صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 نوحه‌ای که در ایران و عراق غوغا کرد
سیدصادق حسینی روزنامه‌نگار با اشاره به نوحه‌های ویژه اربعین از یک نوحه خاص نوشته است: هر اربعین یک نوا بیشتر از همه به گوش می‌رسید؛ از تزرونی و سامحینی و قارورة باسم کربلایی و قدم‌های جابر مطیعی و به تو ازدور سلام پویانفر و آن مداحی پاکستانی امسال اما مداحی محرم محمد جنامی خرمشهری در هیأت وصال العاشقین استان واسط عراق حسابی همه‌جا شنیده می‌شد و اشک...
 

گپ‌وگفت با فرهاد حسن‌زاده
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که از جمله چهره‌های سرشناس ادبیات در عرصه جهان محسوب می‌شود درباره برپایی جلسه گپ‌و‌گفت با علاقه‌مندان درباره یکی از کتاب‌های خود خبر داده است، در مطلبی که به اشتراک گذاشته، آمده است: «دوشنبه(امروز) در پاتوق کتابخورها دور هم جمع می‌شویم تا درباره کتاب قطار جک لندن با حضور نویسنده کتاب، آقای فرهاد حسن‌زاده صحبت کنیم.» در بخشی از داستان این کتاب آمده: «چندک زد سر زانو و دست‌های دراز و استخوانی را گذاشت دو طرف صورت نتراشیده. توی سر و جمجمه‌اش یکی داشت عود می‌زد؛ آهنگی از عراق، کویت، یا امارات، زیبا و غمگین. این صدا را دوست داشت. بهتر از صداهای قبلی بود. صدای موج، صدای انفجار، صدای رعد و برق، صدای آژیر خطر حمله هوایی. لطیف بود و حس راه رفتن توی باغ و خوابیدن زیر سایه نخل را تداعی می‌کرد.»
 

سنت‌های غلط را دور بیندازیم
محمدمالی روزنامه‌نگار خوزستانی با اشاره به فوت شاعر هم استانی‌اش نوشت: در اهواز، یک شاعر، در اثر تیراندازی در مراسمی جان باخت. دیشب در یکی از محلات اهواز (کیان‌آباد) مردم از دست تیراندازی غیرمجاز آرامش نداشتند. جمع کنید این بساط مشمئزکننده را. اتفاقاً ما مردم باید از خودمان شروع کنیم و ابتدا سنت‌های غلط را دور بیندازیم.


 کار تازه بنیامین بهادری
بنیامین بهادری، خواننده موسیقی پاپ، قطعه‌ای را با عنوان «پرسش... فروغ» با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته، در توضیحات این کلیپ نیز بخشی از ترانه‌اش را آورده: «پرسش... فروغ. سلام ماهی‌ها/سلام ماهی‌ها/ سلام قرمزها، سبزها، طلایی‌ها/ به من بگویید آیا در آن اتاق بلور/ که مثل مردمک چشم مرده‌ها سرد است/ و مثل آخر شب‌های شهر، بسته و خلوت/ صدای نی‌لبکی را شنیده‌اید/ که از دیار پری‌های ترس و تنهایی/ به سوی اعتماد آجری خوابگاه‌ها/ و لای لای کوکی ساعت‌ها/ و هسته‌های شیشه‌ای نور، پیش می‌آید؟»


 مسافر ماه راغب
مصطفی راغب، خواننده پاپ، تصاویر مختلفی را استوری کرده، یکی از آنها عکسی در نجف اشرف است و دیگری فیلم کوتاهی از قطعه مسافر ماه با صدای این هنرمند. وی بخشی از ترانه این قطعه را هم به اشتراک گذاشته که در آن آمده: «مسافر ماه/ بی‌نظیری وقتی هر کسی می‌خوادت/ واسه بخشیدن تو به گناه افتاده/ توی آیینه، تو فقط خودتو می‌بینی/ اما من می‌بینم/ توی آیینه عکس/ قرص ماه افتاده» شعر این کار را احمد امیرخلیلی گفته، ملودی از مصطفی راغب و تنظیم هم بر عهده سعید رضا بوده است.
 

اطلاع‌رسانی امینی درباره برپایی یک نشست
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه از برگزاری نشست «دین در آیینه پژوهش‌ و نشر» خبر داده. در توضیحات پستی که به اشتراک گذاشته شده، آمده است: «نشست دین در آیینه پژوهش و نشر با معرفی و بررسی مجموعه کتاب‌های سرو(مطالعات اجتماعی شیعه) با حضور جبار رحمانی، زهره سروش‌فر، سعید طاووسی‌مسرور، محمدرضا پویافر و محسن‌حسام مظاهری برگزار می‌شود که دبیری نشست را نیز عظیم محمودآبادی بر عهده دارد.» این نشست سه‌شنبه همین هفته، ساعت 17:30 به میزبانی شهر کتاب مرکزی در خیابان شریعتی برگزار می‌شود.
 

حدیثی به نقل از حضرت علی(ع)
علی محمد مؤدب، شاعر و ترانه‌سرا حدیثی از حضرت علی(ع) به اشتراک گذاشته که در آن می‌خوانید: «هیچ بنده‌ای مزه ایمان را نمی‌چشد مگر آنکه بداند آنچه بدو رسیده، ممکن نبود نرسد و آنچه به او نرسیده، ممکن نبود که برسد و اینکه زیانبخش و سودرسان، خداوند عزوجل است و بس.» منبع این حدیث هم کافی:ج 2، ص 58 عنوان شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی