صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم عنوان کرد

وضعیت آموزشی، در صدر انتقادهای دانشجویان

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها شکایت‌ها از وضعیت خوابگاه‌ها، نقل و انتقالات، ثبت نام و تمام ابعاد مختلف آموزشی نیز شروع می‌شود و همه این شکایت‌ها و درخواست‌ها برای پیگیری مشکلات دانشجویان و اساتید به دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم می‌رسد. دایره این شکایت‌ها گسترده است، هرچند به گفته مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با توجه به گستردگی دانشگاه‌ها، میزان شکایت‌ها زیاد نیست.
حامد کرمی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره میزان شکایت‌هایی که از سوی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهیان به دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایت وزارت علوم ارسال می‌شود، توضیح داد: بیشترین شکایت‌هایی که مطرح می‌شود در حوزه آموزشی است، پس از آن می‌توان گفت که بیشترین شکایت‌هایی که به دست ما می‌رسد در حوزه دانشجویی و خوابگاه‌هاست. همچنین بحث نقل و انتقالات یکی از موضوعات مهم دانشجویان است که درباره آن از ما انتظار پیگیری دارند.
به گفته مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، دایره شکایت‌ها گسترده و متعدد است. وی در این باره توضیح داد: طبیعی است با توجه به تعداد دانشگاه‌هایی که در سراسر کشور با جمعیت قابل توجهی از دانشجو، میزان و نوع شکایت‌ها هم متعدد باشد زیرا به هر حال مشکلات گوناگونی به وجود می‌آید. البته ما تلاش می‌کنیم با اصلاح رویه‌ها و روندها به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات کمتری به وجود بیاید.
کرمی درباره شکایت‌هایی که از سوی دانشگاه‌های تراز بالا اعلام می‌شود و این موضوع که بیشتر شکایت‌ها از کدام دانشگاه‌هاست، گفت: نمی‌توان این را به شکل دقیق گفت به این دلیل که دانشگا‌ه‌های دولتی ما دانشجویان بیشتری دارند پس شکایت‌ها هم بیشتر خواهد بود. باید یک تحقیق آماری دقیق در این زمینه داشته باشیم که فعلاً در دسترس نیست اما در حوزه دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ و پیام نور‌ و هم دانشگاه‌های دولتی باید گفت با توجه به گستردگی دانشگاه‌ها، میزان شکایت‌ها زیاد نیست.
وی با تأکید بر اینکه پیگیری شکایت‌های دانشجویان وظیفه وزارت علوم است، گفت: همه تلاش‌ها نشان می‌دهد که همکاران درصدد کسب رضایت دانشجویان و فراهم کردن رفاه آنها هستند. اما اگر یک مورد هم باشد ما در دفتر بازرسی وظیفه خود می‌دانیم تا شکایت‌ را پیگیری کرده و نتیجه آن را به دانشجویان اعلام کنیم تا آنها هم برنامه‌ریزی خود را داشته باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که بازه زمانی که برای پاسخ به یک شکایت لازم است چند روزه است؟ گفت: ما دستوری از وزیرعلوم گرفتیم و آن را به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم؛ البته زمان زیادی از آن نمی‌گذرد ولی طبق این دستور، بازه زمانی مورد نیاز برای پاسخ به هر یک از شکایت‌ها حدود ۱۹ روز است. به طور کلی از طریق رابطه‌ای که در دانشگاه‌ها داریم سعی بر رعایت کردن این بازه زمانی داریم تا در اسرع وقت و اولین فرصت پاسخ شکایات به دست دانشجویان برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی