صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

آب‌دهی چاه‌های خراسان رضوی سالانه ۱۰ درصد کاهش می‌یابد
مشهد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: میزان برداشت سالانه آب از چهار هزار و ۵۰۰ چاه شرب استان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است و حجم آب‌دهی چاه‌های استان سالانه ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.
حسین امامی افزود: برای جبران کسری آب چاه‌ها باید سالانه ۱۰۰ حلقه چاه جدید حفر شود. وی اضافه کرد: کاهش کمی و کیفی آب، اصلی‌ترین چالش حوزه آب شرب خراسان رضوی است و کمبود مخازن ذخیره، فرسودگی شبکه و خطوط انتقال، استفاده از آب شرب برای دام در مناطق روستایی، توسعه باغ ویلاها و انشعابات غیر مجاز نیز به تشدید مشکلات تأمین آب در استان دامن زده است.

افزایش ۶۳ درصدی خرید کلزا از کشاورزان لرستان
خرم آباد - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان از افزایش ۶۳ درصدی خرید کلزا در این استان خبر داد.
حجت‌الله بیرانوند  با اشاره به خرید 3536 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان لرستان تا 25 شهریور 1402 گفت: 2171 دانه روغنی کلزا سال گذشته از کشاورزان خریداری شده‌است.  وی افزود:231 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان پلدختر، 235 تن از کشاورزان کوهدشت، 157 تن از کشاورزان سراب‌دوره و 345 تن از کشاورزان خرم‌آباد  و 347 تن از کشاورزان بروجرد خریداری شده‌است. وی با اشاره به افزایش 63 درصدی خرید کلزا از کشاورزان لرستان بیان کرد: 222 تن دانه روغنی گلرنگ از کشاورزان این استان خریداری شده‌است.

اشتغال فصلی ۱۲ هزار نفر در آذربایجان غربی برای  برداشت گردو
ارومیه - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت محصول گردو از باغات استان گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر در تولید و برداشت گردو در سطح استان اشتغال دارند.
علی دیانتی اظهار کرد: این استان در تولید گردو رتبه ششم کشوری را دارد.  دیانتی افزود: هفت هزار و ۳۱۸ هکتار از باغات استان، باغ گردو است که شش هزار و ۵۰۳ هکتار باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.  وی میانگین عملکرد باغات گردو در هر هکتار را بیش از ۲ هزار کیلوگرم محصول خشک اعلام کرد و افزود: شهرستان ارومیه و سردشت بیشترین میزان تولید گردو در استان را به خود اختصاص داده‌اند و بر اساس برآورد‌های انجام شده میزان تولید این محصولات امسال ۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارقام گردوی کشت شده عموماً بذری و از ژنوتیپ‌های مختلف است البته در سال‌های اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است به طوری که می‌توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت و ارقام بومی و کاغذی اشاره کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی