در حافظه موقت ذخیره شد...
ادعای جایگزینی «پیرائوس» به جای بندر چابهار
بندر حیفا برای اتصال به اروپا باید از طریق کشتیرانی به بندر پیرائوس یونان متصل شود و البته یکی از اهداف سفر «نارندرا مودی» نخستوزیر هند به یونان بعد از شرکت در اجلاس بریکس همین مسأله بوده است. این سفر اگرچه به دعوت «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخستوزیر یونان انجام شد اما در واقع اولین سفر عالیترین مقام هند به یونان در ۴۰ سال گذشته به شمار میرفت که اهمیت این موضوع را برای هند نشان میداد.
بنا به این مفروض ادعایی طبق این طرح قرار است بندر «مومبای» از طریق خط کشتیرانی به بندر «جبلعلی» دبی سپس با راهآهن به شهر کوچک «الغویفات» در نزدیکی دبی وصل شود. مسیر سپس به «حرض» و «ریاض» و از آنجا به «الحدیثه» در مرز اردن خواهد رسید. «الحدیثه» به بندر حیفا وصل خواهد شد و بندر حیفا نیز با خطوط کشتیرانی به بندر پیرائوس یونان متصل خواهد شد و از آنجا بازار بزرگ اروپا در دسترس هند قرار خواهد گرفت.
به ادعای «تریبیون ایندیا» در حال حاضر با توجه به اینکه عادیسازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل هنوز انجام نشده، لذا اتصال بندر حیفا به الحدیثه ناممکن است اما دیر یا زود اسرائیل وارد این طرح خواهد شد. اگر اجرای این طرح عملی شود، بندر چابهار فاقد اهمیت خواهد شد و دیگر برای هند ارزش استراتژیک نخواهد داشت. ادعای این رسانه هندی در حالی مطرح شده که این کشور در ماههای اخیر تلاش کمسابقهای را برای رسیدن به توافق بلندمدت بر سر چابهار با ایران به جریان انداخته است؛ چه این بندر همچنان برای هند هم از منظر دسترسی به بازار افغانستان و دور زدن پاکستان و هم دسترسی به بازار آسیای میانه حائز اهمیت است. دیگر آنکه نباید از این گزاره غافل شد که چابهار رقیبی برای بندر گوادر پاکستان به شمار میآید که عملاً در اختیار چین است و از منظر رقابت با پکن نیز میتوان پیشبینی کرد که دهلی همچنان در جستوجوی توسعه پروژه بندر چابهار خواهد بود.