صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

با دستور وزیر جهاد کشاورزی افزایش جوجه‌ریزی مرغ گوشتی صادر شد

تأمین گوشت مرغ کشور با ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی

درحال حاضر تولیدکنندگان با مشکل جدی نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا روبه‌رو هستند

 با وجود اینکه در کشور سالانه بین دو میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می‌شود اما به دلیل شرایط تولید و کاهش توان خرید مردم گاها نرخ این محصول در بازار با نوسان قیمت روبه‌رو می‌شود تا حدی که گاهاً یا زیرقیمت مصوب یا بیش از نرخ مصوب به فروش می‌رسد حال برای تنظیم بازار و کاهش دغدغه مردم، اخیراً با دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش جوجه‌ریزی مرغ گوشتی صادر شد که در همین راستا قرار شد ماهانه بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود تا بازار با کمبود روبه‌رو نشود.
حال طی سه ماهه اخیر با افزایش میزان جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ که به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود به قیمت مصوب نزدیک شده است و ادامه این روند می‌تواند موجب رسیدن گوشت مرغ به نرخ مصوب باشد البته این موضوع مورد نقد تولیدکنندگان است زیرا براین باورند که هزینه‌های تمام شده تولیدشان بیش از نرخ مصوب سال گذشته است و این نرخ‌ها منطقی نیست.
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار
« ایران اقتصادی» گفت: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر جوجه‌ریزی تا سقف ۱۴۰ میلیون قطعه در حال انجام است بنابراین گوشت مرغ مورد نیاز کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
حسین فاطمی اظهار داشت: درحال حاضر تولیدکنندگان با مشکل جدی نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا روبه‌رو هستند به طوری که کنجاله سویا تحویل تولیدکنندگان نمی‌شود زیرا در بازار موجود نیست و حتی در صورت تأمین از بازار تولیدکنندگان باید این نهاده را کیلویی ۳۵ تا ۳۷ هزارتومان خریداری کنند که رقم بالایی است.
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور افزود: درحالی که با توجه به حجم جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر، باید نهاده‌های طیور مورد نیاز این صنعت تأمین می‌شد اما حجم تأمین شده کفاف تولید را نمی‌دهد و تولیدکنندگان با مشکل جدی روبه‌رو هستند.
فاطمی تصریح کرد: با توجه به عدم برنامه‌ریزی فروش و جایگزینی محصول تولیدی نتوانستیم بازاریابی کامل را داشته باشیم و اکنون تولیدکنندگان با مرغ مازاد روبه‌رو هستند که موجب ضرر هنگفتی در این صنعت شده است به طور مثال در استان خراسان رضوی نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا ۵۱ هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده هر کیلوگرم از این محصول با احتساب نهاده‌های دولتی بین ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان است بنابراین هر مرغدار بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان ضرر می‌دهد.

خرید مازاد مرغ از شرکت پشتیبانی امور دام
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد نژاد آرین را ۱۲ درصد گران‌تر از نرخ مصوب مرغ زنده خریداری می‌کند درحالی که کشتارگاه جوجه آرین را ۵ هزار تومان زیر قیمت مصوب مرغ زنده خریداری می‌کند.
وی ادامه داد: درحالی که طبق آمارهای موجود به نسبت جوجه‌ریزی و نهاده‌های تحویلی این میزان تولید مرغ آرین قابل قبول نیست زیرا جوجه‌ریزی واقعی آرین زیر ۲۰ درصد است اما آمارهای منتشره بیش از ۳۳ درصد را نشان می‌دهد یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد جوجه آرین که تولید نشده نهاده‌هایش توزیع شده است.
فاطمی براین باور است که با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، دستمزد کارگری، کرایه حمل و نقل قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده باید بین ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان بین ۷۲ تا ۷۵ هزار تومان باشد تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در پایان اضافه کرد: سال گذشته نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان در حوالی ۷۳ هزار تومان تعیین شده بود، درحالی که قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلوگرم ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون با وجود کاهش قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و قیمت کنجاله سویا بین ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی