صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

با زائران حسینی

رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد
کاهش چشمگیر آسیب‌های حوزه سلامت در زائران اربعین امسال
مهسا قوی قلب/ آمارها نشان می‌دهد، در اربعینی که گذشت همکاری نهادها سبب شد حدود 4میلیون زائر ایرانی راحت‌تر از سال‌های گذشته به عتبات عالیات و کربلای معلی اعزام شوند و مراسم با مشکلات بسیار کمتری بویژه در حوزه سلامت برگزار شد.
رئیس جمعیت هلال احمر کشور، در این باره، با اشاره به اینکه سال گذشته برای اربعین امسال آسیب شناسی انجام شده بود، به «ایران» گفت: نسبت به سال گذشته خدمات‌رسانی در سطح بسیار بالاتری انجام شد تا جایی که از مسیر نجف تا کربلا را وقتی پیاده طی می‌کردم، فقط یک نفر یک پیشنهاد ارائه کرد. همه راضی بودند و تشکر می‌کردند. در سال 98 مسیر نجف تا کربلا فقط 5 درمانگاه داشت اما امسال 4 بیمارستان و 32 مرکز درمانی و 280 موکب مردمی سطح 2 برای پایگاه‌های سلامت تجهیز شدند. این امکانات سبب شد تا امسال شاهد کمترین آسیب‌ها در حوزه سلامت زوار باشیم.
به گفته دکترپیرحسین کولیوند، برای اربعین امسال حضور 4 هزار پزشک و کادر درمانی پیش‌بینی شده بود اما تعداد داوطلبان در این حوزه افزایشی شد و در مجموع 5 هزار و 600 داوطلب بدون حقوق و دستمزد آمدند تا به زائران اباعبدالله الحسین امدادرسانی کنند.وی افزود: امدادگرانی با یک کوله پشتی از اول مسیر و در طول راهپیمایی خدمات درمانی ارائه می‌دادند. پیش‌بینی برای این امدادگران تنها 200 نفر بود ولی تعداد داوطلبان خیلی بیشتر شد. البته امسال آمبولانس و خودروهای امدادی و پایگاه‌های بیشتری هم داشتیم تا آنجا که در تمامی مسیرهای بین جاده‌ای پایگاه امداد و نجات هلال احمر ارائه خدمات داشتند.
 این در حالی است که مجوز عمل جراحی در بیمارستان‌های عراق هم گرفته بودیم و پزشکان ما اعمال جراحی متعددی را انجام دادند. با تجهیز تونل‌های هوای سرد هم شاهد گرمازدگی‌های کمتری نسبت به سال‌های گذشته بودیم. داروهای گرمازدگی هم به مقادیر بالا برده بویم و همین‌ها سبب شد حتی یک فوتی ناشی از گرمازدگی نداشته باشیم. امسال رسانه‌ها هم در اطلاع‌رسانی محتوا خیلی خوب عمل کردند. مردم هم استقبال خوبی از آموزش محتوای بهداشتی داشتند.

کلید برنامه‌های اربعین در سال آینده
از هفته آینده زده می‌شود
رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: از هفته آینده آسیب شناسی درخصوص اربعینی که گذشت را آغاز می‌کنیم تا برنامه‌ریزی‌ها برای سال آینده دقیق‌تر و مناسب‌تر از امسال باشد.دکترپیرحسین کولیوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی اربعین حسینی و حضور صلیب سرخ در اربعین نشان داد که چنین رویدادهایی تا چه اندازه می‌تواند برای گردهمایی‌های مذهبی در مقیاس بالا مانند اربعین مفید و مؤثر باشد. از این رو باید کنگره‌ها و گردهمایی‌های علمی در این حوزه بیشتر شود.


استقرار نخستین رایزن سلامت ایران در عراق
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استقرار اولین رایزن سلامت ایران در بغداد خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی که به بغداد سفر کرده بود، در دیدار با وزیر بهداشت و درمان عراق، با اعلام این خبر افزود: ایران در ایام اربعین بیش از ۴۰۰۰ پزشک و نیروی درمانی به کربلای معلی و نجف اشرف و گذرگاه‌های مرزی اعزام کرده بود و در این مدت، همکاری  شایسته‌ای بین دو وزارتخانه بهداشت ایران و عراق انجام شد و دو کشور برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن اربعین حسینی‌(ع) از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.صالح مهدی الحسناوی وزیر بهداشت و درمان عراق نیز خواستار افزایش مشارکت دو کشور در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در مراسم اربعین سال آینده شد.وزیر بهداشت عراق همچنین بر اجرایی شدن توافقات دو جانبه در زمینه استفاده عراق از داروهای ساخت ایران تأکید کرد و خواستار حضور فعال تیم های پزشکی ایرانی در بیمارستان‌های عراق و استفاده از تجربیات پزشکان ایرانی شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی