صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱

عاشقان حسینی رکوردشکن شدند

کنگره عظیم 22 میلیونی

امسال نیز ایرانی‌ها در بین زائران خارجی اکثریت را تشکیل دادند و بیش از 4 میلیون ایرانی در این مراسم شرکت کردند

 اربعین 1445 با حضور بیش از 22 میلیون زائر و عاشق حسینی ثبت در تاریخ شد؛ اربعینی که نه فقط با همت حشد الشعبی در امنیت کامل برگزار شد و خدمت‌رسانی بهداشتی و رفاهی به زائران در نوع خود بی‌نظیر بود که حضور کودکان و نوجوانان نیز تأکیدی بود بر درس‌هایی که آنان از صبر و مقاومت و ایثار در مکتب حسینی از هفتاد و دو شهید کربلا آموخته‌اند.
به گزارش ایرنا، مدیریت حرم حضرت عباس(ع) اعلام کرد، ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر از داخل و خارج عراق در آیین راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) شرکت کرده‌اند. این اولین بار در تاریخ مراسم اربعین حسینی است که آمار زائران به‌دلیل به‌کار‌گیری فناوری هوش مصنوعی، با دقت کامل اعلام می‌شود. رکورد 22 میلیونی زائران اربعین در حالی به ثبت رسید که سال گذشته این آمار 21 میلیون نفر بود. افزایش شمار زائران اربعین حسینی در سال‌جاری در حالی است که عراق گرم‌ترین سال خود را تجربه می‌کند و دمای بیشتر نقاط آن بالای ۴۰ درجه سانتیگراد است اما با وجود این زائران اربعین مسیرهای طولانی را برای رسیدن به حرم امام حسین(ع) و برادرش حضرت عباس(ع) طی کردند.
به گزارش مقامات رسمی عراق، امسال نیز ایرانی‌ها در بین زائران خارجی اکثریت را تشکیل دادند و بیش از  چهار میلیون ایرانی در این مراسم شرکت کردند. بنا به اعلام منابع عراقی تعداد زائران خارجی شرکت‌کننده در مراسم اربعین در سال گذشته پنج میلیون نفر بود که از این تعداد سه میلیون نفر ایرانی بودند.
امسال راهپیمایی اربعین در زمینه خدمات نیز متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و بنا بر اعلام استاندار کربلا بیش از ۲۸ هزار موکب و هیأت، کار خدمات‌رسانی به زائران را برعهده داشتند. حضور تعدادی موکب از کشورهای خارجی غیرمسلمان از جمله کره‌جنوبی و سوئد نیز قابل توجه بود. علاوه بر این حضور زائرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، روسیه، گرجستان، ترکیه، سوئد، کره‌جنوبی و چین همراه با زائرانی از کشورهای کویت، بحرین، قطر، عربستان، فلسطین، سوریه، سودان و نیجریه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.
الخطابی استاندار کربلا در کنفرانس خبری‌ای که در کربلا با حضور محمد شیاع السودانی برگزار شد، بر آماری که مدیریت حرم حضرت عباس اعلام کرده، مهر تأیید زد و تأکید کرد: «در تاریخ برگزاری راهپیمایی اربعین، امسال بیشترین تعداد زائر ثبت شد.»

وعده نخست‌وزیر عراق به اربعینی باشکوه‌تر در سال بعد
در این نشست خبری، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز تأکید کرد که تعداد زائران شرکت‌کننده در زیارت اربعین امسال بی‌سابقه بوده است. وی افزود: «خداوند ثواب شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین امام حسین(ع) را زیاد کند زیرا زبان در توصیف این حماسه حسینی ناکام است.» السودانی سپس با اشاره به اینکه مردم عراق در عشق به امام حسین(ع) ممتاز هستند، گفت: «دولت و نهادهای مدنی و امنیتی در دوره برگزاری راهپیمایی زیارت اربعین برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم همه تلاش و امکانات خود را به کار گرفتند و تمام ظرفیت‌های کشور برای فراهم کردن زمینه مناسب جهت پذیرایی از میلیون‌ها زائر به کار گرفته شد.» نخست‌وزیر عراق همچنین با قدردانی از نقش بزرگ دولت و نهادهای آن در برگزاری مراسم زیارت اربعین از هیأت وزیران بویژه وزرای برق، بهداشت و صنعت نفت، حمل‌ونقل و بازرگانی که به نمایندگی از وزرا، او را در سفر به کربلا همراهی کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: «نیروهای امنیتی افزون بر کمک به زائران همه امور ریز و درشت را به گونه‌ای رصد می‌کردند که دشمن جرأت حرکت در این مسیر نداشت. سازمان حشدالشعبی نیز برای اولین بار طرحی یکپارچه ارائه کرد که از گذرگاه‌ها تا رسیدن به شهر مقدس کربلا را شامل می‌شد.» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه سازماندهی موکب‌های حسینی احوال، اخلاق، سخاوت و میهمان‌نوازی مردم را منعکس کرد، با تأکید بر اینکه «برای اولین بار است که از همه استان‌های عراق از جمله اقلیم کردستان در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند»، اظهار داشت:« برای آمادگی جهت برگزاری مراسم اربعین در سال آینده پروژه‌هایی را برای اجرا مشخص کرده‌ایم.»

عشاق کوچک اربعین
آنچه در اربعین امسال جلوه خاصی به این مراسم داده بود، حضور کودکان و نوجوانانی بود که به‌صورت گروهی و خانوادگی خود را به این جمع رسانده بودند. به گزارش خبرگزاری فارس، در این بین‌ کودکانی هم بودند که برای اولین‌بار زیارت اربعین را تجربه می‌کردند. این کودکان و خانواده‌هایشان می‌گفتند وقتی حسین علیه‌السلام در عاشورا سه روز تشنه بوده و چنین سختی‌هایی را خود و خاندانش تحمل کرده‌اند، اگر ما ذره‌ای از گرما گلایه کنیم، جفا کرده‌ایم.

اربعینی متفاوت با اقدامات دولت در خدمت‌رسانی

در حالی‌که زائران اربعین حسینی امسال به واسطه برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب مقدرات این اجتماع چند میلیونی یکی از کم‌مشکل‌ترین راهپیمایی‌های خود را تجربه کردند برگزاری راهپیمایی جاماندگان از این آیین حماسی در شهرهای مختلف کشورمان، ایران را نیز به میعادگاه رهروان سید‌الشهدا(ع) تبدیل کرد.
این راهپیمایی در بیرجند با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع سوگواران اربعین حسینی انجام شد. رئیس‌جمهور در این اجتماع پرشور، با بیان اینکه فلسفه عاشورا و قیام امام حسین(ع) آن است که انسان قدرت تحلیل و بصیرت یابد، دوست را از دشمن و راه را از بیراهه تشخیص دهد و جهل بر جامعه حاکم نشود، اضافه کرد: جاهلیت دیروز، امروز با شکل و شمایلی متفاوت، مجهز به ابزار و تجهیزات و امپراطوری رسانه‌ای در قالب جاهلیت مدرن در جامعه بشری نمایان شده است، همچنان که دیروز خون مطهر حسین بن علی(ع) منشأ تحولات بود و از جامعه جهل‌زدایی می‌کرد، امروز نیز خون مطهر شهدای ما با نام مبارک حسین بن علی(ع) جاهلیت مدرن را رسوا کرده و خواهد کرد. رئیس‌جمهور بیداری حاصل شده در میان ملت‌ها و ایستادگی و مقاومت مردان و زنان سلحشور در منطقه را از برکات انقلاب اسلامی متکی بر خون امام حسین(ع) و شهدا دانست و گفت: پیام امام حسین(ع) به ما زندگی با‌ عزت است که برای بشریت درس‌آموز است.

تدابیر دولت برای برگزاری اربعینی متفاوت
راهپیمایی اربعین امسال با به کار بستن تدابیر دولت و ستاد اربعین و همکاری خوب دولت و ملت عراق در عمل به توصیه‌های ستاد اربعین در جهت تسهیل و رضایتمندی سوگواران حسین(ع) به یکی از اجتماعاتی تبدیل شد که مایه‌ دلگرمی دوستداران اهل بیت و یأس و ناامیدی‌ دشمنان را فراهم آورد. در جریان اعزام زائران اربعین حسینی(ع) که از ابتدای ماه صفر (۲۷ مردادماه) آغاز شد، ستاد اربعین تلاش کرد راهپیمایان با مشکلاتی همچون تأمین ارز، حمل‌ونقل، اخلال در تماس‌ها و کندی یا قطعی اینترنت، معطلی و تراکم جمعیت در مرزها و مصایبی چون تأمین آب آشامیدنی و... مواجه نشوند.  امسال با تدبیر بانک مرکزی از جمله تزریق دینار به ۶ بانک، ارز مورد نیاز زائران به سهولت و با کمترین اثر بر قیمت و بازار دلار عرضه شد. همچنین با پیگیری دولت و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، قرارگاه ویژه‌ای برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌منظور تسهیل و تسریع حمل‌ونقل زائران تشکیل شد. به گزارش ایرنا، برای ایمنی مسیر و کاهش تلفات جاده‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان کرمانشاه مجدداً آسفالت شد و حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی هم برای حمل‌ونقل زائران و بازگرداندن آنها به مرز در خاک عراق به‌خصوص در کربلای معلی مستقر شدند. برای زائرانی که از خودرو شخصی استفاده می‌کردند نیز اقداماتی همچون استقرار جایگاه‌های سوخت سیار و تأمین ۷۸۶ هکتار زمین با ظرفیت پارک ۴۹۷ هزار خودرو به‌عنوان پارکینگ‌ در پایانه‌های مرزی ۶ استان انجام شد. اضافه شدن ۱۷۸ گیت و تدارک در مجموع ۵۰۴ گیت برای ورود و خروج زوار از مرز و تسهیل تردد زائران اتباع در همکاری وزارت کشور و وزارت امور خارجه با ستاد اربعین نیز از دیگر اقدامات تسهیل‌کننده بود. وزارت بهداشت نیز با تأمین درمانگاه‌های سیار و آمبولانس در مسیر راهپیمایان در کنار بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ موکب مردمی قرار گرفت که در این ایام به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) خدمت‌رسانی کردند.

حضور میلیونی تهرانی‌ها در راهپیمایی جاماندگان اربعین
همزمان با برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در سراسر کشور، در تهران نیز بسیاری از مردم به عشق زیارت اربعین از ساعت ۶ صبح از میدان امام حسین(ع) و سایر نقاط تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی کردند. در حدود ۲ هزار موکب نیز تا حرم حضرت عبدالعظیم از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.
محمدمخبر، معاون اول رئیس جمهور به همراه خانواده در این آیین حضور یافت. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی ( ع) در تهران به جمع عزاداران امام حسین (ع) پیوست. حضور پرشمار مردم عزادار در این آیین، پیش بینی‌های فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران را مقرون به صحت می کند.
سردار حسن حسن‌زاده روز قبل از برگزاری این مراسم گفته بود پیش‌بینی ما این است که رقمی بالغ بر ۴ تا ۵ میلیون نفر در این راهپیمایی حضور می‌یابند. روز گذشته چند گروه مردمی بخشی از مسیر راهپیمایی را به مسیر پیاده‌روی کربلا و بین‌الحرمین شبیه‌سازی کردند و نماز جماعت هم در ۴۰ نقطه و همچنین در ۷ نقطه در داخل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

 

  تدابیر ویژه برای تسهیل بازگشت زائران اربعین

گروه ایران زمین- زوار حسینی از 100 کشور جهان با حضور پرشور در پیاده‌روی اربعین بار دیگر رکوردهای این حماسه جهانی را شکستند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار حرم حضرت عباس(ع)، تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۲۲ میلیون نفر گذشت که بیش از 4 میلیون نفر از آنها ایرانی بودند.
 امسال در کنار حضور میلیونی دلدادگان و دلباختگان حسینی، افزایش خدمات‌دهی در مرزهای شش‌گانه کشور نسبت به سال‌های قبل رکورد زده و سرعت انتقال زائران از چندین ساعت به چند دقیقه کاهش یافته است. با وجود آنکه از چند روز گذشته تمام سیستم حمل‌و‌نقل کشور پای کار آمده‌اند اما با موج برگشت زائران، تقاضا برای استفاده از اتوبوس‌های بین‌‌شهری بخصوص در مرز مهران که بیشترین تردد را ثبت کرده افزایش قابل‌توجهی داشته است و تعدادی از مردم در پایانه مسافربری این مرز در انتظار اتوبوس هستند. در همین زمینه در پی ازدحام زائران در مرز مهران و کمبود وسایل حمل‌و‌نقل، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور از همه استانداران خواست به سرعت 30 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین از هر استان به مرز مهران اعزام کنند تا تردد زوار با سهولت انجام شود واربعین امسال با کمترین مشکل به پایان برسد.
تردد 7 میلیون نفر از استان های مرزی
سردار‌ احمد‌رضا رادان، فرمانده کل انتظامی با اعلام تردد ۷ میلیون زائر اربعین از مرزهای شش‌گانه کشور اظهار داشت: امسال رکورد تردد زائران شکسته شده است و بالغ بر 4 میلیون زائر از مرزهای خارج و حدود 3 میلیون زائر نیز به کشور بازگشته‌اند.
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه بیش از 80 درصد زائران ایرانی به کشور بازگشته‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود با این شرایط با یک موج بازگشت زائران بخصوص در پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و خسروی مواجه باشیم. البته در حال حاضر به غیر از مرز مهران در سایر مرزهای کشور نظیر شلمچه، باشماق، چذابه، تمرچین، ریمدان و میرجاوه تردد زائران اربعین حسینی(ع) روان بوده و حمل‌ونقل عمومی به سهولت در حال انجام است.
فرمانده کل انتظامی کشور عنوان داشت: مسافرانی که با وسیله نقلیه شخصی قصد بازگشت به شهرهای مبدأ را دارند حتماً یکی،دو ساعت استراحت کنند و بعد عازم شوند، حتی اگر احساس خستگی نمی‌کنند. این موضوع در پیشگیری از تصادفات احتمالی بسیار تأثیرگذار است.
سردار رادان با بیان اینکه حدود 30 درصد زائران اتباع خارجی نیز به کشور بازگشته‌اند، یادآور شد: بر اساس تجربیات سنوات گذشته، اتباع خارجی معمولاً هفته آینده برمی‌گردند.
2 هزار اتوبوس در مهران به خط شدند
سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین، خبر از عبور 4 میلیون و 196 هزار نفر از مرزهای کشور خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آمار‌ها، خروج از مرز مهران 47.1 درصد، شلمچه 25.3 درصد، چذابه 9.5 درصد، خسروی 15.3 درصد، تمرچین 1.5 درصد و باشماق1.3 درصد بوده است. البته در برگشت جابه‌جایی‌های مختصری در درصدها  به وجود آمد، برای مثال مرز مهران حدود 49 درصد بازگشت زوار داشت.
رئیس ستاد اربعین با تأکید بر اینکه موج اصلی بازگشت زائران از شب گذشته آغاز شده است، گفت: برای بازگشت سایر زوار مانده در مرز مهران حدود 2 هزار اتوبوس آماده شده است. تاکسی‌های اینترنتی نیز وجود دارد و ان‌شاءالله این مسأله مدیریت خواهد شد و نگرانی از این بابت نداریم فقط ممکن است ماندگاری بیشتری برای زائران ایجاد شود.
وی ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تا حد زیادی چالش‌های مهم سال‌های گذشته برای زائران اربعین برطرف شده است که یکی از  آنها مسأله سختی عبور از مرزها بود که با افزایش تعداد گیت‌های عراق در مرز مهران از 30 به 120گیت این معضل برطرف شد.
میراحمدی خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با مسئولان عراقی داشتیم با اجرای طرح امام سجاد(ع) توانستیم با ورود آنلاین اطلاعات زائران، سرعت عبور در مرز مهران را از چندین ساعت به چند دقیقه کاهش دهیم. همچنین خدمات مرز خسروی 24 ساعته انجام شد و آنجا هم گیت‌ها از 50 به 92 گیت افزایش یافت. در مرز شلمچه هم همین طرح امام سجاد(ع) یعنی انتقال همزمان اطلاعات از ایران به عراق صورت گرفت. در مرز تمرچین نیز تعداد گیت‌ها از 20 به 28 گیت افزایش یافت و عبور از مرز 24 ساعته شد.
مرز چذابه هم به اتباع خارجی اختصاص یافت و 24 گیت آن به 36 گیت افزایش یافت. در مرز باشماق نیز خدمت‌رسانی به زائران از 2 به 12 گیت افزایش یافت و همه این اقدامات دست به دست هم داد تا امسال سفر آرامی را برای زوار فراهم کنیم.
تغییر زمان سفر اربعین
رئیس ستاد اربعین تأکید کرد: با همراهی زوار عزیز مدت زمان سفر را از دهم تا بیستم صفر به اول صفر تا اربعین تغییر دادیم. امسال بیش از یک میلیون و هشتصد نفر از زوار ما در 10 روز اول صفر از مرزها عبور کردند در حالی که در گذشته عمده این جمعیت از دهم به سمت عراق می‌رفتند. البته موکب‌های عراقی عموماً از دهم صفر به بعد فعال می‌شوند و ما برای اینکه زائران دچار مشکل نشوند تغییرات همه‌جانبه‌ای ایجاد کردیم.
رئیس ستاد اربعین بیان کرد: حدود 100 هزار زائر پاکستانی وارد مرز ما شدند و با وجود آنکه شرط ما با دولت پاکستان این بود که این زوار با اتوبوس‌های خود وارد شوند،‌ اما این شرط محقق نشد و برای ما معضلاتی ایجاد کرد. تنها 470 اتوبوس از پاکستان وارد شدند و ما مجبور شدیم 95 درصد مسافران پاکستانی را با اتوبوس‌های خودمان منتقل کنیم. با وجود آنکه در برآوردهای ما قرار نبود 100 هزار زائر پاکستانی را بیش از دو هزار کیلومتر جابه‌جا کنیم اما هم‌اکنون بازگشت این زائران نیز به مرزهای ما اضافه شده است.
موج سنگین بازگشت از مرز مهران
در همین حال حسن بهرام‌نیا، استاندار و رئیس ستاد اربعین استان ایلام صبح روز گذشته در بازدید هوایی از مرز مهران گفت: مجموع ترددها از مرز مهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و ۹۰ درصد ظرفیت پارکینگ‌ها خالی شده است.
داریوش باقرجوان، مدیر کل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با اشاره به بازگشت 80 درصد زائران اربعین حسینی به کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود زائران باقی‌مانده در عراق طی امروز و فردا به کشور بازگردند. وی با اشاره به بسیج ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بویژه ناوگان اتوبوسی برای انتقال زائران به شهرهای مقصد، در خصوص وضعیت تردد زائران در پایانه‌های مرزی بیان کرد: طی شب گذشته شاهد ورود پرحجم زائران به پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران هستیم.
سخنگوی ستاد اربعین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای جابه‌جایی مسافران در پایانه برکت فراهم شده است، تأکید کرد: با توجه به اینکه حجم تقاضای سه روزه زائران در بازه زمانی یک روزه اتفاق افتاده است، ورود تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل به پایانه‌های مرزی موجب می‌شود زائران دقایق و ساعاتی را در انتظار باشند.
باقرجوان با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به میزان مورد نیاز برای جابه‌جایی مسافران تدارک دیده شده است، ادامه داد: ورود این ناوگان با توجه به ظرفیت و حجم محورهای مواصلاتی تدریجی بوده تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای زائران در سفرهای بازگشت باشیم.
سرابله به ایلام، پرترددترین محور
سید زاهدین چشمه‌خاور، مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام از ثبت 5 میلیون و 591 هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها‌ی استان خبر داد و اظهار داشت: این میزان تردد در اربعین سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشت.‌
وی با بیان اینکه 516 هزار و 640 دستگاه خودرو طی این بازه زمانی به استان ورود داشته و خروجی 460 هزار و 545 دستگاه بوده است، افزود: هم‌اکنون 36 دستگاه دوربین ثبت تخلف، 48 دوربین نظارتی تصویری و 64 دستگاه ترددشمار در سطح راه‌های استان فعال هستند و در این مدت پرتردد‌ترین محور، سرابله به ایلام و ایلام به صالح‌آباد بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی