صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

افزایش 66 درصدی صادرات طلای سرخ

در پنج ماهه نخست سال‏جاری 81 هزار و 521 کیلوگرم زعفران به ارزش 88 میلیون دلار به 47 کشور دنیا صادر شد

امین محمودی
روزنامه نگار

سالانه حداقل 200 تن از زعفران تولید شده در کشورمان به سراسر جهان صادر می‏شود که این امر همواره سبب شده طلای سرخ ارزآوری قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد.
آمارها حاکی از آن است که با توسعه دیپلماسی اقتصادی در وزارت جهاد کشاورزی بازارهای جدیدی نیز به تسخیر صادر کنندگان ایرانی درآمده و همین امر زمینه افزایش ارزآوری را به همراه داشته است.
طی سال‏های اخیر صادرات زعفران به دو صورت فله و بسته‏بندی انجام شده است. صادرات فله این محصول در وزن‏های نیم و یک کیلویی اتفاق می‏افتد اما در بازار داخلی هم‏اکنون قیمت هر کیلو زعفران بین 30 تا 42 میلیون تومان است.

برداشت امسال از مهرماه
بازار داخلی زعفران نیز در آرامش به سر می‏برد به طوری که نایب رئیس شورای ملی زعفران در خصوص آخرین وضعیت بازار طلای‏سرخ گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته 37میلیون تومان، زعفران پوشال 41تا45میلیون تومان، زعفران نگین 45تا47میلیون تومان، زعفران سرگل 47تا 48میلیون تومان و زعفران سوپرنگین 48تا 50میلیون تومان است.
به گفته غلامرضا میری، با توجه به تعطیلات تابستان و رشد سفرها، قیمت زعفران ناشی از افزایش تقاضا نسبت به قبل با نوساناتی روبه‏رو شده است.
نایب‏رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه برداشت زعفران 40 تا 45 روز دیگر آغاز می‏شود، گفت: با توجه به آنکه گیاه زعفران زیر زمین است، از الان نمی‏توان برای تولید محصول سال آینده پیش‏بینی داشت.

قرارداد صادرات با چین و قطر
در سال گذشته دو قرارداد مهم با قطری‏ها و چینی‏ها برای صادرات زعفران ایرانی به امضا رسید که کمک زیادی به افزایش صادرات طلای‏سرخ کرده است.
در اواخر شهریورماه سال گذشته بزرگ‏ترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر به امضا رسید. قطری‏ها متعهد به فرآوری 200 تن طلای‏سرخ شدند و ارزش اولیه این قرارداد نیز 300 میلیون دلار برآورد شد.
یکی از تأثیرات عمده امضای این قرارداد این بود که ایران جایگاه خود را به‏عنوان قطب اصلی و اول تولید و عرضه زعفران در جهان تثبیت کرد به‏طوری‏که هرچند ایران تا 90 درصد زعفران جهان را تولید می‏کرد ولی همواره با قاچاق این محصول دیگر کشورها همانند افغانستان، اسپانیا و حتی چین سهم بیشتری از بازار این محصول داشتند.
از طرف دیگر با امضای قرارداد 25 ساله با چین، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و سفر رئیس‏جمهور به پکن قرارداد صادرات محصولات کشاورزی ازجمله زعفران به سرزمین اژدهای‏سرخ بسته شد، به‏طوری‏که کارشناسان و فعالان معتقدند ارزش هر دو قرارداد امضاشده با قطر و چین به حدود یک‏میلیارد دلار می‏رسد.
سرپرست اداره کل دفتر مطالعه، پایش و تجارت خارجی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: مقصد اول صادرات زعفران ایران، در این مدت پنج ماهه کشور چین با خرید 28 هزار و 447 کیلوگرم به ارزش 33 میلیون و 327 هزار و 691 دلار بود.
سیدروح الله لطیفی در خصوص سایر مقاصد صادراتی طلای سرخ ایران گفت: امارات با خرید 19 هزار و 116 کیلوگرم زعفران به ارزش 21میلیون و 33 هزار دلار، اسپانیا با 15 هزار و 513 کیلوگرم به ارزش 15 میلیون و 925 هزار دلار، قطر با هفت هزار و 123 کیلوگرم به ارزش 7.1 میلیون دلار و افغانستان با پنج هزار و 583 کیلوگرم خرید زعفران به ارزش پنج میلیون و 348 هزار دلار، مقاصد دوم تا پنجم صادرات زعفران ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.
لطیفی گفت: ایتالیا با خرید دو هزار و 304 کیلوگرم به ارزش یک میلیون و 791هزاردلار، عمان با یک هزار و 82 کیلوگرم به ارزش یک میلیون و 473 هزار دلار، فرانسه با 907 کیلوگرم به ارزش 917 هزار دلار، هند با 696 کیلوگرم به ارزش 715 هزار دلار و کویت با 629 کیلوگرم به ارزش 643 هزار دلار مقاصد ششم تا دهم صادرات زعفران ایرانی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه امسال بودند.
این مقام مسئول در خصوص سایر مقاصد صادراتی زعفران در پنج ماهه نخست امسال گفت: آلمان، هلند، انگلستان، بلژیک، کانادا، بحرین، هنگ کنگ، استرالیا، تایوان، سوئد، ترکیه، مالزی، سوئیس، روسیه، قزاقستان، ویتنام، موریس، سنگاپور، تایلند، نروژ، رومانی، ژاپن، بنگلادش، اتریش، آفریقای جنوبی، پاکستان، فیلیپین، نیوزیلند، اردن، اندونزی، کرواسی، برزیل، ایرلند، دانمارک، کره، بوسنی و هرزگوین و گرجستان مقاصد یازدهم تا چهل و هفتم صادرات زعفران ایرانی بودند. لطیفی گفت: عمده زعفران‏های صادراتی در بسته‏های کمتر از پنج گرم، پنج گرم تا 10 گرم، 10 گرم تا 30 گرم و بالاتر از 30 گرم و اندکی هم به صورت پودر صادر شده است.

 

برش

جزئیات صادرات طلای سرخ در 5 ماهه نخست سال‏جاری
در پنج ماهه نخست سال‏جاری 81 هزار و 521 کیلوگرم زعفران به ارزش 88 میلیون دلار به 47 کشور دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه 66 درصد در وزن و 52 درصد در ارزش رشد داشته است. به طوری که در این خصوص سرپرست اداره کل دفتر مطالعه، پایش و تجارت خارجی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه بیش از 81 هزار و 521 کیلوگرم انواع زعفران به ارزش 87 میلیون و 990 هزار دلار به 47 کشور صادر شده که متوسط ارزش صادراتی این محصول به هزار و 80 دلار رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی