صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

انقلاب در صنعت داروسازی با رشته‌های DNA

یکی از تکنولوژی‌های جالبی که این روزها دانشمندان از آن بهره می‌گیرند تا با سرطان مبارزه کنند، تولید رشته‌های DNA مصنوعی و استفاده از قابلیت‌های این مولکول‌های حامل اطلاعات حیاتی در صنعت داروسازی است.
دانشمندان ژاپنی با استفاده از DNA مصنوعی به پیشرفتی شگرف در مبارزه با سرطان دست یافته‌اند و تاکنون در آزمایش‌های خود موفق شده‌اند سلول‌های سرطان دهانه رحم و پستان و همچنین سلول‌های ملانوم بدخیم(تومور پوستی) موش را هدف قرار داده و از بین ببرند.
 این تیم یک جفت DNA سنتز شده شیمیایی با پیچ تند را به طور خاص برای کشتن سلول‌های سرطانی طراحی کردند. وقتی این ماده سنتز شده به سلول‌های سرطانی تزریق می‌شود، جفت‌های DNA به مولکول‌های (microRNA (miRNA
که در برخی انواع سرطان‌ بیش از حد تولید می‌شوند، اتصال می‌یابد. جفت‌های DNA، پس از اتصال به miRNA، از هم گسسته و ترکیب می‌شوند و زنجیره‌های طولانی‌تری از DNA تشکیل می‌دهند که خود باعث فعال شدن پاسخ ایمنی می‌شود. نتیجه نشان داد که این پاسخ نه تنها سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، بلکه از ادامه رشد سرطانی نیز جلوگیری می‌کند. پزشکان امیدوارند این رویکرد نوآورانه، فصل نوینی در توسعه دارو رقم بزند.
داروهای مبتنی بر اسیدهای نوکلئیک یعنی DNA و RNA، (مولکول‌های حامل اطلاعات حیاتی) می‌توانند عملکردهای بیولوژیکی سلول‌ها را کنترل کنند و انتظار می‌رود که آینده پزشکی را متحول کنند و جهش قابل توجهی برای غلبه بر سرطان و درمان بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها و بیماری‌های ژنتیکی فراهم کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی