صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نگاهی به نسخه جدید سری فیلم‌های «جیغ» که با فروش خوبی روبه‌رو شده است

ظهور یک قاتل شبح‌وار تازه

وصال روحانی
روزنامه نگار


«جیغ 6» یک فیلم ترسناک تازه، اما دنباله‌ای بر این فرانچیز دیرپا و کامل‌کننده پنج قسمت قبلی سری فیلم‌های «جیغ» (Scream) به شمار می‌آید که تهیه و پخش‌شان از سال 1996 آغاز شد و اکثر آنها فروش‌های بالایی داشته‌اند. این نسخه جدید که از اوایل سال‌جاری در سطح دنیا به نمایش درآمده، با وجود اندک بودن بودجه ساخت‌اش (35 میلیون دلار) از مرز 230 میلیون دلار فروش هم عبور کرده و نشان داده که با غروب اقتصادی بیگانه است؛ بویژه که با روانه شدن نسخه‌های ویدیویی این فیلم به بازار، بی‌شک دستاوردهای اقتصادی آن فزونی خواهد گرفت.
 جای خالی یک غایب بزرگ
فیلم پنجم از این سری آثار که در سال 2022 اکران شد، به جای اینکه یک اثر دنباله‌ای باشد، یک نوع جمع‌بندی و ارائه مجدد همه اتفاقات فیلم‌های قبلی در یک پکیج کلی بود. ولی فیلم فعلی کوشیده است اتفاقات بعدی و تازه‌ای را شرح بدهد که برای کاراکترهای اصلی و آشنای این‌سری فیلم‌ها روی می‌دهد. در این فیلم بسیاری از هنرپیشه‌های پنج قسمت قبلی حاضرند و نقش‌های خود را تکرار می‌کنند و «ملیسا بار‌را»، «جنا اورتگا»، «میسن گودینگ» و «کورتنی کاکس» از آن قبیل‌اند. اما «جیغ» تازه یک غایب بزرگ هم دارد، «نیو کمپبل» معروف که ایفاگر اصلی‌ترین نقش در این‌سری آثار بوده، هنرمندی که این مرتبه پیشنهاد سازندگان این‌سری فیلم‌ها را نپذیرفته است.
در نقطه مقابل «مت بتینلی اولپین» و «تایلر جیلت» که نسخه پنجم را کارگردانی کرده بودند، در این پروژه تازه هم حضور یافته‌اند و مشارکت آنها سبب شد که اکثر هنرپیشه‌های آثار قبلی هم از آنها پیروی کنند. همپا با این هنرمندان رجعت‌کننده، شماری از بازیگرانی که پیش‌تر در پروژه‌های «جیغ» (Scream) نبوده‌اند، به این جمع پیوسته‌اند و از این قبیل شرکای تازه می‌توان به «جاش سگارا»، «سامارا ویوینگ» و «درموت مولرونی» پرسابقه اشاره کرد.
نسخه تازه «جیغ» هر حاضر و غایبی که داشته باشد، یک قاتل شبح‌وار جدید را رو می‌کند که به دنبال شکار کسانی است که از تهاجم قاتل قبلی در عملیات موسوم به «وودز بورو» در شهر نیویورک جان سالم به‌در برده بودند. یک سال بعد از آن عملیات تلخ که جنایتکارانی با نام‌های «ریچی کرش» و «امبر فریمن» طراح و مجری آن بودند، یک استاد دانشگاه «بلک مور نیویورک» توسط یکی از شاگردانش که «جیسن کاروی» نام دارد، شکار می‌شود و فرد قاتل مثل کاراکترهای جنایتکار نسخه‌های قبلی «Scream» همان قطعه پارچه سفید شبح‌وار را بر چهره دارد. کاروی در قدم بعدی خود می‌کوشد با همراهی هم‌اتاقی خود «گرگ»، دو خواهر با نام‌های «سم کارپنتر» و «تارا کارپنتر» را که کرش و فریمن هم در پی آنها بودند، به قتل برساند و به خیال خود فیلمی را کامل سازد که کرش و فریمن می‌خواستند حول و حوش جنایات خود بسازند. با این حال قضیه وقتی پیچیده می‌شود که یک قاتل شبح‌وار دیگر سر برمی‌آورد و...
  یک کار تکان‌دهنده
اینکه پایان این‌سری کشتارها کجاست، با توجه به باقی ماندن ابهام و باز بودن فیلمنامه در پایان قسمت ششم غیرقابل تشخیص به نظر می‌رسد. اما این نکته واضح است که «جیغ 6» نه‌تنها گیشه‌ای داغ داشته، بلکه نقدهای رسانه‌ای هم پیرامون آن اغلب مثبت بوده است. «جیغ 6»، اولین نسخه جیغ بعد از «جیغ 2» (در سال 1997) است که در امریکا و کانادا از 120 میلیون دلار فروش بالاتر رفته و با پیشی گرفتن از آن نسخه، بیشترین درآمد را در این دو کشور داشته است.
«اوون گیلبرمن» منتقد باسابقه که برای نشریه ورایتی نقدهای سینمایی می‌نویسد، در توصیف «جیغ 6» گفته: «طول مدت این فیلم قدری زیاد است اما یک کار واقعاً تکان‌دهنده در ژانر وحشت است و چیستان‌های جالبی را مطرح می‌کند و قدرت جذب آن بیش از نسخه‌های قبلی است.» بنجامین لی از روزنامه گاردین انگلیس هم نوشته است: «در قیاس با نسخه‌ای از جیغ که سال پیش عرضه شد، این نسخه هوشمندانه‌تر است و سیاهی اندیشه‌ها در تار و پود آن تنیده شده و به تبع آن هراس بیشتری را می‌آفریند.»
«کلاریس لافری» از روزنامه ایندیپندنت هم این‌گونه اظهارنظر کرده است: «فیلم سرشار از خون‌ریزی و شبیه به کارهای گوتیک و کلاسیک ژانر وحشت است اما وجه سرگرم‌کنندگی‌اش را هرگز از دست نمی‌دهد.» نشریه پرتیراژ امپایر هم از قول نویسنده خود «اولی ریچاردز» آورده است: «فیلم جدید جیغ قطعاً بی‌عیب نیست اما هنوز از بسیاری از همتاهایش بهتر و خلاقانه‌تر است و این به خودی خود یک موفقیت مهم برای خالقان این فرانچیز به شمار می‌آید.»
نگاه‌های مثبت فوق و مجموعه عناصری که وصف آن آمد، سبب شده بتینلی اولپین و جیلت، کارگردانان مشترک فیلم متذکر شوند طرح ساخت قسمت هفتم را هم در ذهن دارند و افزوده‌اند که حتی اگر کمپانی‌های سازنده این‌سری آثار قصد استفاده مجدد از آنها را نداشته باشند، به این استودیوها توصیه خواهند کرد که به دنباله‌سازی‌های تازه روی بیاورند و به این فرانچیز پایان ندهند.

 

 مشخصات فیلم
«جیغ 6»
کارگردان‌ها: مت بتینلی اولپین و تایلر جیلت
فیلمنامه‌نویسان: جیمز واندربیلت و گای بوسیک
بازیگران: ملیسا باررا، یاسمین ساووی براون، میسن گودینگ، درموت مولرونی، جک چمپیون، کورتنی کاکس و هنری ژرنی
موسیقی متن: برایان تایلر و اسون فالکونر
هزینه تولید: 35 میلیون دلار
میزان فروش: 230 میلیون دلار

 

جستجو
آرشیو تاریخی