صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱

با سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی صورت گرفت

آغاز اجرای ابر پروژه ریلی شرق کشور

اگر کسانی فکر می‌کنند که بنده از تریبون‌های مختلف مشکلات را به جامعه منتقل خواهم کرد، هرگز چنین کاری نخواهم کرد. ما آماده‌ایم که مشکلات را حل کنیم، نه اینکه با گفتن عباراتی همچون «خزانه خالی است» در جامعه ایجاد نگرانی کنیم

چهارشنبه گذشته، همزمان با روز اربعین، رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی سفر کرد و آیین این روز جهانی و تمدن ساز را با مردم استان، بویژه شهر بیرجند به جای آورد؛ شهر و استانی که مظهر وحدت شیعه و اهل سنت است و همان‌طور که آیت‌الله رئیسی در اجتماع مردم شهر «درمیان» گفت، «آنچه ما را گرد هم آورده است، اعتقاد به دین و برکت نام حسین ابن علی(ع)‌ است که مظهر وحدت و انسجام ماست؛ نقطه اشتراک همه ما اهل تسنن و تشیع، عشق به اهل بیت(ع) است که به ما چگونه زیستن و چگونه مردن را آموختند.» علاوه بر حضور در راهپیمایی باشکوه جاماندگان اربعین در شهر بیرجند و سخنرانی در این اجتماع پرشور، دیدار و گفت‌و‌گو با مردم شهر مرزنشین «درمیان» و شهر «فردوس»از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر بود. اما در کنار دیدارها و گفت و شنودها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سفر، آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن نهبندان - بیرجند – قاین – یونسی با دستور رئیس جمهور بود. آغاز این پروژه ملی و فراملی، نخستین برنامه آیت‌الله رئیسی در این سفر بود. به این ترتیب، عملیات زیرسازی خط‌ آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی، به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، با حضور رئیس جمهور آغاز شد. راه‌آهن زاهدان، زابل، بیرجند تا مشهد در مجموع 910 کیلومتر طول دارد که 430 کیلومتر آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این پروژه در 23 قطعه با اعتباری بالغ بر 1.7 میلیارد یورو اجرا خواهد شد و در مجموع دارای 39 ایستگاه بوده و در مسیر آن 112 پل بزرگ به طول 11 هزار 655 متر، و 25 تونل به طول 11 هزار و 710 متر احداث خواهد شد.

اربعین، نوید تمدن متکی بر دین
آیت‌الله رئیسی در اجتماع پرشور مردم شهرستان درمیان، اربعین را تابلویی از زیباترین مظاهر انسانی دانست و گفت: همه کسانی که در طول تاریخ از ظلم به ستوه آمده و به دنبال آزادی، آگاهی، دینمداری و ولایتمداری بوده‌اند به عاشورا و مسیر نورانی امام حسین(ع) تأسی کرده‌اند. رئیس جمهور انقلاب اسلامی ملت ایران را جلوه‌ای از عاشورای حسینی توصیف کرد و با بیان اینکه امروز شاهد شکل‌گیری بزرگترین اجتماع بشری در نوع خود در کربلا هستیم، افزود: این اتحاد و انسجام اقوام و مذاهب و گویش‌های مختلف حول نام حسین(ع) جلوه اتحاد اسلامی و نویدبخش عصر ظهور حضرت حجت و شکل‌گیری تمدن متکی بر دین و ارزش‌های الهی است. آیت‌الله رئیسی، اربعین را ریشه، هویت، غایت و نهایت ملت دانست که در شکل‌گیری مدنیت و تمدن اسلامی نقش مؤثری دارد و اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه و امپراطوری خبری دشمن تلاش می‌کند این جلوه عظیم مردمی را سانسور کند، اما مگر می‌شود این حق را منکر شد و این آرمانخواهی را به هیچ انگاشت؟ رئیس جمهور با تمجید از اتحاد و انسجام مثال‌زدنی اهل تسنن و تشیع در استان خراسان جنوبی و بویژه منطقه مرزی درمیان گفت: ما وظیفه داریم مراقب تلاش‌های دشمنان برای اختلاف‌افکنی باشیم و هیچ کس کلام، سخن یا رفتاری نداشته باشد که باعث تفرقه و اختلاف شود.

ادعای دروغ سلطه‌طلبان در زمینه آزادی
آیت‌الله رئیسی در اجتماع پرشور مردم شهرستان فردوس نیز  با بیان اینکه خون امام حسین(ع) ریخته شد تا از جامعه جهل‌زدایی کند، گفت: گسترش فضا و ابزار ارتباطات در جهان امروز نباید ما را فریب دهد که مستکبران و سلطه‌طلبان به دنبال گسترش تعقل و تدبر و تجهیز مردم به تحلیل و تشخیص درست و جهل‌زدایی از جوامع بشری هستند تا دوست را از دشمن و راه را از بیراهه بشناسند؛ درواقع مستکبران عالم با هر تلاشی برای بصیرت‌آفرینی در هر نقطه‌ای از عالم برخورد می‌کنند و هر رسانه‌ای را که در این مسیر گام بردارد، بسرعت تعطیل می‌کنند. وی تصریح کرد: سلطه‌طلبان با وجود اینکه ادعای اعتقاد به آزادی و اطلاع‌رسانی آزاد دارند، اما به کسانی که افکار و اندیشه‌های آنان برخلاف باورها و اعتقادات خودشان است، اجازه نمی‌دهند که آزادانه این افکار را ترویج کنند. البته به کسانی که بخواهند به قرآن و ارزش‌های ادیان اهانت کنند، آزادی عمل داده و حتی از آنان حمایت می‌کنند و نام این کار را هم آزادی می‌گذارند، اما نام این کار آزادی نیست، بلکه توهین به فهم انسان‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم خودمان را در عداد لشکریان امام حسین(ع)‌ تعریف کنیم، اضافه کرد: اما باید بدانیم که این رویکرد با دشواری‌ها و دشمنان و فتنه‌های بی‌شمار روبه روست.  رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، جنگ شناختی و ادراکی دشمن را آخرین حربه برای توقف ملت ایران عنوان کرد و افزود: دشمن اراده کرد رشد اقتصادی ما را متوقف کند، اما ما رشد اقتصادی 4 درصدی را محقق کردیم، دشمن به دنبال توقف تولید در کشور بود، اما ما رشد تولید و تجهیزات تولید را رقم زدیم، دشمن به دنبال توقف تجارت ما بود، اما تجارت ما در منطقه رکوردشکنی کرد و با تلاش و حضور بموقع ملت در صحنه بار دیگر دشمنان ناامید شدند.

مشکلات را در تریبون‌ها مطرح نمی‌کنیم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه روزی که دولت کار خود را آغاز کرد، شرایط در بخش‌هایی حتی از دوران جنگ هم سخت‌تر بود، اظهارکرد: عده‌ای بر اراده و تصمیم دولت برای حل مشکلات تشکیک ایجاد می‌کردند، در حالی که ما با اعتماد به خدا و اتکا به جوانان این کشور و نه بیگانگان تا به امروز در حل مشکلات گام‌های بلندی برداشته‌ایم و متوقف نیز نخواهیم شد. رئیس جمهور ادامه داد:‌ اگر کسانی فکر می‌کنند که بنده از تریبون‌های مختلف مشکلات را به جامعه منتقل خواهم کرد، هرگز چنین کاری نخواهم کرد. ما آماده‌ایم که مشکلات را حل کنیم، نه اینکه با گفتن عباراتی همچون «خزانه خالی است» در جامعه ایجاد نگرانی کنیم.

ملت ایران پیروز قطعی میدان خواهد بود
آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از علما، ائمه جمعه و جماعت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه دشمنان در دوره‌های تأسیس، تثبیت و توسعه جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای ممانعت از پیشبرد اهداف این نظام مقدس کردند، اظهارکرد: دشمنان پس از اینکه مشاهده کردند با وجود همه مانع‌تراشی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها جمهوری اسلامی الگوی دیگر ملت‌ها شده و تحریم‌ها و فشارها را تبدیل به فرصت کرده و در عرصه‌های مختلف در حال پیشرفت است، به اغتشاش‌آفرینی رو آوردند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز به جرأت می‌توانیم جمهوری اسلامی را کشوری فناور و پیشرفته بنامیم، تصریح کرد: در دولت مردمی علاوه بر اینکه توانستیم کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید برطرف کنیم، توانستیم تولید کالاهای اساسی را 22 درصد افزایش دهیم و شاخص‌های اقتصادی مثل نرخ رشد را مثبت کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه با توکل بر خدا، اعتماد به نفس و تکیه بر داشته‌های کشور در مسیر تقویت ایمان و ایجاد امید حرکت می‌کنیم، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به فتح قله‌ها نزدیک هستیم و هیچ کس اجازه ندارد خسته و ناامید باشد.رئیس جمهور با بیان اینکه راه‌حل مشکلات در داخل کشور است و برای حل آنها چشم به دست بیگانگان نداریم، اظهارکرد: در حالی که برخی توسعه روابط خارجی را در گرو پذیرفتن برخی شروط و تعهدات عنوان می‌کردند، در این دولت در عرصه توسعه روابط خارجی موفق عمل کرده و در زمینه مبادلات تجاری رکوردشکنی کرده‌ایم.

قله‌ها به دست ملت ایران فتح می‌شود
رئیس جمهور در دیدار نخبگان و برگزیدگان استان، از همه زائران و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، از جمله دولت و ملت عراق که با میزبانی شایسته خود رویدادی عظیم، خاطره‌انگیز و تمدن‌ساز برای جهان اسلام خلق کردند و اتحاد و مقاومت بین‌المللی اسلامی را به‌عنوان زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت(عج) به نمایش گذاشتند، تمجید و قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به صحبت‌های یکی از سخنرانان در این جلسه درباره اهمیت جهاد تبیین گفت: امروز دشمن به‌دنبال این است تا در جنگ ترکیبی و ادراکی، ذهن جوانان کشور را در اختیار گرفته و آنگونه که می‌خواهد شکل دهد و لذا بر همگان و بویژه اصحاب سخن و تریبون و قلم است که با امیدآفرینی و تقویت ایمان جامعه با این توطئه دشمن مقابله کنند. نکته مهم این است که تبیین باید ناظر به باز کردن گره‌های ذهنی باشد تا به ناامیدی و انفعال افراد منجر نشود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی