صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

سفرهای تابستانی رکورد سفرهای نوروزی را شکست

توقف در مسیر شمال

زیست بوم/ تعطیلات شهریور، آخرین فرصت سفر تابستانی بود. یک تعطیلی دیگر ابتدای مهرماه هم مانده است. بعد که مدارس به صورت کامل بازگشایی شود، دیگر از تعطیلی‌های مداوم خبری نیست. به همین جهت میلیون‌ها نفر دل به جاده زدند تا از آخرین روزهای تابستان بی‌بهره نمانند، اما بسیاری شان ساعت‌های زیادی در راه ماندند، نه راه پس داشتند و نه راه پیش. مقصد اکثرشان هم شهرهای شمالی کشور بود. طبق آمار ارائه شده، 9 میلیون نفر از روز 16 تا 21 شهریور، به گیلان سفر کردند که به گفته ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، حجم سفر در این چند روز، رکورد سفرهای نوروزی را شکسته است. یک میلیون نفر نیز فقط در روز 23 شهریور به مازندران رفتند.
 
بیان دغدغه‌ها و مشکلات زائران
پیک بالای سفر در روزهای پایانی شهریورماه در مشهد مقدس دغدغه مسئولان نیز بوده است. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با رئیس جمهور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات زائران پرداخت و رفع نقصان‌ها در حوزه پارکینگ، اسکان زائران و تقویت حمل‌ونقل عمومی برونشهری به مقصد مشهد را خواستار شد.
این مسئول با بیان اینکه در این روزها،  بیش از 5 میلیون نفر به مشهد مقدس سفر کرده‌اند، به مشکلات و دغدغه‌های میهمانان امام رضا(ع) پرداخت و گفت: مسأله پارکینگ و ظرفیت تخت هتل و میهمانپذیر مشهد بسیار کمتر از این عدد است، لذا در حوزه اسکان زائران، نیازمند افزایش ظرفیت و امکانات هستیم.

رکورد نوروز شکست
ولی جهانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، از آمار 9 میلیون نفر در روزهای 16 تا 21 شهریور ماه خبر داد و گفت که ۱۵ میلیون گردشگر تنها از ابتدای شهریور ماه امسال تاکنون به استان سفر کردند. او  همچنین گفت که در 22 تا 24 شهریور، بیش از 3 میلیون مسافر به گیلان سفر کرده‌اند و اقامت 5 میلیون نفر- شب اقامت در اماکن اقامتی گیلان به ثبت رسیده است. مسافران و گردشگران بیشتر در شهرستان‌های رشت، بندرانزلی، آستارا، لاهیجان، فومن و رودسر اقامت داشتند. اماکن گردشگری دیگر مثل شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی رشت، بنای تاریخی قلعه‌ رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های استان گیلان بوده است.گیلان دارای سه هزار و 554 واحد تأسیسات گردشگری است که 382 مورد آنها بین‌راهی هستند و بیش از 12 هزار نفر در بخش گردشگری گیلان فعال هستند. این مسئول با بیان اینکه 35 میلیون گردشگر از ابتدای امسال به گیلان سفر کرده‌اند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد، گفت: بیش از صددرصد واحدهای اقامتی استان سطح اشغال شده بودند.
روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۱میلیون و ۷۲۵هزار و ۶۲۰ نفرشب اقامت مسافر در مازندران ثبت شده است، گفت: از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۳۶میلیون نفر- شب مسافر در مازندران اقامت داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی