صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

کنایه بهادری جهرمی به اسرائیل و حامیانش
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اشاره به سالگرد کشتار مردم در صبرا و شتیلا نوشت: «ادعای حمایت از حقوق زنان از رژیمی که تنها یکی از جنایاتش رقم زدن فاجعه انسانی با کشتار ۵۰۰۰زن و مرد، کودک و پیر در #صبرا و شتیلا در سپتامبر۱۹۸۲ است، از تلخ‌ترین واقعیات دنیای بزک‌کرده مدرن است. دوره بحران‌سازی برای فراموش‌کردن وحشیگری‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل و حامیانش گذشته است.»


به یاد محقق سرشناس نجف
میثم رمضانعلی از فعالان رسانه درباره آیت‌الله خرسان که در نجف به رحمت خدا رفته، نوشته: «سیدمحمدمهدی خرسان، از محققین بنام حوزه علمیه نجف بودند.مشهورترین اثر وی، موسوعه عبدالله بن عباس است که در سی و چهارمین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران(١٣٩۵)، برنده جایزه برگزیده در حوزه دین و سیره نویسی شد.»


کلیسای سنت ایزاک به روایت زارعیان
مسعود زارعیان مستندساز که این روزها در روسیه است با انتشار سلسله استوری‌هایی، اطلاعاتی درباره بازدید از کلیسای سنت ایزاک منتشر کرده است. او نوشته که بر خلاف نظر عامه تبرک جستن فقط مخصوص مذهب شیعه نیست و در ادیان مسیحیت و یهود نیز رواج یافته است. طبق نوشته او، خانم‌ها موقع ورود به این کلیسا باید پوشش سر داشته باشند و بالعکس آقایان با کلاه حق ورود ندارند اگر نه تذکر دریافت می‌کنند. او همچنین از توسل جستن و دعاخواندن مردم در این کلیسا اطلاعاتی منتشر کرده است.


خسته نباشید کوثری به عوامل «بازپرس»
فریبا کوثری که این شب‌ها سریال «بازپرس» را از شبکه یک سیما در حال پخش دارد با انتشار متنی کوتاه دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای این سریال دعوت کرده است. او نوشته: «خسته نباشید به همه دوستان و همکاران خوبم مخصوصاً احمد معظمی کارگردان خوب و کار بلد که همیشه با انرژی و خستگی ناپذیر سر صحنه حضور داشت و تیم خوب فیلمبرداری و همه عزیزان که برای این سریال زحمات زیادی کشیدند. امیدوارم میهمانان خوبی برای شما بوده باشیم و از دیدن این سریال لذت برده باشید.» این سریال از شنبه تا سه‌شنبه از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود و محسن قصابیان، مهدی فخیم‌زاده و... از دیگر بازیگران آن هستند.


قطعه‌ای برای علاقه‌مندان آواز ایرانی
بابک زرین، هنرمند آهنگساز قطعه‌ای با عنوان «باده ده» را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته و آن را به همه دوستداران آواز اصیل ایرانی تقدیم کرده است. این قطعه در دستگاه همایون(شوشتری)، به خوانندگی سعید شریعت، به تهیه‌کنندگی بابک زرین و به تنظیم امیرمهدی مقدم تولید شده است. امکان گوش سپردن به این کار موسیقایی از طریق سایت‌های معتبر فراهم شده است.


نکته‌ای خواندنی درباره یکی از انواع کتابت قرآن کریم
صفحه کتابخانه و موزه ملی خبر مطلبی خواندنی درباره یکی از قرآن‌های نفیسی که در گنجینه نسخ خطی این مرکز نگهداری می‌شود با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته که در بخشی از آن می‌خوانید: «خط کوفی نخستین شیوه خوشنویسی بود که قرآن با آن نوشته شد. این خط پس از ظهور اسلام در ایران نیز رواج پیدا کرد. شماری از مورخان، خط کوفی را الهام گرفته از خط حجازی می‌دانند که از شهر انبار به حیره و از آنجا به مدینه و مکه و حجاز رسید. با در نظر گرفتن منشأ این خط می‌توان به این نتیجه رسید که این خط از شهر کوفه برنیامده، اما چون خط عربی در آنجا تکامل یافته، به نام این شهر معروف شده است. شهر کوفه همچنین مقر خلافت حضرت علی علیه السلام بود و چون ایشان یکی از کاتبان وحی بودند خط کوفی بیشتر رواج یافت و احکام و ارقام با آن نوشته شد. خط کوفی ابتدا نقطه نداشت و این ویژگی در کتابت و قرائت قرآن مشکل پدید می‌آورد، نخستین کسی که بر خط کوفی نقطه گذاشت ابوالاسود دوئلی به امر حضرت علی علیه السلام بود.» آن‌طور که در این نوشته آمده، یک نسخه خطی از قرآن کریم به خط کوفی در گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملک وجود دارد که به امام حسن مجتبی(ع) منسوب است.

جستجو
آرشیو تاریخی