صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خرید 10 میلیون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان

۷۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد

مریم کیانی آرا
روزنامه نگار

با خرید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم داخلی و رشد ۴۴ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته، رده‌بندی ۳۱ استان کشور به ترتیب سهم هر یک از آنها در کل خرید گندم از کشاورزان در سال‌جاری اعلام شد. استان‌های خوزستان با ۱۷ درصد، کردستان با ۱۱ درصد و فارس با ۱۰ درصد از کل گندم‌های خریداری شده است که این سه استان با خریداری بیش از یک میلیون تن گندم، بیشترین میزان خرید این محصول را داشته‌اند. ۴ استان دیگر نیز بین نیم تا یک میلیون تن گندم خریداری شده است که به ترتیب شامل استان‌های کرمانشاه با ۸ درصد، آذربایجان غربی با ۶ و نیم درصد، گلستان با ۵ و نیم درصد و لرستان با ۵ درصد از کل گندم‌های خریداری شده است. بعد از ۷ استان پیشتاز خرید گندم که مجموعاً ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، معادل بیش از ۶۲ درصد گندم‌های خریداری شده را به خود اختصاص داده‌اند، در ۲۴ استان بعدی، به ترتیب میزان خرید گندم به شرح زیر اعلام شده است: استان‌هایی که بین یک تا ۵ درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند: به ترتیب؛ استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، مرکزی، کرمان، قزوین، تهران، بوشهر، مازندران و اصفهان است و استان‌هایی که زیر یک درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند: به ترتیب؛ استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، البرز، خراسان جنوبی، قم، یزد و گیلان است.

تولید ۱۳ میلیون تن گندم
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: طبق وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه ۳۰ درصد مطالبات باقی مانده تا پایان شهریور پرداخت می‌شود. عطاءالله هاشمی گفت: بنابر آخرین آمار ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزارتن گندم با ارزش حدود ۱۵۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۴۴ درصد و سال ۱۴۰۰، ۱۲۷ درصد رشد داشته است.
او از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: ۳۰ درصد مطالبات باقی‌مانده که طبق قول رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان شهریور قرار است کل مطالبات پرداخت شود.
هرچند قرار است تا پایان هفته مقداری تزریق اعتبار صورت گیرد. هاشمی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم تا پایان فصل به ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، امسال تولید گندم به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۱۳ میلیون تن برسد.
گفتنی است نرخ خرید تضمینی گندم قرار است در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین شود، این قیمت‌گذاری به حدی حساس است که می‌تواند خودکفایی کامل گندم را در سال آینده رقم بزند و یا خودکفایی گندم نان که امسال به دست آمد را در صورت اتخاد تصمیمات نادرست، با چالش مواجه کند. ‌
کارشناسان معتقدند که قیمت مناسب گندم می‌تواند کشاورزان را به کشت این محصول اساسی ترغیب کند و یا به همان نسبت دلسرد کند، گفته می‌شود یکی از عوامل مهم در خودکفایی امسال گندم نان، نرخ مناسب بود.
شورای قیمت‌گذاری در سه جلسه قبلی درباره تعیین قیمت تضمینی گندم و 32 قلم کالای کشاورزی برای سال زراعی 1403-1402 به نتیجه نرسید‌ و ادامه این جلسات پیگیری می‌شود، کارشناسان این حوزه معتقدند که نرخ نهایی گندم امروز نهایی خواهد شد، تلاش اعضای شورا این است که ابتدا قیمت گندم تعیین شود و پس از آن به سراغ تعیین قیمت سایر کالاهای اساسی بروند.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرد: گندم، پیشران سایر محصولات‌ و تعیین قیمت آن در اولویت است که در ادامه تعیین سایر قیمت‌ها را سهل‌تر خواهد کرد. هفته گذشته اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که مرکب از وزرای وزارتخانه‌های مرتبط، اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه و نیز تشکل‌های کشاورزی، نمایندگان کشاورزی و نماینده مجلس است، قیمت گندم را بررسی کردند و به توافق نصف و نیمه‌ای هم رسیدند، قرار است در جلسه امروز قیمت به تصویب وزرای این وزراتخانه‌ها برسد.
قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نحوه تعیین نرخ خرید تضمینی را بر‌اساس نرخ تورم، قیمت جهانی، هزینه تولید عنوان کرده است و طبق این فرمول‌ها‌ نرخ خرید تضمنیی گندم در حول و حوش 22 هزار تومان می‌شود. پیش از این هم نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی نرخ 23 هزار تومان را برای گندم مناسب عنوان کرده بودند البته برخی هم از قیمت 25 هزار تومان گفته بودند؛ علیقلی ایمانی مدیرعامل بیناد ملی گندمکاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قیمت گندم به هیچ عنوان کمتر از 20 هزار تومان نخواهد شد اما امیدواریم که بیش از 22 هزار تومان باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی