صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بعد از 4 سال وقفه

نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای «فجر» برگزار می شود

نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بعد از 4 سال وقفه با نام جدید «فجر» و رویکرد نو با امضای تفاهمنامه‌ای با ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت مالی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق اواخر دی‌ماه برگزار می‌شود تا جای پای خود را در بین جشنواره‌های فجر سال جاری باز کند.

سوسن  صادقی
روزنامه نگار

جشنواره‌ای برای معرفی ظرفیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای
محمدامین حاجی‌هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روز گذشته در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: سالی 100 بازی تلفن همراه و رایانه‌ای قوی از سوی بخش خصوصی در کشور تولید و منتشر می‌شود که برخی از این بازی‌ها نشر بین المللی دارند و در داخل و خارج کشور دارای کاربران چند میلیونی هستند. این در حالی است که این قدرت و توانمندی تاکنون به درستی در کشور و حتی در عرصه بین‌المللی رسانه‌ای نشده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه هم اکنون بیش از 50 بازی در کشور تولید شده است که بیش از یک میلیون کاربر داخلی و خارجی دارد، افزود: با توجه به پایش دوسالانه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم اکنون 35 میلیون بازیکن گیم در کشور وجود دارد که از این میزان 33 میلیون آن بازی موبایلی و 2 میلیون بازی رایانه‌ای حداقل روزی 95 دقیقه بازی می‌کنند و سن متوسط آنها 23 سال
است.
 دبیر نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: بخش بازی‌سازی کشور با وجود داشتن توانمندی بالا در تولید بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای با مشکلاتی مانند نبود سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی مواجه هستند. بنابراین جای یک رویداد ملی و فراملی در کشور برای معرفی بازی‌سازان صنعت گیم خالی بود، از این رو تصمیم گرفته شد تا بعد از 4 سال وقفه نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با نام جدید «فجر» اواخر دی ماه برگزار شود.  
وی اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای و صنعت گیم جای خود را به عنوان رسانه قوی مصرفی در کشور باز کرده است ولی متأسفانه از دید حاکمیتی به عنوان رسانه و حتی درآمدزایی اقتصادی و تجاری مغفول مانده است.
 بنابراین قصد داریم با برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر این صنعت رسانه‌ای و اقتصادی و تجاری را معرفی کنیم.
حاجی‌هاشمی با اشاره به اینکه این جشنواره با رویکرد جدیدی نسبت به دوره‌های قبل برگزار خواهد شد، گفت: در رویکرد جدید روی سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای تأکید شده است بنابراین با ایجاد شبکه‌سازی بین بازی‌سازان و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری راه تولید و توسعه صنعت گیم در حاکمیت هموار می‌شود و جشنواره پیش رو به بستری برای رشد و ارتقای حوزه گیم بدل خواهد شد.

حمایت مالی 10 میلیارد تومانی
مسعود حسنلو رئیس ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست خبری گفت: هدف از امضای تفاهمنامه حمایت مالی از نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر است و  قرار است این ستاد زیرساخت مالی زیست‌بوم صنعت گیم را تقویت کرده و باعث رشد این صنعت در کشور شود.
رئیس ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از نکات مهم و حائز اهمیت برای رشد و پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای، ایجاد تسهیلات و کاهش فاصله مالی در زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای است و در حال حاضر در تلاش تقویت آن هستیم.
حسنلو با بیان اینکه معمولاً کسب و کار شکل می‌گیرد اما برای رشد و شتابدهی به آن با مشکل سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شود، اظهار کرد: صنعت گیم برای رشد و توسعه به پیشران‌های مالی که بانک‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران هستند نیاز دارند. بنابراین باید این صنعت را در کشور جا بیندازیم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این صنعت ترغیب شوند.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین رسانه در شرایط کنونی بازی‌های رایانه‌ای است، گفت: ولی متأسفانه در بعد کلان‌ شناختی نسبت به این مسأله وجود ندارد و در بعد حاکمیتی به این نقش رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای توجه نشده به همین دلیل رشد در خور توجهی نداشته و به علت بی‌توجهی به این اکوسیستم، صنعت گیم مغفول
 مانده است.
رئیس ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما در نظر داریم در قالب جشنواره از این صنعت و رسانه تأثیرگذار حمایت کنیم تا اکوسیستم تقویت شده و با ایجاد شبکه‌سازی، اجتماع بزرگ و منسجمی از بازی‌سازان را تشکیل دهیم تا این صنعت با جذب سرمایه رشد کند. حسنلو با بیان اینکه در فاز اول صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق 10 میلیارد تومان سرمایه برای برترین‌های جشنواره در نظر گرفته است، گفت: این مبلغ با اینکه رقم قابل توجهی نیست اما گامی ابتدایی و رو به جلو برای تقویت زیرساخت مالی زیست‌بوم صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.
وی بیان کرد: با اینکه درآمدزایی صنعت گیم در دنیا دوبرابر سینما شده است اما هنوز به اقتصادی و تجاری بودن این صنعت در کشور پی نبرده‌اند ولی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم تا صنعت بازی‌سازی هم به زمره صنایع خلاق بپیوندد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و ثبت شوند تا این صنعت بتواند با حمایت‌های دولت و جذب سرمایه رشد و
توسعه یابد.

 

بــــرش

اهدای غزال زرین به بهترین‌ها

محمدصادق دهنادی، معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران توضیحاتی ارائه داد.
دهنادی ابتدا به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: از اهداف این جشنواره ایجاد شبکه ارتباطی، علمی و فناوری برای نمایش توانمندی‌های بازی‌سازان ایرانی، نمایش پیشرفت‌های متنوع زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای در تولید آثار نو و پرمخاطب، زمینه‌سازی همکاری‌های مختلف بین زیست‌بوم و فرصت جذب سرمایه‌گذاری برای این صنعت دانش‌بنیان، ارتقای محتوایی و ساختاری تولیدات بازی‌ها با ایجاد زمینه‌های رقابتی و محتوایی، بازارسازی برای بازی‌های ایرانی باکیفیت و شناسایی استعدادهای این صنعت برای حمایت، پرورش و ایجاد فرصت‌های ملی و فراملی است.
دهنادی با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بخش اول بهترین دستاوردها در رشته‌های بهترین بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی مسابقه می‌دهند. بخش دوم به بهترین بازی در سبک (ژانر) و رشته‌های اکشن، ماجرایی، نقش‌آفرینی، استراتژی و شبیه‌سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقه‌ای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمه ای و اطلاعات عمومی اختصاص دارد.
 در بخش سوم که بخش ویژه جشنواره است قرار است بازی‌های قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت (استکبارستیزی، دفاع از کشور و غیره)، روایت پیشرفت (دستاوردهای کشور در عرصه‌های مختلف)، بهترین بازی از نگاه مردم ( ایجاد سایت و امکان تبلیغ بازی برای بازی‌ساز و رأی‌گیری مردم) ، بهترین به‌روزرسانی بازی‌های قدیمی و بازی مورد انتظار (با ارائه نسخه اولیه) رقابت کنند و به برترین‌ها «غزال زرین» و دیپلم افتخار ارائه شود.
وی درباره زمان ارسال آثار گفت: 17 مهرماه تا 22 آبان ماه برای ارسال آثار از سوی بازی‌سازان به جشنواره تعیین شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت  www.Fajrgamefestival.ir مراجعه کنند و یا با شماره 02158129 تماس بگیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی