صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

تمایز حق و باطل را در ادبیات کودک زنده کنیم
صفحه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در توئیتر نوشت: «باید معارف سنگین الهی را در سطح ادبیات کودکان مطرح کنیم و حب و بغض نسبت به جریان‌های تاریخی حق و باطل را از همان کودکی در وجودشان زنده کنیم. مطرح کردن این مباحث در قالب ادبیات کودک باعث می‌شود این مباحث سنگین تدریجاً در جامعه رشد کرده و صف‌بندی‌ها بر مبنای این فلسفه تاریخ شکل بگیرد.»


خودتحقیرها را علاج کنیم یا سلبریتی‌زده‌ها را؟
امیررضا مافی، مجری تلویزیون و مدیر فرهنگی در توئیترش با اشاره به حواشی استقبال از رونالدو در ایران نوشت: «امروز عده‌ای که به یک فوتبالیست مشهور علاقه‌مند بودند، برای دیدنش همه کار کردند و این خیلی طبیعی است. عده‌ای هم که در وجودشان حسرت دیده شدن دارند سریع به تحلیل این پدیده پرداختند و آن را تحقیر کردند و بعد مردم و کشورشان را حقیر نشان دادند که غیرطبیعی است. برای دومی باید علاج کنیم.»


ضرورت برخورد انتظامی با حواشی استقبال از رونالدو
مجید رفیعی، فعال فرهنگی و رسانه ای نیز درباره حواشی حضور رونالدو در ایران در شبکه اجتماعی شخصی‌اش نوشت: «شب قبل از حضور تیم النصر در هتل اسپیناس بودم. نشانه‌های بی‌نظمی کاملاً مشهود بود. به نظر من حواشی استقبال از رونالدو را خیلی بزرگ نکنیم. یقه این و آن را، خصوصاً افراد حاضر در استقبال را نگیریم. صرفاً باید مدیران فرهنگی ورزشی همان منطقه از تهران را مقصر بدانیم. چرا؟! تجربه مدیریت فرهنگی در منطقه ۲ تهران را دارم. فرهنگسرای ابن سینا.
شاید برخی رفقا یادشان بیاید که چطور آنجا تبدیل به محل رفت و آمد بزرگان فوتبال ایران به بهانه‌های مختلف شده بود. یادش بخیر، یکبار برای یکی از همین برنامه‌های ورزشی نیمچه بازداشتی هم شدم! در هتل اسپیناس دقیقاً فقدان هر نوع برنامه و انگیزه برای کار را دیدم. راستش را بخواهید اگر برای این رویداد غیر از عزیزان فراجا، نهادهای دیگر هم احساس مسئولیت می‌کردند، الان توی سروکله هم نمی‌زدیم که ما بی‌فرهنگیم یا بافرهنگ؟!»
 

چپِ وابسته به سرمایه‌داری از جنس وی‌او‌ای وبی‌بی‌سی
مصطفی ساجدی، منتقد سینما و فعال فرهنگی درباره حضور بدون حجاب و با پوشش گروهک پژاک توسط یک دانشجو در جلسه دفاع دکتری در توئیترش نوشت: «این چپ‌های دانشکده علوم اجتماعی هم موردهای جالبی برای مطالعه هستند. مثلاً می‌دیدیم طرف از شاسی بلند پیاده میشه و میگه من چپ هستم. یا طرف پوتین پوشیده و با یه غرور خاصی پاش رو گذاشته جلوی یه واکسی تا واکس بزنه! بابا پس ظلم دیدگان چی؟ این غرور سرمایه‌دارانه از کجا میاد؟ یا اینجا لیلا حسین‌زاده لباس پژاک رو میپوشه و به نوکرهای استالین سلام میده تا بگه یه چپ خالص هستش اما اپل واچ بسته و کنارش مک بوکه! و یک خط پیدا نمی‌کنی که در مذمت رسانه‌های وابسته به سرمایه‌داری مثلوی‌او‌ای وبی‌بی‌سی و من‌و‌تو و اینترنشنال صحبت کرده باشه! چون حمایتش می‌کنند»!
 

آگاهی را رشد دهیم تا افق دید وسیع شود
میثم مطیعی، مداح سرشناس درباره رویکرد درست در هدایت اجتماعی نوشت: «تعجب، تحقیر، تأسف، تمسخر و توجیه؛ خلاصه از دیروز تا اکنون است. اینها راه چاره نیست. آدم‌های دور و برمان باید «آگاه» شوند و «رشد» پیدا کنند و افق دیدشان وسیع شود تا خواستنی‌های کوچک و پیش‌پا افتاده را نخواهند. آدم‌ها باید از اسارت توهمات نجات پیدا کنند. کار چه کسی است؟ من، تو، همه.»
 

ضرورت تمرکز بر خلاقیت و شادی در کودک
اسماعیل آذری‌نژاد، فعال حوزه کتاب در مناطق محروم در توئیترش نوشت: «امروز در کلاس آموزشی برای مربیان مهد شهر چرام گفتم هدف‌گذاری فعالیت‌هاتون را بر سه محور بگذارید: کنجکاوی، شادی و بازی، خلاقیت. کودکان ما کم از مدارس ضربه نمی‌خورن، شما دیگه به سمت شیوه آموزش مدارس نروید. مهدکودک را تبدیل به مدرسه نکنید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی