صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

شاگردان پژمان درستکار بدنبال قهرمانی جهان

سرشاخ شدن پادشاه و جادوگر در بلگراد

پریسا غفاری
خبرنگار

مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی از ۲۵ شهریور تا ۲ مهرماه در بلگراد صربستان برگزار می‌شود که نخستین میدان انتخابی المپیک پاریس نیز به شمار می‌رود. با برگزاری چرخه و تورنمنت بین‌المللی، ترکیب تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برای حضور در این مسابقات مشخص شد. اما به نظر می‌رسد با توجه به سطح کیفی بالای رقابت‌ها نتوان از حالا نتیجه‌ها را پیش‌بینی کرد.پس باید منتظر ماند و دید رحمان بی‌رحم بازهم طلا می‌گیرد یا حسن یزدانی می‌تواند تیلور جادوگر را مغلوب کند؟

۵۷ کیلوگرم
 ایران با ورزشکار جدیدی در این وزن راهی صربستان شد. میلاد والی‌زاده، با مصدومیت علیرضا سرلک راهی مسابقات می‌شود. وی تاکنون در مسابقات جهانی صاحب مدال نشده است؛ همچنین در مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی مقابل زِین ریچارد از امریکا ۱۷ بر ۶ مغلوب شد. جوان 18 ساله مازنی رقبای مطرحی از جمله زلیم خان آباکاروف از مقدونیه، ری هیگوچی از ژاپن، زائور اوگویف از روسیه و... دارد.

۶۱ کیلوگرم
رضا اطری برای دومین بار در ترکیب تیم ملی ایران قرار دارد و این بار به دنبال مدال طلاست. وی سال قبل در مسابقات جهانی راهی فینال شد اما با شکست مقابل حریفی از ژاپن، مدال نقره را کسب کرد. رقبایش نارمانداخ مغولستانی، اورمان اوغلو ترکیه‌ای، عباس گادژی ماگمدوف روسی، آندری بکرنئو از بلاروس، هاروتیونیان ارمنی، ویتالی آروخائو از امریکا و اوگاوای ژاپنی هستند.

۶۵ کیلوگرم
رحمان عموزاد که مدال طلای جهان را با شکست مدعیان در کارنامه دارد بار دیگر در مسابقات جهانی شرکت می‌کند. وی امسال در مسابقات قهرمانی آسیا هم طلا گرفت. او به سرعت جزو بهترین کشتی‌گیران ایران و در بین ۲۰ کشتی‌گیر برتر جهان قرار گرفت. عموزاد امسال هم مدعی کسب مدال طلاست اما رقیب اصلی او اوتاگورو از ژاپن این قهرمانی را تهدید می‌کند.علاوه بر رقبای مطرحی مانند حاجی علیف و موسوکایف، باید با شمیل ممدوف روسی نیز مبارزه کند.

۷۰ کیلوگرم
امیرمحمد یزدانی در چند سال گذشته در رده سنی بزرگسالان نتایج صعودی داشت. وی بهار ۲۰۲۱ به فینال مسابقات انتخابی المپیک توکیو رسید تا ایران بتواند در وزن ۶۵ کیلوگرم جواز حضور در المپیک را کسب کند اما خودش در انتخابی باخت و نرفت. یزدانی سال گذشته به دلیل قرعه رژیم صهیونیستی نتوانست در این وزن کشتی بگیرد و امسال به دنبال جبران ناکامی است؛ هرچند عملکرد سینوسی او باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده اما باید دید او می‌تواند از سد آکماتالیف قرقیز، زین رتر فرود امریکایی، آندرسیان ارمنستانی و رمضانوف بلغار بگذرد یا نه.

۷۴ کیلوگرم
یونس امامی سال قبل در مسابقات جهانی برنز گرفت اما تاکنون به عنوان یک ورزشکار چالشی مانند کایل داک یا سیداکوف نبوده است اما در صورت قرعه مناسب ممکن است بتواند امسال هم مدال بگیرد. یونس امامی سال گذشته به برنز این وزن رسید اما اگر تجربه بیشتری داشت، می‌توانست به طلا هم بوسه بزند و امسال که دوباره با قهرمانی در جام تختی ملی پوش شده، باید برای پیروزی مقابل کایل دیک امریکایی، تیموراز سالکازانوف از اسلواکی، کادی ماگمدوف بلاروسی و سونر دمیرتاش از ترکیه برنامه ویژه داشته باشد.

۷۹ کیلوگرم
محمد نخودی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مدال نقره گرفت و در هر ۲ سال در فینال مقابل جردن باروز شکست خورد. نخودی در مسابقات اخیر رنکینگ‌دار در بوداپست، با غلبه بر چنس مارستلر، آوتاندیل کنچادزه و ولادیمیر گمکرلیدزه به مدال طلا رسید.با حذف باروز در مسابقات انتخابی امریکا و نبود او در جهانی، نخودی شانس زیادی برای کسب طلای جهانی دارد، با این حال اگر روسیه به مسابقات جهانی راه پیدا کرد، نخودی باید با احمد عثمانوف مبارزه کند.عثمانوف نیز مانند نخودی سال گذشته پیروزی‌های چشمگیری را مقابل علی سوادکوهی و ماگومدحبیب کادیماگومدوف به دست آورده است.

۸۶ کیلوگرم
حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک برای نهمین سال متوالی نماینده ایران در این وزن است.وی که سال گذشته فینال را ۷ بر یک واگذار کرد، در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ به دنبال انتقام از دیوید تیلور خواهد بود. هر ۲ کشتی‌گیر در بالاترین سطح وزن ۸۶ کیلوگرم هستند اما با برد سال گذشته، دیوید تیلور ۴ بر یک از حریفش پیش افتاده است.  اگر یزدانی امیدوار است تا به عنوان بهترین بازیکن تاریخ ایران شناخته شود، باید معمایی را که تیلور پیش رویش می گذارد، حل کند.
۹۲ کیلوگرم
غیبت کامران قاسم‌پور در این وزن باعث شد تا شوکی عجیب به کشتی ایران وارد شود اما امیرعلی آذرپیرا جایگزین قهرمان جهان شده و باید در نبرد با کوربانوف روسی برای موفقیت در این وزن بجنگد.

۹۷ کیلوگرم
مجتبی گلیج بعد از یکسال غیبت به ترکیب ایران در وزن ۹۷ کیلوگرم برمی‌گردد. وی در سال ۲۰۲۱ مدال برنز جهان را گرفت. گلیج در نیمه‌نهایی مقابل کایل اسنایدر شکست خورد. وی یک رقیب خطرناک در این وزن به شمار می‌رود.

۱۲۵ کیلوگرم
امیرحسین زارع در ۲ سال گذشته خیلی سریع خود را به عنوان یک کشتی‌گیر برتر سنگین وزن مطرح کرد. وی در المپیک توکیو مدال برنز گرفت و فقط یک باخت مقابل جنو پتریاشویلی داشت. زارع چند ماه بعد در مسابقات جهانی و در غیاب پتریاشویلی و طاها آکگول، مدال طلا گرفت. او تاکنون با گیبل استیوسون مبارزه نکرده و در صورتی که آنها باهم سرشاخ شوند، یکی از جذاب‌ترین مسابقات جهانی را شاهد خواهیم بود.

 

برنامه بازی‌ها

ساعت‌ها به وقت بلگراد نوشته شده که اختلاف ساعت صربستان با ایران یک ساعت و نیم است؛ به طوری که ساعت ۸ به وقت بلگراد، ۹:۳۰ به وقت ایران است و ساعت ۱۰:۳۰ که آغاز دور مقدماتی است، ساعت ۱۲ به وقت ایران محسوب می‌شود.
*جمعه ۲۴ شهریور: قرعه کشی تمام اوزان کشتی آزاد
* شنبه ۲۵ شهریور:
ساعت ۸ تا ۸:۳۰: وزن کشی اوزان ۶۱، ۷۰، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵: رقابت‌های مقدماتی
ساعت ۱۶:۴۵: نیمه‌نهایی این اوزان
* یکشنبه ۲۶ شهریور:
ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵: مسابقات شانس مجدد اوزان روز اول
ساعت ۲۱: رقابت بین نفرات پنجم اوزان ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم برای تعیین نفر برتر و کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس.

جستجو
آرشیو تاریخی