صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

بارش‌های نرمال در راه
خراسان جنوبی
بیرجند - رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی، بارندگی‌های استان در فصل پاییز نرمال خواهد بود و در برخی مناطق فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
جواد نخعی افزود: پیش‌بینی‌های فصلی ۶۵ تا ۷۰ درصد قابل اطمینان است و نقشه‌های پیش‌بینی فصلی ماهانه صادر می‌شود که شاید در نقشه‌های جدید (مهرماه) تغییر کند.
وی بیان کرد: به طور میانگین ۱۹ درصد بارندگی‌های خراسان جنوبی در فصل پاییز، ۳۲ درصد در فصل بهار و ۴۸ درصد در فصل زمستان روی می‌دهد.
رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش‌های نرمال و بیش از نرمال از نیمه آبان تا نیمه بهمن امسال در استان قابل پیش‌بینی است.
وی عنوان کرد: براساس پیش‌بینی فصلی از نیمه آبان تا نیمه آذر بجز طبس در سایر مناطق حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر باران بیش از نرمال و از نیمه آذر تا نیمه دی در شهرهای قائن، حاجی آباد زیرکوه، بیرجند و درمیان حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر بارش‌ها بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
نخعی با بیان اینکه نیمه نخست زمستان نیز بارندگی‌های نرمال را خواهیم داشت، اضافه کرد: میانگین بارش‌های استان در سال آبی ۱۱۳.۴ میلیمتر است که در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲) حدود ۷۰ درصد میانگین این بارندگی‌ها را دریافت کردیم.

گذرگاه‌های غیررسمی، عامل افزایش مالاریا در سیستان و بلوچستان
زاهدان - رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گذرگاه‌های غیررسمی مرزی و تبادلات قاچاق سوخت در مرز پاکستان عامل افزایش مالاریا در استان سیستان و بلوچستان است.
 محمد ساکنی گفت: بارندگی‌های تیرماه سال گذشته و قاچاق سوخت در مرز پاکستان، برنامه کنترل ناقلین را با چالش مواجه کرده است.
وی افزود: علاوه بر بیماریابی تشدیدیافته، بیماریابی فعال نیز با حساس‌سازی نیرو‌های محیطی در حال انجام است و لاروکشی، مه‌پاشی و سم‌پاشی کانون‌های آلوده در راستای کنترل مالاریا انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی