صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

این جمهوری تأمین دنیا نیست!

حسام آبنوس
روزنامه‌نگار

«جمهوری اسلامی، جمهوری تأمین دنیای شما نیست، جمهوری تأمین ایمان است. جمهوری امتحان الهی است برای جوان‌ها...» این جملات را به نقل از شهید احمد یوسفی در کتاب «پاییز آمد» اثر گلستان جعفریان خواندم. کتابی که روایتگر زندگی فخرالسادات موسوی همسر شهید احمد یوسفی است و سال گذشته در بخش مستندنگاری جایزه جلال نامزد بود. قصد ندارم درباره کتاب حرف بزنم که مجال دیگری می‌طلبد ولی این جملات مانند پتک بر سرم فرود آمد و طنین آن از ذهنم خارج نمی‌شود!
«جمهوری اسلامی، جمهوری تأمین دنیای شما نیست» و به راستی این نگاه جبهه‌ای و بسیجی چنددرصد در میان مسئولین رایج است که بتوان انتظار داشت مردم نیز این‌گونه زندگی کنند.
شهید احمد یوسفی که چنین حرفی از او نقل شده زندگی و سلوکش گواهی است بر اینکه خود قبل از سخن گفتن عامل به این سخن بوده و روایت همسرش نشان می‌دهد که او این‌گونه زیست که آنچنان به شهادت رسید. شهادتی که در آن دست‌هایش از بدن بریده شد و به مقتدای خود سیدالشهدا رسید.
در این کتاب که بخشی از آن روایت زندگی خانم موسوی با شهید احمد یوسفی است سیطره این تفکر و نگاه را در زندگی و سلوک رزمندگان می‌بینیم. شهید رحمان یوسفی برادر شهید یوسفی که زودتر از احمد به فیض شهادت رسید یا شهید قامت دوست احمد که او هم زودتر از احمد یوسفی به شهادت رسید همه نمود عینی چنین جملاتی بودند و برای رسیدن به آن تلاش کردند.
کتاب «پاییز آمد» با روایتی پویا و زنده که از کودکی راوی (فخرالسادات موسوی) تا شهادت همسرش را در برگرفته، سراسر نمود زندگی مکتبی و باورمند به اصولی است که رزمندگان و انقلابیون صدر انقلاب دم از آن می‌زدند. این کتاب با نثری روان و روایتی سرراست خواننده را در موقعیتی قرار می‌دهد که خود را وسط زندگی «فخری» ببیند و با او رنج و تنهایی و ایستادن پای عقیده و باور را لمس کند.
بارها گفته شده که شهدا مانند ستاره‌ای دنباله‌دار در آسمان شب دنیا لحظه‌ای می‌درخشند و بعد ردی از آنها می‌ماند و ناپدید می‌شوند، در این کتاب هم شهید احمد یوسفی خیلی کوتاه وارد زندگی فخرالسادات موسوی می‌شود و زودتر از آنکه بتوان باور کرد ناپدید می‌شود و ردی از خود باقی می‌گذارد که با گذشت سال‌ها هنوز هم اثر آن باقی است هرچند که دیگر به چشم نمی‌آید.
«جمهوری تأمین ایمان» ترکیبی است که امروز باید آن را روی دست گرفت و به کسانی که بدون توجه به خون شهدا با باورها و ایمان مردم بازی می‌کنند، نشان داد و گفت قرار نبود از این جمهوری برای تأمین دنیای خود و فرزندان‌تان استفاده کنید. قرار شما با احمد یوسفی‌ها این نبود که برای تأمین دنیای خود، با ایمان مردم بازی کنید. هنوز فخرالسادات‌ها در این جامعه نفس می‌کشند، اینطور با خون شهید معامله می‌کنید. 

جستجو
آرشیو تاریخی