق این گزارش برای هفته جاری، وقوع بارش‏ها در نواحی شمالی به‏خصوص سواحل دریای خزر پیش‏بینی می‏شود، همچنین با توجه به چشم‏انداز بارش پیش‏بینی شده برای هفته آینده، وقوع بارش قابل توجهی در عمده مناطق کشور مورد انتظار نیست. بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب، حوضه آبریز دریای خزر این هفته با بیشینه بارش 116.7 میلیمتری و متوسط محدوده 5.9 میلیمتری بیشترین میزان بارش را در میان حوضه‏های آبریز اصلی کشور دارد.

اثبات غیرواقعی بودن برآورد آژانس بین‏المللی انرژی
مدیرعامل شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان پیش‏بینی آژانس بین‏المللی انرژی درباره نزدیک شدن به اوج تقاضای نفت را دور از واقعیت دانست. امین ناصر در کنگره جهانی نفت در کلگری کانادا گفت: اگرچه پیش‏بینی مصرف جهانی نفت آرامکو نسبت به یک دهه گذشته کاهش یافته، همچنان برآوردش نسبت به پیش‏بینی‏های دیگر نهادها افزایشی است. وی افزود: تقاضای جهانی برای نفت ممکن است تا سال 2030 میلادی به روزانه 110 میلیون بشکه برسد، در حالی که پیش‏تر آرامکو در سال 2010 پیش‏بینی کرده بود این رقم به 125 میلیون بشکه در روز می‏رسد. حتی چشم‏انداز کاهش‏یافته آرامکو از دیگر پیش‏بینی‏های برجسته پیشی می‏گیرد، آژانس بین‏المللی انرژی پیش‏بینی کرده است تقاضا برای نفت در سال 2030 میلادی به 105 میلیون بشکه در روز می‏رسد. مدیرعامل آرامکو گفت: غیرواقعی بودن پیش‏بینی آژانس بین‏المللی انرژی مبنی بر اینکه مصرف نفت در این دهه به اوج خود می‏رسد و در کوتاه‏مدت با سرعت پایین‏تری رشد می‏کند، ثابت شده است. ناصر یادآورشد: این تصور نیز در حال محو شدن است، زیرا بیش از آنکه بر مبنای داده‏های ثابت‏شده بازارها، اقتصاد رقابتی و فناوری باشد رنگ و بوی سیاسی دارد.وی تأکید کرد که هیچ راه‏حل سریعی برای انتقال انرژی وجود ندارد. مدیرعامل آرامکو تصریح کرد پیش‏بینی این شرکت برای تقاضای نفت در سال 2030 میلادی نسبت به رکورد مصرف روزانه 103 تا 104 میلیون بشکه برای نیمه دوم سال‏جاری میلادی، 7درصد افزایش نشان می‏دهد.


افزایش ۲۶ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۵ ماهه ۱۴۰۲
‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۷۸۶۹.۷ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۶.۳ درصد) افزایش داشت. به گزارش بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۱۴۷۰۲.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۸۲.۳ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۷.۷ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.
سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۲۲۰.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۷۶.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۱۱۶۸.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۳۶.۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۴۷۴۸.۶ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص۴۲.۳ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۱۲۲۰.۹ هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از ۵۷۱۲.۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۳.۱ درصد آن (مبلغ ۴۷۴۸.۶ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.
از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، ۶‏/۴، ۱۶۷ هزار میلیارد ریال معادل۲۳.۳ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۳۰۸.۷ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی