صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

نگاهی به قابلیت‌های سیستم عامل جدید اپل

میترا جلیلی
روزنامه نگار

بالاخره انتظار طرفداران محصولات اپل به پایان رسید و این غول دنیای فناوری با عمل به وعده خود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (2023 WWDC) که به معرفی آیفون 15 پرداخته بود، از نسخه نهایی 17 iOS و 17 iPadOS رونمایی کرد. همچنین دو سیستم‌‌عامل‌ 10 watchOS و 17 tvOS که در فاز بتا بودند، در نهایت به‌صورت عمومی منتشر شدند که خبری بسیار خوش برای طرفداران ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند اپل محسوب می‌شود. البته دارندگان گوشی‌های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ احتمالاً از این خبر چندان خوشحال نیستند چراکه با انتشار 17 iOS عملاً پشتیبانی نرم‌افزاری از این گوشی‌ها به‌پایان رسید که این موضوع دردسرهای خودش را
دارد.
 با پایان گرفتن پشتیبانی از یک گوشی، درواقع دیگر آپدیت‌ها و به روزرسانی‌های نرم‌افزارها و سیستم عامل ارائه نمی‌شود بنابراین هیچ وصله امنیتی هم برای مقابله با بدافزارها و باج‌افزارها وجود ندارد و عملاً کاربر به راحتی در دام هکرها می‌افتد.
تبدیل گوشی به نمایشگر هوشمند
اما این سیستم عامل جدید چه ویژگی‌هایی دارد و چه قابلیت‌هایی به آیفون‌ها و آی پدهایی که با آن سازگاری دارند، می‌بخشد؟ StandBy یکی از ویژگی‌های جدید این سیستم عامل جدید است که می‌تواند آیفون کاربر را به نمایشگر هوشمند تبدیل ‌کند. این ویژگی، جزئیات متعددی همچون ساعت، تاریخ و وضعیت آب‌و‌هوا را به‌نمایش می‌گذارد.
یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم عامل جدید آیفون، قابلیت Contact Posters است که به کاربر این امکان را می‌دهد با کمک آن، یک پوستر اختصاصی برای خود بسازد. این موضوع برای کسانی که از فیس تایم استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد چراکه وقتی کاربر از طریق فیس ‌تایم به فردی دیگر زنگ بزند، عملاً پوستر وی برای شخص مقابل نمایش داده می‌شود. همین موضوع استفاده از فیس تایم روی آیفون‌هایی با سیستم عاملIOS17 را جذاب‌تر می‌کند. این پوسترها بسیار شفاف بوده و با فیلترهای مشخص می‌توان آن را زیبا کرد و چهره‌ای بی‌نقص را به نمایش گذاشت.
به دلیل راحتی کار با فیس تایم حالا دیگر کاربران می‌توانند حتی وقتی مخاطب در دسترس نیست، یک پیام ویدیویی یا صوتی را در فیس تایم
ثبت کنند.
 فیس تایم اکنون دارای یک تجربه اتصال باورنکردنی با تلویزیون‌های 4 K  اپل است و کاربران برای دیدن دوستان و خانواده روی صفحه نمایش بزرگ، می‌توانند از دوربین گوشی آیفون خود استفاده کرده و تماس را به تلویزیون اپل منتقل کنند یا اینکه تماس فیس تایم را مستقیماً از خود تلویزیون شروع کنند.
اما این سیستم عامل جدید چه ویژگی‌هایی دارد و چه قابلیت‌هایی به آیفون‌ها و آی پدهایی که با آن سازگاری دارند، می‌بخشد؟ StandBy یکی از ویژگی‌های جدید این سیستم عامل جدید است که می‌تواند آیفون کاربر را به نمایشگر هوشمند تبدیل ‌کند. این ویژگی، جزئیات متعددی همچون ساعت، تاریخ و وضعیت آب‌و‌هوا را به‌نمایش می‌گذارد.
 
اشتراک‌گذاری آسان‌تر
AirDrop اشتراک‌گذاری با دوستان، خانواده و همکاران را آسان‌تر از همیشه می‌کند و حالا NameDrop، یک ویژگی جدید AirDrop که در سیستم عامل جدید اپل ارائه شده، به کاربران این امکان را می‌دهد که اطلاعات تماس، از جمله پوستر تماس خود را به سادگی و تنها با کنار هم قرار دادن دستگاه‌های آیفون خود مبادله کنند. با همین حرکت، کاربران همچنین می‌توانند محتوا را به اشتراک بگذارند یا SharePlay را برای گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم یا بازی در حالی که نزدیک یکدیگر قرار دارند،
شروع کنند.
همچنین در نسخه سیستم عامل جدید اپل، کاربران می‌توانند برای اشتراک‌گذاری آسان‌تر و ایمن‌تر رمزهای عبور خود، گذرواژه‌ها را با گروهی از مخاطبین مورد اعتمادشان به اشتراک بگذارند. از آنجایی که اشتراک‌گذاری از طریق iCloud Keychain انجام می‌شود، رمزگذاری سرتاسری و کاملاً امن
 است.
 
پیدا کردن اشیای گمشده
یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم عامل جدید اپل، AirTag است که با کمک آن می‌توان به حداکثر 5 نفر از دوستان و اعضای خانواده اجازه داد در صورت نیاز، کالای گمشده را در Find My پیگیری کنند و با دیدن مکان آن شیء، به جست‌و‌جوی دقیق پرداخته و شیء گمشده را زودتر پیدا کنند. برای نصب 17 iOS و iPadOS 17 باید به بخش تنظیمات، General و Software Update بروید. پس از دانلود نسخه جدید iOS و iPadOS، تنها کافی است گزینه Install را بزنید و منتظر بمانید.

جستجو
آرشیو تاریخی