صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

در پاسخ به پرسش های کمیسیون اصل 90 اعلام شد

میراث فرهنگی شاهرود با هرگونه فعالیت معدنی در شاهوار مخالف است

زیست‌بوم/ میراث فرهنگی شاهرود در پاسخ به نامه‌ای از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس،  با هرگونه فعالیت معدن بوکسیت در کوه شاهوار مخالفت کرد. کوه شاهوار منبع آب شاهرود و بسطام در استانی کویری چون سمنان است. شاهرودی‌ها چند سالی‌است، جلوی بولدوزرها ایستاده‌اند تا شاهرود و بسطام به سرنوشت سایر شهرهای تشنه سمنان دچار نشوند که همچنان چشم به انتقال آب دارند. مردم شرق نشین استان سمنان، شاهوار را شاهرگ حیاتی شاهرود، بسطام، مجن، تاش و سایر مناطق شهرستان شاهرود می‌دانند. کوه شاهوار، بلندترین قله البرز شرقی و از زیستگاه‌های مهم حیات وحش در استان سمنان و در شهرستان شاهرود است.
شاهوار از شاهرود، شهری ییلاقی و پوشیده در مه ساخته است. همین مه حریری شاهرود را به یکی از مقاصد بومگردان تبدیل کرده است. شاهرودی ها می‌ترسند که بولدوزرها این تصویر مه گرفته را به کویری گردآلود تبدیل کنند. خالی شدن روستاهای سمنان به دلیل کم آبی و مهاجرت اهالی آن، زخمی دیرینه است که تا به امروز «شاهوار» اجازه نداده این درد جانکاه به جان شاهرود و بسطام بیفتد. نمایندگان این شهر و مقامات سیاسی مذهبی مثل امام جمعه شهر هم مخالفت خود را با فعالیت‌های معدنی این کوه به دلیل تاثیر منفی روی منابع آبی اعلام داشتند. همین مخالفت  هم باعث شد تا کوه شاهوار در سال 99 در فهرست میراث طبیعی ثبت شود.   مخالفت با معدنکاوی در این کوه ارزشمند به شاهرود و سمنان محدود نشد. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز حفاظت از کوه شاهوار را ارجح بر معدن کاوی دانسته وگفته است:« حفظ و تامین امنیت منابع آبی این منطقه از شاهرود بر استخراج مواد معدنی ارزشمند آن اولویت دارد زیرا تامین آب برای مردم دارای اهمیت بیشتری است.» مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش خود در سال ۹۷ با عنوان «بررسی چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش» دلنگرانی شاهرودی‌ها را تأیید کرده و گفته است: «ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش به این شکل، می‌تواند علاوه بر وارد کردن ضربه‌های جبران ناپذیر به طبیعت منطقه، حیات مردم را نیز در معرض تهدید قرار دهد.»
امیرحسین ولیان، دبیر تشکل های زیست محیطی شاهرود پیشتر به «ایران» گفته‌ بود شاهرودی‌ها نمی‌خواهند تنها منبع آب شرب استان تخریب و فدای صنعتی شود که در نهایت قرار است ۵۰۰ نفر را در خراسان شمالی صاحب شغل کند تا مسئولان با صرف هزاران میلیارد تومان و تخریب محیط زیست دو استان مازندران و سمنان، آب را به سمنان برسانند.
مرتضی نظری، رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود هم با بیان اینکه هر گونه دست‌اندازی به قله شاهوار ممنوع است، به مهر می‌گوید: میراث فرهنگی با هرگونه فعالیت معدن بوکسیت شاهوار مخالف است.
او بابیان اینکه قله شاهوار ثبت ملی شده است، می‌گوید: طبق قوانین و ضوابط ثبت آثار ملی هر گونه دست اندازی به این قله تأمین کننده منبع آبی پایدار شهرستان شاهرود، ممنوع است.
نظری بابیان اینکه نامه‌ای از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به اداره کل آمد و در آن دو پرسش مطرح شده بود، می‌گوید: آیا فعالیت معدن بوکسیت تاش با ضوابط ملی‌شدن در تعارض است و دوم آنکه در ارتفاع زیر دو هزار متر اگر اقداماتی صورت گیرد پاسخ ضوابط شما چه خواهد بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ضمن بیان اینکه در پاسخ صراحتاً اعلام شد این اداره با دلایل فنی و تخصصی با هر‌گونه فعالیت معدنی در این قله کاملاً مخالف است، می‌گوید:«در صورت صدور مجوز اولین استعفا کننده خود من خواهم بود.»
جستجو
آرشیو تاریخی