صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی در گفت‌و‌گو با شبکه امریکایی ان بی سی نیوز:

نحوه هزینه کرد اموال آزاد شده با ایران است

امریکا برای انجام تعهدات خود در زمینه آزادسازی منابع ایرانی در کره‌جنوبی گام برداشت. روز گذشته رسانه امریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد: «دولت بایدن برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره‌جنوبی به قطر، معافیت تحریمی صادر کرده است». آسوشیتدپرس همچنین خبر داد به اطلاعاتی دست یافته که براساس آن، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه امریکا معافیت تحریمی را اواخر هفته گذشته و یک ماه پس از اینکه مقام‌های ایرانی و امریکایی بر سر این موضوع به توافق رسیدند، امضا کرده بود اما کنگره تا روز دوشنبه از این تصمیم مطلع نشده بود.
این معافیت تحریمی به معنای آن است که بانک‌های مستقر در اروپا، منطقه غرب آسیا و همچنین آسیا برای انتقال دارایی‌های مسدودشده ایران از کره‌جنوبی به بانک مرکزی قطر، درگیر تحریم‌های امریکا نخواهند شد. براساس گزارش این رسانه، بلینکن نوشته است: «معافیت‌های تحریمی شامل تراکنش‌های نهادهایی مانند شرکت ملی نفت ایران و همچنین بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً مشمول جریمه شده‌اند تا وجوه مسدود شده از حساب‌های کره‌جنوبی به حساب‌های سوئیس و آلمان و پس از آن به حساب‌های قطر منتقل شود و از آنها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت ایالات‌متحده استفاده شوند.»
ایران مختار است
ترجیع‌بند برخی رسانه‌های امریکایی، این ادعا است که منابع آزادشده ایران از کره‌جنوبی صرف تراکنش‌ها یا خریدهای محدود به غذا یا دارو خواهد شد. هرچند این ادعاها در راستای حفظ وجهه امریکا صورت می‌گیرد، اما مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که اختیار کامل هزینه‌کرد این پول‌ها را دارند و آن را براساس منافع ملی و صلاح‌دید دولت هزینه خواهند کرد. این همان نکته‌ای است که رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی‌ نیوز» مطرح کرد.
آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» اظهارکرد: دولت جمهوری‌اسلامی ایران درباره چگونگی هزینه کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران از کره‌جنوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور با بیان اینکه این مبالغ «هر کجا که نیاز باشد، هزینه خواهد شد.» درباره وضعیت جاسوسان امریکایی آزاد شده از زندان که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند، نیز گفت که توافق تبادل زندانیان در «زمان خودش» اجرایی خواهد شد و این افراد «کاملاً در سلامت هستند.»
رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد که ایران برای چگونگی هزینه کردن این پول‌ها «مختار» خواهد بود. وی افزود: این پول متعلق به ملت ایران و متعلق به دولت ایران است، بنابراین، جمهوری اسلامی ایران درباره اینکه با این پول چه کار کند، تصمیم‌گیری خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین در پاسخ به اینکه آیا این پول‌ها برای موارد دیگری به‌جز امور بشردوستانه هزینه خواهد شد، گفت: بشردوستانه یعنی هر چیزی که ملت ایران احتیاج داشته باشد، بنابراین این پول به نیازهای آنها اختصاص خواهد یافت و دولت ایران درباره نیازهای ملت ایران تصمیم‌گیری و آن را تعیین خواهد کرد.» گفتنی است افراد مطلع در روند مذاکرات، به خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس گفته‌اند که انتظار دارند تبادل زندانیان اوایل هفته آینده انجام شود، تبادلی که طی آن 5 جاسوس امریکایی در زندان‌های ایرانی و 5 ایرانی زندانی در زندان‌های امریکا، آزاد خواهند شد.
جستجو
آرشیو تاریخی