رئیس شورای اسلامی شهر تهران خبرداد

تکذیب ساخت خانه های 25 متری در پایتخت

چند روز گذشته خبر ساخت خانه‌های 25 متری واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشت تا جایی که پیش از آغاز یکصد‌و‌هفتاد‌و‌ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:«شهرداری به هیچ ‌عنوان به خانه‌های ۲۵ متری پروانه نمی‌دهد.»
مهدی چمران با بیان اینکه با این فرهنگ نمی‌توانیم در چنین خانه‌هایی زندگی کنیم، افزود:«خانه‌های ۲۵ متری یعنی خانه‌های تک‌نفره و این تبعات اجتماعی بالایی خواهد داشت و نتیجه خوبی ندارد.» وی ادامه داد:« ما خانه‌های کوچک داریم اما به طور کلی ساخت خانه‌های کوچک‌مقیاس به هیچ عنوان صحیح نیست و با توجه به ضرورت فرزند‌آوری باید خانه‌هایی بسازیم که در آن خانواده‌ها زندگی کنند.» چمران گفت:« شهرداری نه می‌تواند و نه باید به خانه‌های ۲۵ متری پروانه بدهد. در حالی که می‌توانیم مسکن درست و خوبی داشته باشیم، چرا باید قفس بسازیم و مردم را در قفس حبس کنیم.» به گزارش فارس، چمران افزود:«درست است که زمین گران است و ساخت‌و‌ساز گران تمام می‌شود اما باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را به درستی حل کنیم نه اینکه مساحت خانه‌ها را به ۲۵ متر کاهش دهیم.»
چمران درباره احداث تراموا در تهران نیز گفت:‌«مطالعه قطار شهری یا تراموا در بودجه امسال رقم خوبی داشته است.» وی‌ با بیان اینکه انعقاد قرارداد احداث تراموا با توجه به رقم سنگینی که دارد باید در شورا بررسی شود، تأکید کرد:«این طرح چند سال است در جریان قرار دارد اما باید مطالعه انجام می‌شد.» چمران در ادامه با اشاره به بحث سرویس مدارس گفت:«نرخ‌گذاری سرویس‌های مدارس باید زیر نظر شورا انجام شود.»
وی همچنین بر ضرورت ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی تأکید کرد.  
در جلسه شورا، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری نسبت به خبر احداث تراموا واکنش نشان داد و گفت:«طرح‌هایی که تجربه ناموفق در سایر شهرها داشته‌اند، نباید در تهران اجرا شوند.» جعفر تشکری‌هاشمی افزود:« طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک باید بر اساس برنامه پنجم توسعه شهرداری به شورا ارائه می‌شد، همچنین شهرداری موظف شده بود مطالعات امکان‌سنجی تراموا و ال.آر.تی را انجام دهد. در تبصره ۲۰ نیز چیزی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تراموا قید نشده بود.» وی افزود:«ما دیدیم که شهرداری تفاهمنامه‌ای برای احداث تراموا در تهران با وزارت دفاع منعقد کرده است. از طرح‌هایی که مشکلات مردم را برطرف می‌کند حمایت می‌کنیم اما نباید طرح‌هایی که تجربه ناموفق در سایر شهرها داشتند در تهران اجرا شوند. تعداد ناوگان، مسیر، تعداد مسافران و مجری طرح مشخص شده بنابراین به شهردار تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر مطالعات را به شورا ارائه دهد. اگر طرح خوبی بود، حتماً باید حمایت کنیم که این کار خوب انجام شود.» تشکری‌هاشمی ادامه داد:«اگر مطالعات تأیید نشد، به هیچ عنوان نباید کار در شهر عملی شود. ما نگران خبرهایی هستیم که در رسانه‌ها در مورد تراموا می‌شنویم. از شهردار تهران تقاضا می‌کنم در مورد تفاهمنامه‌هایی که البته سابقه خوب و خروجی ملموسی از آن شاهد نیستیم، اقدام عملی انجام ندهد.»
لزوم رفع سریع مشکلات کارت منزلت
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت:«بخشی از مشکلات مربوط به کارت منزلت در چند ماه اخیر رفع شده است اما باید تمام مشکلات بزودی مرتفع شود.»
مهدی پیرهادی در یکصد‌ و‌ هفتاد‌و‌ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت:«در اعطای کارت منزلت باید شأن و جایگاه دریافت‌کنندگان کارت حفظ شود. در این زمینه بخشی از مشکلات پس از تذکر بنده در چند ماه پیش رفع شد اما بخشی از آن باقی مانده و افراد تنها می‌توانند به ۲ ایستگاه برای دریافت کارت منزلت مراجعه کنند، در حالی که در گذشته ۱۰ ایستگاه این کارت را ارائه می‌دادند.» وی افزود:«اینکه فردی را مدام ببریم و بیاوریم، کارت منزلت است؟ نام این کارت را باید کارت شرمندگی بگذاریم چراکه جای تأسف دارد. تقاضای من این است که شهرداری هر چه سریع‌تر مشکل را در دو یا سه هفته برطرف کند و گزارش آن را در شورا ارائه دهد.»
بدهی ۳۱ هزار میلیاردی نمایشگاه بین‌المللی
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه شورای شهر تهران گفت:«نمایشگاه بین‌المللی ۳۱ هزار میلیارد تومان بدهکار است و شهرداری می‌تواند اعمال قانون کند و نمایشگاه را ببندد.»
سید محمد آقامیری گفت:«در جلسه حمل‌و‌نقل و ترافیک استان تهران در مورد شناورسازی ساعت کاری ادارات بحث به میان آمد و چند روز از اجرای این طرح نگذشته اما پنج درصد به ترافیک شهر تهران افزوده است. این در حالی است که با آغاز سال تحصیلی چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه آغاز به فعالیت خواهند کرد.»
آقامیری در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه بین‌المللی سئول نیز خاطرنشان کرد: «در این جلسه گفتند شهرداری تهران مقصر است که ایستگاه مترو در محل نمایشگاه بین‌المللی را فعال نکرده و ما گفتیم به هیچ عنوان ایستگاه در نمایشگاه احداث نخواهیم کرد چراکه نمایشگاه شهر آفتاب ۱۳۷ هزار مترمربع وسعت دارد و هیچ نقصی در آن دیده نمی‌شود اما به دلیل منافع، حاضر نیستند از آن دل بکنند.»
وی در پایان گفت:«نمایشگاه بین‌المللی ۳۱ هزار میلیارد تومان بدهکار است و شهرداری می‌تواند اعمال قانون کند و نمایشگاه را ببندد. ما در آن جلسه صراحتاً تمام این موارد را اعلام کردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی