صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

تخصیص بودجه برای ساماندهی صید و صیادی جنوب در دولت سیزدهم

زیر ساخت‌های بنادر ماهیگیری خوزستان توسعه می‌یابد

اهواز - با تخصیص اعتبارات در بودجه سال‌جاری، برنامه‌های توسعه‌ای بنادرماهیگیری استان خوزستان سرعت می‌گیرد.
 مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: فعالیت‌های صید و صیادی استان خوزستان به سبب قرارگیری در کرانه رودخانه‌ها، خور‌ها و نهر‌ها عموماً با محدودیت ایجاد زیرساخت مواجه است زیرا این پدیده‌های طبیعی علاوه بر حساسیت بالای محیط زیستی و اکولوژیکی نسبت به سواحل دریایی با رسوب‌گذاری شدیدی نیز مواجه است که شدت رسوب‌گذاری در خور‌ها و نهر‌ها به دلیل کندی جریان آب از رودخانه‌ها هم بالاتراست.
الیاس واحدی با اشاره به اینکه این الزامات طبیعی، در محدودیت ایجاد بنادرماهیگیری خوزستان در سال‌های گذشته بی‌تأثیر نبوده است افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی، خوزستان به دلیل نابسامانی ساختار صید و صیادی در برنامه‌های توسعه بنادر ماهیگیری جایگاه مهمی نداشت و استان بوشهر و تا حدودی مناطق غربی استان هرمزگان که پذیرای شناور‌های مهاجر خوزستانی نیز بودند در کانون توجه برنامه‌های بندر‌سازی دولت قرار گرفتند و بنادرماهیگیری بزرگی در این مناطق ایجاد شد.
وی ادامه داد: در دوره‌های بعد برای بر طرف ساختن کاستی‌های زیرساختی در صید و صیادی خوزستان، ایجاد بنادر نهرقصر در اروند کنار آبادان و بحرکان در هندیجان در دستور کار قرار گرفت.
 واحدی تأکید کرد: نهر قصر هرچند به دلیل توان بالای صید و صیادی در طرح جامع بنادر ماهیگیری کشور به عنوان بندر مرکزی استان خوزستان تعیین شد ولی رسوب‌گذاری مستمر نهر که با بسته شدن انتهای این آبراهه در منطقه شهری تشدید شده است کارایی این بندر ماهیگیری مهم را پایین آورده است که برای رفع این نقیصه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارمالی مورد نیاز است و هر چه پروژه فوق به تعویق افتد این رقم افزایش خواهد یافت. وی گفت: در بندر بحرکان نیز که تنها بندر ماهیگیری خوزستان در ساحل دریاست، بخش عمده امکانات مورد نیاز تاکنون طی دو فاز انجام شده است.
مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: این بندر نیازمند امکانات دیگری نیز هست که در دو فاز سوم و چهارم عملیاتی خواهد شد. فاز سوم مرمت اسکله و تأمین روشنایی و امکانات ایمنی آن است که در صورت تأمین اعتبار در سال‌جاری آغاز خواهد شد و فاز چهارم که ایجاد سازه مناسب موج شکن برای تأمین آرامش پهلوگیری کنار اسکله است با توجه به هزینه زیاد، نیاز به منابع اعتباری فراتر از بودجه سنواتی سازمان شیلات ایران دارد.  
واحدی گفت: با توجه به کاستی‌های موجود در زیر ساخت‌های بنادر ماهیگیری خوزستان در بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان شیلات ایران، حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های توسعه بنادر ماهیگیری این استان اختصاص خواهد یافت که نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی