صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد
قانون جهش تولید، زمینه‌ساز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: اجرای کامل قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان، ما را به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان می‌رساند.
به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نخستین رویداد نظارتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس اجرا و تصویب قانون راهبردی جهش تولید است. کشور چهار نسل را در معاونت علمی به‌عنوان دستگاه اجرایی و توسعه علم و فناوری تجربه کرده است. نسل اول، گفتمان علم و فناوری و جا افتادن این ادبیات در کشور بود. در نسل دوم نقشه جامع علمی کشور و ستادهای توسعه و فناوری همچون نانو و زیست‌فناوری شکل گرفت که نتیجه فعالیت آنان در کنار فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه یک جهش را فراهم کرد.
وی اظهار کرد: در نسل سوم قانون مصوب سال ۸۹ به خوبی اجرا شد که نتیجه آن جهش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد یکسری زیرساخت‌ها بود. با داشتن قانون مترقی جهش تولید، نسل چهارم معاونت علمی می‌تواند نسل تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باشد.
دهقانی فیروزآبادی افزود: صیانت از بازار ملی و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان هم یک چالش بود. درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ میلیارد بود در حالی که این رقم اکنون به ۴۵۰ همت رسیده است. این اکوسیستم تغییر کرده و قانون جدید رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان دارد. وی گفت: یکی از ابزارهای مهم قانون جهش، همکاری صندوق نوآوری شکوفایی با بانک‌هاست که امیدواریم زودتر محقق شود. قانون جهش تولید بر توسعه گسترده اقتصاد دانش‌بنیان دلالت دارد و یک برش استانی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی ما این است که با تمرکز‌زدایی از مرکز، شاهد یک جهش تولید دانش‌بنیان در استان‌های کشور داشته باشیم.

 

تحقیق و توسعه، شرط تمدید نشان شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: در ۱۰ سال گذشته از ۲ هزار شرکت، عنوان دانش‌بنیانی گرفته و لغو نشان شده‌اند.
به گزارش مهر، رضا اسدی‌فر افزود: ۲۰ درصد از این شرکت‌ها در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات، ۲۰ درصد حوزه الکترونیک و مخابرات، ۲۵ درصد فناوری اطلاعات، ۱۵ درصد مواد شیمیایی، 4-3 درصد کشاورزی و 4-3 درصد در حوزه تجهیزات پزشکی لغو فعالیت شده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که روند لغو دانش‌بنیانی شرکت‌ها به چه صورت است و روند رصد شرکت‌ها برای افت و ارتقای آنها چگونه است، گفت: کلاً «دانش‌بنیانی» یک فرایند زمان‌دار است؛ یعنی اگر دانش‌بنیانی یک شرکت تأیید شود، محصولش۳ سال اعتبار دارد و بعد از آن مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
این مسئول افزود: در دوره‌های ارزیابی، شرکت‌هایی که تحقیق و توسعه انجام نمی‌دهند، برای برخی از محصولات یا کل سبد محصولی خود نشان دانش‌بنیان را از دست می‌دهند و این شرکت‌ها دیگر عنوان دانش‌بنیانی نخواهند داشت. ما برای سبد کالا و خدمات دانش‌بنیانی، سطح متوسط به بالای هر صنعتی را در نظر می‌گیریم.
اسدی‌فر خاطرنشان کرد: اگر شرکتی کار تحقیق و توسعه انجام ندهد به احتمال زیاد لغو خواهد شد، مگر اینکه محصول جدید با فناوری بالاتر ارائه دهد. در آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، همچنان دوره‌های ارزیابی ۳ ساله است.

 

تکمیل فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا پایان ۱۴۰۳
سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این سازمان در میانه فاز اول پروژه طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار قرار دارد، گفت: این فاز تا پایان سال ۱۴۰۳ برای پرتاب مدار پایین آماده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، حسین دلیریان پایگاه فضایی چابهار را یکی از پروژه‌های کلان سازمان فضایی دانست و گفت: با توجه به دغدغه‌های رئیس‌جمهور در حوزه فضایی، اعتبارات این پروژه تأمین شده است. در جلسه اول شورای‌عالی فضایی که در سال ۱۴۰۰ و بعد از ۱۱ سال برگزار شد، یکی از دستورات رئیس‌جمهور اجرای فرایند طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار بود. وی با تأکید بر تأمین اعتبارات پروژه طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار خاطرنشان کرد: پایگاه ملی فضایی چابهار دارای ۳ فاز است که سازمان فضایی در نیمه فاز اول آن قرار دارد و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ و در ابتدای سال ۱۴۰۴ این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره خورشید آهنگ توسط پرتابگرهای تاکتیکی سوخت جامد را پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی