صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

هوش مصنوعی چقدر آب مصرف می‌کند؟

گزارش‌های محیط زیستی جدید مایکروسافت و گوگل نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه آب مصرفی این شرکت‌ها برای توسعه فناوری هوش مصنوعی است.
به گزارش مهر، مایکروسافت در گزارش خود اعلام کرده مصرف آب این غول فناوری در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۱.۷ میلیارد گالن (۶.۴ میلیارد لیتر) رسیده است. گوگل نیز از افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در همین بازه زمانی خبر داده است.
دانشمندان معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف آب مایکروسافت، سرمایه‌گذاری کلان در هوش مصنوعی مولد و همکاری با شرکت اوپن ای‌آی است.
در مراکز داده که محاسبات هوش مصنوعی انجام می‌شود، به راه‌حل‌هایی برای خنک‌سازی در مقیاس وسیع نیاز است تا از داغ شدن بیش از حد سرورها و دیگر تجهیزات جلوگیری شود. سیستم‌های گرمایش، هوارسانی و تهویه مطبوع و برج‌های خنک‌سازی مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند. علاوه بر آن محاسبات هوش مصنوعی نیز انرژی‌بر است. در برخی اماکن تولید برق نیازمند عملیاتی است که به مصرف مقدار زیادی آب منجر می‌شود، به‌خصوص هنگامی که فناوری‌های تولید برق مانند واحدهای ترموالکتریک به کار می‌روند که برای خنک‌سازی بشدت به آب نیاز دارند. طبق این گزارش که در آوریل ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، آموزش چت جی‌پی‌تی ۳ به‌تنهایی حدود ۸۵ هزار گالن (۷۰۰ هزار لیتر) آب مصرف کرده است. همچنین تخمین زده می‌شود چت جی‌پی‌تی که نسخه اولیه جی‌پی‌تی ۳ است، برای گفت‌و‌گو با یک کاربر و پاسخ به ۲۵ تا ۵۰ سؤال، ۵۰۰ میلی‌لیتر آب مصرف می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی