صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

همسایگی شهرستان قدس با آلاینده‌های محیط زیست

گرد و خاک 70معدن شن و ماسه در گلوی ساکنان غرب تهران

محمودغلامی
خبرنگار

 شهرستان 500هزارنفری قدس در مجاورت پایتخت با بحران آلایندگی‌های زیست‌محیطی مواجه است و به‌رغم پیگیری وتلاش‌ دستگاه‌های متولی به دلیل فقدان زیرساخت‌های مناسب و حجم بالای مراکزآلاینده، نیازمند عزم و اراده دستگاه‌ها و نهادهای شهرستانی و استانی جهت مدیریت و کاهش این معضلات است.
فعالیت 70معدن شن و ماسه و آسفالت، تغییر کاربری‌ها و توسعه بی‌ضابطه صنعتی همچون باغ شازده و شرکت‌های خودرویی، فعالیت 700واحد صنعتی کوچک و بزرگ در شهرک‌های صنعتی زاگرس و گلبرگ، تخلیه نخاله‌ها و پسماندهای ساختمانی در گوشه و کنار شهر، جمع‌آوری و انتقال حدود300تن زباله‌ شهری وضایعات فروشی‌ها از عمده‌ترین مراکزآلاینده شهری است که علاوه‌بر آلودگی آب‌های زیرزمینی، خاک وهوا، سیما و منظر شهری را هم زشت و نازیبا کرده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.
انتشارگرد و خاک وریزگردهای ناشی از فعالیت 70معدن شن و ماسه شهرها و روستاهای اطراف شهرقدس، شهریار، اندیشه و تهران را درگیرکرده و گلایه مردم را به همراه دارد. احداث غیراصولی شهرک 12هزار نفری فرزان در مجاورت این معادن، این نقطه جمعیتی را گرفتار این معضل زیست‌محیطی و عوارض ناشی از آن کرده است.
تغییرکاربری‌ها، جانمایی و استقرار غیرکارشناسی واحدهای صنعتی در محدوده شهری و فعالیت 700واحد صنعتی کوچک وبزرگ در شهرک‌های صنعتی زاگرس و گلبرگ در داخل محدوده قانونی شهر از دیگر معضلات اساسی‌ای است که بهداشت محیط و سلامت عمومی را با خطر مواجه می‌کند. توسعه صنعتی‌ که با تغییرکاربری، تخریب باغات و فضای سبز همراه است قطعاً توسعه پایدار واصولی‌ای نیست. طرح تغییرکاربری و خشک‌ شدن باغ 80هکتاری معروف به باغ شازده وابسته به بنیاد‌مستضعفان وتغییرکاربری گاوداری92هکتاری، جهت توسعه شرکت بهمن‌خودرو در روستای دانش نیز خبری ناخوشایند و تهدید سلامت عمومی است.
وجود باغات، مزارع، سبزی‌کاری و صیفی‌کاری در اطراف شهرک‌های صنعتی و نشست آلایندگی‌ها وفاضلاب‌های صنعتی به آب‌های زیرزمینی و نفوذ شیرابه زباله‌های شهری در محل سکوهای حمل زباله، تهدید جدی دیگری برای سلامت و امنیت غذایی مردم است.
تخلیه نخاله و پسماندهای ساختمانی که علاوه‌بر قدس از منطقه 22 تهران و شهریارو کرج به این شهرستان منتقل می‌شود معضل زیست‌محیطی دیگری است که نیازمند حضور فعال گشت‌های ویژه، پلیس ساختمانی، پایش اداره محیط زیست وپلیس راهوربرای کنترل ومدیریت آن است.
وحیدگلیکانی، فرماندار شهرستان قدس نیز در مصاحبه با «ایران» با تأکید براهمیت حوزه محیط زیست و سلامت شهروندان گفت: حفظ و ارتقای محیط زیست وپیوست محیط زیستی دراجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی با هدف حفظ سلامت مردم مورد تأکید دولت سیزدهم است وتوسعه متوازن و پایدار با حفظ محیط زیست ومشارکت و همکاری مردم تحقق می‌یابد.
وی گفت: اخذ مجوز از مراجع فرادستی جهت ساماندهی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گودهای مستعد، تأکید بر راه‌اندازی و اجرای سیستم تصفیه فاضلاب توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها وشیرابه زباله‌های شهری، پیگیری اخذ طرح تفصیلی مدیریت پسماند شهری، پایش شبانه‌روزی فعالیت واحدهای صنعتی و معدنی، راه‌اندازی مرکز سنجش آلایندگی هوا در سال 1401، کلنگ‌زنی احداث مرکز اقلیم‌شناسی و هواشناسی شهرستان در هفته دولت وشروع عملیات فازدوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری با دستور رئیس‌جمهور از جمله اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست شهرستان است.
فرماندار شهرستان قدس با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند تصفیه‌خانه فاضلاب شهری افزود: خروجی 173 لیتردر ثانیه پساب تصفیه شده فرصت مناسبی برای بخش کشاورزی و فضای سبزشهری فراهم آورده است تا در شرایط بحران آب از این پساب استفاده کنیم و خوشبختانه شهرداری و جهاد کشاورزی با تأمین اعتبار مناسب و اجرای طرح‌های خط انتقال به دنبال استفاده مناسب از این پسماند فاضلاب است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی