صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

تلاش مردمی برای رفع ترکیدگی یک لوله آب در خیابان خرمشهر، بی‌نتیجه ماند

وقتی شعار صرفه‌جویی را آب با خود می‌برد

گروه اجتماعی / برای اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب به یک دغدغه عمومی و فرهنگ تبدیل شود، خیلی‌ها در دستگاه‌های مختلف زحمات زیادی می‏کشند، هرچند هنوز به نتیجه مورد نظر و همراهی حداکثری جامعه نرسیده‌ایم. بیلبوردهای تبلیغاتی با شعارهایی درباره کاهش مصرف آب در سطح شهر پر است. این بیلبوردها که اهمیت آب و کمبود آن در کشور بویژه شهر تهران را گوشزد می‌کند بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران است. حالا اگر کمی آن طرف‌تر از یکی از همین بیلبوردها، لوله آبی بترکد و روی آن لوله شکسته آسفالت هم بشود، آب زلال چند شبانه‌روز همین طور جاری شود آنقدر که بشود دو استخر با آن پر کرد و تماس‌ها با انواع شماره‌ها و انواع دستگاه‌ها برای رفع این نشتی به جایی نرسد، از آن همه تلاش برای جلب همکاری و همدلی مردم به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، چیزی هم باقی می‌ماند؟!
با یک اتفاق نمی‌شود یک دستگاه را زیر سؤال برد - هرچه نباشد، هنوز شهر پر از بیلبوردهایی برای توجه دادن مردم به مصرف بهینه آب است- اما واقعیت این است که اهمال در اتفاق‌های مشابه، بیش از همه تلاش‌ها برای هماهنگ کردن همه در کنترل مصرف آب، نتیجه می‌دهد البته از نوع معکوس: اگر آنکه دعوت به صرفه‌جویی می‌کند آنقدر نسبت به هدر رفت آب بی‌توجه است - حتی شده یک لوله با ترک خیلی ناچیز - مردم بر چه اساسی باید به این شعارها اهمیت دهند؟موضوع از این قرار است: جمعه هفته گذشته (10 شهریور) آسفالت خیابان خرمشهر را کندند تا آسفالت تازه‌ای بریزند. آسفالت‌برداری از کف خیابان به قدری ناشیانه بود که موجب کنده شدن یکی از لوله‌های آب در این خیابان شد. پس از اینکه لوله شکسته شد، بیش از 10 نفر از همکاران در روزنامه ایران که دفترش در همان خیابان است، با سازمان آب و شهرداری تماس گرفتند.
1- در تماس با شهرداری و شرح وضعیت، به آنها گفته شد که با سازمان آب تماس بگیرید.
2- با سازمان آب تماس گرفتند. مأمورانی برای بازرسی آمدند. لوله آب را که دیدند گفتند این مربوط به فضای سبز شهرداری است و به ما مربوط نمی‌شود.
3- مجدداً با شهرداری تماس گرفتند اما جز ارسال کدهای پیگیری هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت.
4- وضعیت به گونه‌ای شد که بسیاری از همسایگان در اطراف روزنامه ایران، این موضوع را به روزنامه اعلام کردند و خواستار پیگیری‌ شدند.
5- باز هم همکاران در بخش‌های مختلف با شهرداری تماس گرفتند.
6- متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و از آن زمان تا کنون هنوز آب هدر می‌رود.
7- در یک اتفاق عجیب، پس از پیگیری‌های مداوم از سوی روزنامه ایران، روی لوله آب شکسته، آسفالت جدید ریختند.
8- حالا آب از آسفالت به کف خیابان کشیده شده است. این آب زلال در دو نقطه خیابان خرمشهر در حال خروج از کف خیابان است. طی یک هفته اخیر از همین نقطه میزان زیادی آب هدر رفته است.
شهرداری بدون توجه به ترکیدگی لوله آب و اعلام گزارش‌های پی در پی اقدام به آسفالت‌ریزی در کف خیابان کرده است.
یک مقام مسئول ناظر، وظیفه دارد گزارش وضعیت خیابان را پیش از آسفالت آن خیابان اعلام کند، اما چنین اتفاقی رخ نداده است. گذشته از این، تماس‌های مکرر و اطلاع‌رسانی مردمی در این باره هم شنیده نشده است.
علت، استهلاک لوله‌های آب است؟ علت نبود نقشه‌هایی از زیر زمین و محل عبور لوله‌های آب، گاز و... است یا در صورت وجود چنین نقشه‌ای، بی‌توجهی به آن؟ علت، بی‌توجهی پیمانکار است یا گریز او از دوباره کاری و تأخیر در تسویه؟ علت، چم و خم اداری است؟
علت، هرچه هست، آب زلال، هنوز اینجا در خیابان خرمشهر و از قضا نزدیک دفتر روزنامه ایران دارد هدر می‌رود. لطفاً اگر آب مهم است، به این قبیل اتفاق‌ها سریع رسیدگی و مشکل را رفع کنید تا آن همه زحمت برای همراه کردن مردم در صرفه‌جویی آب را آب نبرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی