صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

دورخیز پالایشگاه تهران برای پتروپالایشی شدن

طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران اجرایی می‌شود

توسعه کیفی و کمی بنزین تولیدی پالایشگاه تهران با راه‌اندازی واحد ccr

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرای کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با استفاده از توان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد و گفت: با اجرای واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه تهران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در جنوب پایتخت تولید خواهد شد.
حامد آرمان‌فر در گفت‌وگوی مشروح با خبرگزاری شانا همزمان با هفته دولت، درباره پروژه‌های توسعه‌ای این پالایشگاه گفت: ظرف چند روز آینده، مطالعات طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره برای اجرا توسط شرکت‌های مطرح دانش‌بنیان داخلی آغاز خواهد شد. برای ارتقای محصول نفت‌کوره حدود ۱۱ طرح را بررسی کردیم و با یک شرکت وارد قرارداد شدیم. مطالعات امکان‌سنجی آن به اتمام رسیده است و جلسات متعدد و مذاکرات در سطح بالا و با استفاده از مشاوران پالایشگاه و بازنشستگان، برگزار کردیم و در حال ورود به فاز طراحی تفصیلی و پایه و خرید لایسنس هستیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد از محصولات تولیدی این پالایشگاه را نفت‌گاز تشکیل می‌دهد که پروژه‌های توسعه‌ای آن انجام شده است، افزود: به طور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ (گوگرد کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام) در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که با توجه به اینکه تمامی نیاز شهر تهران به نفت‌گاز را تأمین می‌کند، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: حدود ۱۳ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه تهران را نیز بنزین تشکیل می‌دهد که از نظر گوگرد مطابق استانداردهای یورو است، اما از نظر اکتان و بنزن با استانداردهای یورو مطابقت ندارد و به همین منظور طرح محیط‌زیستی (ccr) بنزین‌سازی این پالایشگاه طراحی شده و در فروردین ماه ۱۴۰۰ کلنگ آن به زمین خورده شد که هدف آن تولید بنزین یورو بوده است، همچنین مقداری نفتا در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که آن محصول نیز پس از راه‌اندازی وارد این واحد شده و به بنزین یورو تبدیل می‌شود.
آرمان‌فر میزان بنزین تولیدی در پالایشگاه تهران را روزانه ۶.۵ میلیون لیتر اعلام و بیان کرد: با اجرای طرح‌ بنزین‌سازی و ورود نفتای تولیدی در این پالایشگاه به واحد ‌سی‌سی‌آر، به طور میانگین روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو در این پالایشگاه تولید خواهد شد.
وی از پیشرفت ۵۲.۵ درصدی پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تهران خبر داد و گفت: برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۲۸۰میلیون یورو است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با تأکید بر توجه این واحد پالایشی به سلامت و بهداشت شهروندان افزود: هیچ‌وقت به دنبال سودجویی صرف نبودیم و هدف عمده طرح‌های این پالایشگاه، کیفی‌سازی محصولات و تأکید عمده بر سلامت و بهداشت شهروندان بوده است و افزایش کمیت در هیچ‌کدام از پروژه‌های پالایشگاه تهران در سال‌های گذشته مطرح نبوده است.
آرمان‌فر درباره تکلیف قانون بودجه مبنی بر اختصاص ۴۰ درصد از سود واحدهای پالایشی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: این طرح فرصتی سازنده برای پالایشگاه‌داران در راستای سرعت بخشیدن به پروژه‌های ارتقای کیفیت می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران و بندرعباس با درنظر گرفتن ظرفیت پالایشی دارای بالاترین سوددهی در سال گذشته در کشور بودند، افزود: امیدواریم طبق برنامه طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببریم.

دورخیز پالایشگاه تهران برای پتروپالایشی شدن
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران حرکت به سمت‌ پتروپالایشی شدن را مهمترین برنامه برای تحقق چشم‌انداز آینده این شرکت اعلام کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، از سال‌ ۲۰۳۵ مصرف فرآورده‌های نفتی در جهان افت پیدا کرده و ما ناگزیر به حرکت به این سمت هستیم و تلاش می‌کنیم از سوخت‌محوری صرف خارج شده و به سمت سودمحوری حرکت کنیم. در این باره برای خرید پتروشیمی شازند برنامه‌ریزی کردیم. در آینده خروجی واحد آراف‌سی‌سی و آرسی‌دی یک بنزین کرک شده (مصنوعی) را تولید می‌کند که تصمیم داریم آن را خوراک واحدهای ‌الفین‌پلانت کرده و وارد فاز پتروشیمیایی شویم که دو سود برای ما دارد؛ اولاً دیگر سوخت محور نیستیم و از طرفی خوراک واحدهای پتروشیمی نیز تأمین می‌شود.
آرمان‌فر با تأکید بر اینکه مصمم هستیم پالایشگاه تهران را به پتروپالایشگاه تبدیل کنیم، افزود: پتروشیمی شازند نزدیک‌ترین پتروشیمی خوراک مایع به پالایشگاه تهران است که محصولات آن بسیار متنوع است و زیرساخت‌های خط لوله آن نیز موجود است و می‌توانیم از همان بستر استفاده کنیم. این طرح مزایای زیادی برای پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند خواهد داشت و تأمین خوراک پتروشیمی شازند نیز تضمین خواهد شد. امسال توان خرید آن را داریم که امیدواریم با موافقت هیأت مدیره بتوانیم آن‌را نهایی کنیم.

نفت کوره مصرفی پالایشگاه تهران به صفر رسید
آرمان‌فر افزود: بخشی از سبد سوخت مصرفی پالایشگاه تهران را نفت کوره تولیدی خود این شرکت تشکیل می‌داد که علاوه بر آلودگی، ضرر و زیان برای شرکت داشت و استفاده از گاز صرفه اقتصادی بالایی داشت. به منظور رفع این چالش نیز اقداماتی با بررسی موردبه‌مورد و کوره‌به‌کوره در دستور کار قرار گرفت و از آبان ماه ۱۴۰۰، نفت کوره مصرفی پالایشگاه تهران به صفر رسید. همچنین یک گروه کاری زیر نظر شرکت ملی پالایش و پخش نیز به صورت مستمر مصرف انرژی پالایشگاه‌ها را بررسی می‌کنند و هدف ما این است که به استانداردهای جهانی در این حوزه دست پیدا کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی