صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

گزارش و خبر

قزاقستان؛ حریف والیبال ساحلی
شمارش معکوس برای سهمیه المپیک ساحلی‌بازان به کار افتاد. ساحلی‌بازان ایران با شروع رقابت‌های انتخابی المپیک آسیای مرکزی، به میزبانی بنگلادش، بعد از استراحت دیروز، امروز به مصاف تیم‌های قزاقستان می‌روند. تیم‌های ملی والیبال ساحلی الف و ب ایران به ترتیب با 1144و 1004 امتیاز و مجموع امتیازات 2148 بعد از بنگلادش میزبان، با قزاقستان در سید سوم انتخابی قرار گرفتند. طبق برنامه در دور مقدماتی تک‌حذفی، تیم‌های اول هرسید با تیم اول کشور دیگر و تیم‌های دوم هم با هم مسابقه می‌دهند که برد هردو تیم یک کشور، نتیجه‌اش صعود به مرحله بعد است، اما یک برد و یک باخت هرکشور به گلدن‌ست کشیده می‌شود که مربی در بازی سوم می‌تواند با هر ترکیبی تیمش را به میدان بفرستد. تیم‌های قهرمان پنج منطقه آسیا به مرحله نهایی انتخابی المپیک در آسیا صعود می‌کنند و همراه میزبان و قهرمان دوره قبل این رقابت‌ها و قهرمان مرحله دوم 5 تیم منطقه برای سهمیه المپیک رقابت می‌کنند. تیم‌های ایران با شروع رقابت‌های انتخابی از دیروز در آسیای مرکزی، استراحت کردند و با دو جلسه تمرین برای جدال سخت با قزاق‌ها آماده شدند.


تعطیلی 2 ماهه لیگ هندبال
رقابت‌های هفته دوم لیگ برترهندبال امروز، با ۶ بازی برگزار می شود و تیم‌ها تا بعداز بازی‌های آسیایی به تعطیلات می روند. طبق برنامه فرازبام خائیز دهدشت  در خانه و با حمایت هوادارنش با نفت و گاز گچساران دیدار می‌کند. نیروی زمینی شهید شاملی کازرون که با پیروزی هفته قبل با تفاضل گل بهتر صدرنشین جدول رده بندی شده، به مصاف سپاهان نوین می‌رود، تیمی که دقیقه 90 لیگ برتری شد وهفته اول غایب بود. تیم جوان پلیمرخلیج فارس، با بازیکنان خارجی‌اش میزبان گیتی پسند اصفهان است. ذغال سنگ طبس هم در سخت‌ترین بازی هفته به مصاف پیکان خراسان می‌رود. صنعت مس کرمان یکی ازتیم‌های سوم مشترک فصل قبل، با تغییرسرمربی و کادر فنی، امروزبا پروازهوانیروز مسابقه می‌دهد. تیم فولاد مبارکه سپاهان هم امروز مقابل آلومینیوم اراک صف آرایی می‌کند. لیگ هندبال با پایان هفته دوم، برای 2 ماه به دلیل حضور تیم ملی در بازی‌های آسیایی تعطیل می‌شود.


آزادکاران امید انتخاب شدند
سه ملی‌پوش تیم ملی کشتی آزاد امید از طریق انتخابی درون اردویی مشخص شدند. مسابقات انتخابی برای مشخص شدن ملی‌پوشان اوزان ۶۱، ۷۴ و ۷۹ کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان (سال ۲۰۲۳) از صبح جمعه در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد. در وزن ۷۹ کیلوگرم سبحان یاری در نخستین کشتی با نتیجه ۴ بر صفر مقابل عبدالله شیخ اعظمی به پیروزی دست یافت. وی در دومین دیدار نیز با نتیجه یک بر یک به پیروزی رسید تا فرد منتخب این وزن معرفی شود. در وزن ۶۱ کیلوگرم شهداد خسروی با نتیجه ۷ بر ۴ یاسین رضایی را مغلوب کرد و علی قلی‌زادگان با نتیجه ۹ بر ۲ مقابل علی خرمدل به پیروزی رسید. شهداد خسروی در مبارزه دوم خود با نتیجه ۷ بر یک علی قلی‌زادگان را از پیش رو برداشت تا به‌عنوان فرد برتر این وزن شناخته شود. در وزن ۷۴ کیلوگرم حسین محمدآقایی با نتیجه ۶ بر ۴ عرفان الهی را مغلوب کرد. دیدار پایانی این وزن هم بین محمدآقایی و محمدصادق فیروزپور برگزار شد و در نهایت فیروزپور با نتیجه ۵ بر صفر به برتری دست یافت و نفر منتخب این وزن شناخته شد.


دوئل آذرپیرا و نایب‌قهرمان جهان
کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد روسیه، ماگومد کوربانوف را جایگزین والیف در ۹۲ کیلوگرم کرد. روز گذشته اتحادیه جهانی کشتی لیست ورودی کشتی‌گیران روسیه برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ را اعلام کرد که نه نامی از زائوربک سیداکوف در آن دیده می‌شد و نه ولادیسلاو والیف. بر اساس اعلام قبلی این اتحادیه، می‌شد پیش‌بینی کرد به دلیل ارتباط زائوربک سیداکوف با نهادهای نظامی یا حمایت از جنگ، او نتوانسته مورد تأیید اتحادیه جهانی قرار بگیرد اما نکته جالب دیگر در ترکیب شاگردان گاتسالوف، حضور ماگومد کوربانوف به عنوان نماینده وزن ۹۲ کیلوگرم بود. ماگومد کوربانوف نایب‌قهرمان جهان در سال ۲۰۲۱ که در فینال جهانی اسلو در وزن ۹۲ کیلوگرم به کامران قاسمپور باخته بود، سال گذشته در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی گرفت و در همین وزن در جام باشگاه‌های جهان موفق شد محمدحسین محمدیان را شکست دهد ولی در ادامه او در مسابقات قهرمانی کشور روسیه نتوانست به موفقیتی در ۹۷ کیلوگرم برسد. از سوی دیگر ولادیسلاو والیف، کشتی‌گیر اسبق وزن ۸۶ کیلوگرم که برنز جهانی ۲۰۱۷ را هم دارد، در وزن جدید موفق شد ملی‌پوش شود اما حالا در لیست نهایی روسیه، والیف خط خورده و کوربانوف نماینده ۹۲ کیلوگرم شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بیشتر دلایل فنی داشته باشد تا مواردی همچون حمایت از جنگ. کوربانوف در سال‌های اخیر کشتی‌گیر مطمئن‌تری بوده و به نظر می‌رسد گاتسالوف اعتماد بیشتری به او دارد و حالا در غیاب کامران قاسمپور قهرمان دو سال گذشته این وزن، او به وزن سابقش برگشته تا این بار شانس خود را برای طلای جهان امتحان کند؛ عنوانی که در راه رسیدن به آن، رقیبی سخت و تازه‌نفس به نام امیرعلی آذرپیرا دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی