صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

حمایت معاونت علمی
از توسعه 5G

دبیر ستاد توسعه و فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات گفت: اولویت، توسعه فناوری نسل پنجم(5G) و اینترنت اشیاست و دنبال این هستیم که با فرهنگسازی در زمینه خودرو متصل و هوشمندسازی، سعی کنیم مشکلات و موانع را رفع کنیم تا در دو یا سه سال آینده شاهد تحول در حوزه هوشمند‌سازی در سطح کشور باشیم.
به گزارش مهر، محمد کرباسی در مراسم افتتاح و نشست خبری آزمایشگاه 5G در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یادآورشد: در یک سال اخیر مأموریت‌های معاونت علمی به دو بخش تقسیم شد و برای اینکه تمرکز روی اقتصاد دانش‌بنیان بیشتر شود، توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان به دو بخش موازی تفکیک شد. وی افزود: یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در آینده فناوری مهم است، بحث ارتباطات و اتصال پذیری است که این حوزه به عنوان یک ستاد در معاونت علمی تعریف شده است.


مدال طلای مسابقات اختراعات کانادا به مخترع تبریزی رسید
صبا ولی‌زاده سلطان احمدی مخترع تبریزی مدال طلای هشتمین دوره مسابقات اختراعات کانادا iCAN۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
به گزارش ایسنا، وی با اختراع سرنگ ایمن در کلاس تجهیزات پزشکی در این رویداد بین‌المللی به عنوان نماینده ایران حضور داشت که درنهایت، موفق شد مدال طلای این کلاس را در این رویداد جهانی کسب کند. سرنگ ایمن احتمال ایجاد زخم را به حداقل می‌رساند. مراحل تست‌های اولیه این اختراع انجام و نمونه اولیه آن تولید شده و در فرایند تجاری‌سازی قرار دارد.
هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات کشور کانادا، تورنتو توسط انجمن بین‌المللی نوآوری و مهارت‌های پیشرفته شهر تورنتو و با حمایت فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA) برگزار شد.
به طور متوسط همه ساله حدود ۵۰۰ مخترع از ۴۵ کشور جهان در این رویداد بین‌المللی در مساحتی به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع در مرکز نمایشگاهی یورک واقع در قسمت شمالی شهر تورنتو حضور می‌یابند. صبا ولی‌زاده پیش از این نیز توانسته بود در سال ۱۳۹۴ مدال طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات لهستان و جایزه ویژه مخترعان مراکش و همچنین در سال ۱۳۹۵ مدال طلا از مسابقات اختراعات سوئیس و مدال طلای مخترع برتر زن در کشور کره جنوبی را کسب کند. وی عضو رسمی فدراسیون جهانی مخترعان و عضو انجمن مخترعان ایران است. این مخترع و نخبه تبریزی دارای ۳ اختراع در زمینه تجهیزات پزشکی تا به حال توانسته یک مورد را ثبت اختراع کند و دو مورد نیز در فرایند ثبت قرار دارد. عناوین اختراع صبا ولی‌زاده، طراحی و ساخت ست جراحی در حوزه زنان و زایمان، کفش دیابتی برای افراد مبتلا به دیابت و سرنگ ایمن است.

تولید یک دستگاه جدید
برای کشف مواد مخدر
محققان دستگاهی کوچک ابداع کرده‌اند که می‌تواند از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری و آن را شناسایی کند. به گزارش مهر، یکی از مواد مخدر خطرناک که توسط زندانیان جهان مصرف می‌شود، «اسپایس» نام دارد که عوارض جانبی شدیدی ازجمله روان پریشی، سکته و حمله صرع دارد. درحال حاضر مؤثرترین روش ردیابی چنین داروهایی، تکنیک‌های آزمایشگاهی مانند کروماتوگرافی گازی - طیف سنجی جرمی وابسته است. اما کریستوفر پاندی و همکارانش در دانشگاه بث انگلیس دستگاهی آزمایشگاهی و قابل حمل ابداع کرده‌اند که با لمس ماده، فعال می‌شود. سپس طول موجی از نور ماورای بنفش منتشر می‌شود که مواد شیمیایی فلوروفور در ماده مخدر را با نور فلورسنت نشان می‌دهد. دستگاه این سیگنال را دریافت می‌کند و با کمک یک حلقه از ال ای دی‌ها به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند. هرچه میزان تراکم ماده مخدر بالاتر باشد، تعداد ال ای دی‌های بیشتری به جای سبز به رنگ قرمز در می‌آیند. نسخه فعلی دستگاه می‌تواند با دقت ۹۵ درصد، اسپایس را ردیابی کند. محققان معتقدند که می‌توان برای تشخیص سایر مواد افیونی نیز آن را تنظیم کرد. همچنین می‌توان در مکان‌هایی غیر از زندان‌ها مانند پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها هم از آن استفاده کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی