صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

گفت‌و‌گوی «ایران» با قاسم حدادی‌فر، هافبک سابق تیم ملی:

مردم به این تیم امید زیادی دارند

محمدمحمدی سدهی
خبرنگار

 تیم ملی فوتبال کشورمان نخستین بازی فیفادی را با برتری یک گله مقابل بلغارستان به پایان رساند و حالا شاگردان امیر قلعه‌نویی خود را برای دومین بازی در فیفادی شهریورماه آماده می‌کنند. آنگولا دومین رقیب تدارکاتی تیم ملی در این فیفادی محسوب می‌شود و از نظر کارشناسان فوتبال دیدارهای تیم ملی در فیفادی کنونی با دو تیم بلغارستان و آنگولا تأثیر مثبتی در روند آماده‌سازی یوزهای ایرانی برای حضور در مسابقات مهم جام ملت‌های آسیا 2023 دارد.
قاسم حدادی‌فر، بازیکن سابق تیم ملی در گفت‌و‌گو با «ایران» صحبت‌های خود را درخصوص دیدار با بلغارستان این‌گونه آغاز می‌کند: «دیدار با این تیم اروپایی بازی تدارکاتی خوبی برای تیم ملی بود. شاید حریف تیم ملی چندان حریف قدرتمندی نبود اما هرکدام از بازیکنان این تیم در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کردند و از نظر من دیدار با این تیم، بازی تدارکاتی خوبی برای تیم ملی محسوب می‌شد. تیم ملی کاملاً در این بازی با برنامه بود و به پیروزی روحیه‌بخشی مقابل تیم درجه دو اروپایی دست یافت.»
یکی از ضعف‌های تیم ملی در بازی مقابل بلغارستان، ضعف گلزنی بود که این موضوع با انتقاد آنتونیو مانیکونه، مربی ایتالیایی تیم ملی همراه بود. او در خصوص از دست رفتن موقعیت‌های گلزنی می‌گوید: «تیم ملی در فاز دفاع عملکرد مطلوبی داشت و خیلی خوب کار کرد اما در خط حمله موقعیت‌های زیادی از دست داد. ما مهاجمان خیلی خوب و خطرناکی داریم که هرکدام از این بازیکنان می‌توانستند اختلاف گل با بلغارستان را به 2 یا 3 گل برسانند. شاید یک گل اندوخته خوبی نباشد اما به هر حال بازی تدارکاتی برای آموختن است.»
هافبک سابق تیم ملی که یک دهه پیش در زمان کارلوس کی‌روش برای این تیم به میدان می‌رفت، می‌افزاید: «باید ببینیم که چه خواسته‌ای برای برگزاری بازی تدارکاتی داریم و براساس آن خواسته برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم. مثلاً تیمی چون بلغارستان بهتر از تیم‌های آسیایی است و دیدار با چنین تیمی برای ما می‌تواند کاملاً مفید و مؤثر باشد. ما شرایط این را نداریم که با تیم‌های درجه یک دنیا بازی کنیم به این دلیل می‌توانیم تیم‌هایی چون بلغارستان را برای برگزاری بازی تدارکاتی انتخاب کنیم.»
حدادی‌فر صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «مردم ما امید زیادی به تیم کنونی دارند چرا که این تیم در مقطع کنونی یکی از تیم‌های خیلی خوب‌مان محسوب می‌شود. هرکدام از بازیکنان تیم ملی سابقه حداقل 2 یا 3 بار حضور در جام جهانی و حتی جام ملت‌ها دارند و این موضوع امیدواری هواداران فوتبال در کشورمان را برای کسب نتیجه درخشان در جام ملت‌های پیش‌رو چندین برابر می‌کند. علاوه بر این در کنار این بازیکنان باتجربه، بازیکنان جوان خوبی حضور دارند که این بازیکنان نسل بعدی تیم ملی محسوب می‌شوند.»
او می‌گوید: «با این اوصاف و حضور یک مربی خوب ایرانی همچون امیر قلعه‌نویی می‌توان امیدوار بود که تیم ملی جام ملت‌های متفاوتی در پیش داشته باشد. تیم ملی سال‌هاست که دستش از جام قهرمانی ملت‌های آسیا کوتاه مانده اما این تیم می‌تواند تاریخ را تکرار کند و پس از حدود نیم قرن قهرمان این مسابقات معتبر شود. البته ما کار آسانی نداریم چرا که تیم‌های شرق و حتی غرب آسیا با برنامه‌های بلندمدت رقبای خیلی سختی برای تیم ملی محسوب می‌شوند و رقابت با این تیم‌ها بسیار سخت است اما در قبال آن یک نسل خیلی خوب داریم. نسل کنونی کمبودها را جبران می‌کند.»
هافبک سابق تیم ملی در خصوص بازی با آنگولا چنین نظری دارد: «آنگولا هم تیم خوبی است و این بازی هم می‌تواند همانند بازی با بلغارستان برای ما مفید باشد. فدراسیون فوتبال برای موفقیت تیم ملی در جام ملت‌ها نقش بسیار پررنگی دارد و برنامه‌ریزی فدراسیون باید به گونه‌ای باشد که بازی‌های بیشتری با چنین تیم‌هایی تدارک ببیند تا تیم ملی با آمادگی کامل در جام ملت‌ها حضور یابد. نوبت آن است این بار با مربی ایرانی به موفقیت برسیم. تا آغاز جام ملت‌ها بیشتر از ۴ ماه زمان داریم و اگر بتوانیم در این مدت با تیم‌های خوب بازی کنیم، با آمادگی صددرصدی در جام ملت‌ها حاضر خواهیم شد.»

 

برش

در لیگ قهرمانان آسیا نباید ناامید شویم

حدادی‌فر در خصوص لیگ قهرمانان آسیا و رقابت تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و نساجی می‌گوید:«شرایط برای فوتبال باشگاهی‌مان بسیار سخت است چراکه سرعت پیشرفت فوتبال، هم در غرب و هم در شرق آسیا بسیار بالا رفته و این در شرایطی است که در کشور ما سرعت پیشرفت بسیار کند است. شرایط به گونه‌ای شده که انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌رو تیم‌های ایرانی  حتی شانس صعود از مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را نداشته باشند اما به هر حال نباید ناامید شویم. یکی از نقاط قوت فوتبال ایران نیروی انسانی است که باید برای عقب نیفتادن از فوتبال به آن بهای بیشتری بدهیم. فوتبال ایران سرشار از استعداد است و باید برای استفاده از این استعدادها آنها را پرورش دهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی