همکاری ۱۳ استان برای تخلیه کالاهای متروکه در بندر شهید رجایی

آغاز تخلیه روزانه کانتینرهای رسوبی از بنادر هرمزگان

چندی پیش بود که معاون اول رئیس جمهور درپی گزارشاتی درباره ایستایی بیش از ۲۵ هزار کانتینر حاوی کالاهای وارداتی مختلف در گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر عازم بندرعباس شد و بعد از بررسی موضوع به رئیس سازمان استاندارد، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و رئیس سازمان توسعه و تجارت مأموریت داد کالاهای رسوبی در این گمرکات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعیین‌تکلیف کنند.
حالا با گذشت حدود 2 هفته از این دستور مدیرکل و کارشناسان سازمان اموال تملیکی 13 استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، قم، یزد، اصفهان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و بوشهر به کمک مسئولان هرمزگان آمده‌اند تا باتوجه به حجم بسیار بالای کالاهای متروکه روند تعیین تکلیف این کانتینرها سریع‌تر انجام شود. از سوی دیگر مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد پس از بازدید اخیر معاون اول رئیس جمهور وتأکید ایشان مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف کانتینرهای کالاهای رسوبی از روز سه‌شنبه حداقل ۵۰۰ کانتینر از این بندر خارج می‌شود و این روند تا صفر شدن کالاهای رسوبی در بنادر ادامه خواهد داشت.

کاهش سقف مدت مجاز نگهداری کالاها برای ترخیص در بنادر استان
«حسین عباس‌نژاد»، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشست تخصصی رسیدگی به کالاهای رسوبی که با حضور مدیران کل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی 13 استان برگزار شد گفت: ۶۵ درصد تجارت کشور از این استان انجام می‌شود و احتمال دارد با کاهش سقف مدت مجاز نگهداری کالاها برای ترخیص از سه ماه یا کمتر در بنادر استان، تعداد ترخیص کالاهای متروکه بشدت افزایش یابد. به عبارتی سازمان اموال تملیکی باید خود را برای ترخیص حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کانتینر کالای متروکه و رسوبی در دی ماه سال‌جاری آماده کند.
وی با اشاره به اینکه کانتینرهای رسوبی و متروکه در یک نقطه نبوده‌اند گفت: این کانتینرها در سال‌های مختلف در لابه لای دیگر کانتینرها جای گرفته‌اند و اکنون جداسازی و انتقال آنها کار دشوار و زمانبری است. البته با دستور استاندار تمام سازمان های مربوطه در استان برای این موضوع بسیج شده‌اند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: ۱۴ هزار نفر در بندر شهید رجایی مشغول به کار بوده‌اند که تنها ۸۵۰ نفر آنان کارکنان این اداره‌کل هستند.

وجود ۱۰ هزار کانتینر کالای متروکه در بندر شهید رجایی
«مهدی فتحی»، مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان نیز در این خصوص توضیح داد: ۱۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی وجود دارد که افزون‌بر 7 هزار کانتینر مربوط به اواخر ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده که شرایط حادی ندارند و در فرایند تعیین تکلیف قرار دارند. همچنین سه هزار کانتینر متعلق به قبل از سال ۱۴۰۰ بوده که درحال پالایش برای تعیین تکلیف آنها با کمک سایر سازمان‌های همجوار و استان‌ها هستیم.
وی با تأکید بر اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در خصوص تعیین تکلیف کالاهای قاچاق و متروکه کارهای زیادی انجام شده، گفت: تعیین تکلیف ۱۰ هزار و ۳۰۰ کانتینر کالای متروکه که نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۴۰۰ درصد رشد داشته، تعیین تکلیف ۱۰ هزار پرونده کالای قاچاق، فروش افزون‌بر ۴۰ هزار میلیارد ریال کالا، بزرگ‌ترین انهدام کالاهای مضر سلامت جامعه، اعاده افزون‌بر ۲ هزار و ۴۰۰ اظهارنامه کالای متروکه به واحدهای تولیدی و تعیین تکلیف صدها پرونده از مهمترین این اقدامات بوده است.
فتحی خاطرنشان کرد: روند پیشرفت عملیات‌ صورت گرفته سه سال اخیر در حوزه تعیین تکلیف کالاهای متروکه و قاچاق بسیار چشمگیر بوده و در حال مختومه کردن و عبور از گردنه سخت دپوی هزاران تن کالای سنواتی هستیم.
روزانه ۵۰۰ کانتینر رسوبی از بندر شهید رجایی خارج می‌شود
«سید عبدالمجید اجتهادی»، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های استاندار و مدیرکل بنادر و گمرکات هرمزگان مبنی بر تخصیص و هماهنگی کامیون‌ها برای خروج و تعیین تکلیف کانتینرهای کالاهای رسوبی اظهار داشت: پس از بازدید اخیر معاون اول رئیس جمهور وتأکید ایشان مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف کانتینرهای کالاهای رسوبی از روز سه‌شنبه حداقل ۵۰۰ کانتینر از این بندر خارج می‌شود.
وی با اشاره به تأکید بر تخلیه 3هزار کانتینر از بندرشهید رجایی ظرف یک ماه گفت: در گذشته این حجم از کار در مدت یک‌سال انجام می‌شده است اما اکنون با تأکید دولت این اقدام در این زمان اندک انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اینکه انتقال کانتینرها به سایر استان‌ها را نخواهیم داشت ادامه داد: شاید در ابتدا تخلیه این مقدار کالای کانتینری سخت باشد اما باید این کار انجام شود. چنانچه در این یک‌ماه نتیجه لازم را دریافت نکردیم اقدام‌های دیگری در پیش خواهیم گرفت و حتی اگر لازم باشد در استان هرمزگان مستقر می‌شوم.
 اجتهادی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز پایانه‌های اموال تملیکی با همکاری استان‌های همجوار فراهم می‌شود، گفت: برای تسریع در روند تعیین تکلیف این کانتینرها باتوجه به حجم بسیار بالای کالاهای متروکه در بندر شهید رجایی، سازمان اموال تملیکی با مدیران کل 13 استان و کارشناسان خود در بندر شهید رجایی حاضر شده تا نسبت به تعیین تکلیف این کالاها اقدام کنند. در بحث تأمین کامیون‌های مورد نیاز برای خروج این کانتینرها هماهنگی‌های لازم با استاندار هرمزگان و همچنین استقرار دستگاه‌های «ریچ» که باید در پایانه‌های اموال تملیکی مستقر شوند، انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی