صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

خوشحالی اسکیت‌باز سرعت، از حضور در بازی‌های آسیایی

شامحمدی: ما نمی‌رفتیم اسکیت ضربه می‌خورد

شک نکنید با مدال برمی‌گردیم

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار


بهتر از این نمی‌شد. هیچ خبری اینقدر او را خوشحال نمی‌کرد. شادی را راحت می‌شد از صدایش حس کرد. خبری که مزد زحمات و دو سال سختی بود که او و بقیه همقطارانش به جان خریده بودند. آن چیزی نبود جز موافقت با اعزام ترکیب کامل اسکیت‌بازان به بازی‌های آسیایی هانگژو. خبری که دو سال تمام روزها را تنها به امید آن تا شب در اردوها سر کرده بودند. کیارش شامحمدی اسکیت‌باز ملی‌پوش سرعت، حالا خوشحال است که مزد زحماتشان را گرفته‌اند. مزدی که بعد از 13 سال به اسکیت‌بازان اجازه داد تا دوباره پای‌شان به بازی‌های آسیایی باز شود. او امیدوار است مدال خوشرنگ آخر این قصه باشد.

باشنیدن خبر حضور تیم ملی اسکیت با ترکیب کامل در بازی‌های آسیایی نفس راحت کشیدید؟
دقیقاً. ما سر تمرین بودیم که این خبر را شنیدیم. با شنیدن این خبر حس فوق‌العاده‌ای پیدا کردیم. سبک و رها. خدا را شکر که پیگیری فدراسیون جواب داد و شک ندارم زحمات بچه‌ها در تمرین خیلی تأثیرگذار بود و رکورد خوب بچه‌ها باعث شد تا کارشناس کمیته ملی المپیک هم با رضایت از اردو برود. بعید نیست رکورد خوب بچه‌ها هم بی‌تأثیر نبود.
فکر می‌کردی، کمیته رأی حضور با ترکیب کامل بدهد؟
ما خیلی امیدوار بودیم، چرا که از پارسال در اردو بودیم و هم تست فدراسیون را دادیم و هم تست پزشکی کمیته ملی المپیک.
 البته استرس هم داشتیم، به ویژه روزهای آخر خیلی استرس ما بیشتر شده بود. دیروز که خبر را دادند دیگر راحت شدیم، روحیه زیادی گرفتیم و با خیال راحت کارمان را جدی‌تر ادامه دادیم.
 اگر تیم به هانگژو نمی‌رفت، اسکیت ایران ضربه بزرگی می‌خورد و حتی نسل جوان هم بی‌انگیزه می‌شد.
حالا با خیال راحت تمرین می‌کنی؟
حالا که این خبر خوش را شنیده‌ایم با آرامش ذهنی زیاد و انگیزه فقط تمرین می‌کنیم و تمرین، چرا که خیلی منتظر این خبر بودیم. قبل از این فکر ما خیلی درگیر بود، اما حالا راحت و جدی‌تر تمرین می‌کنیم. اگر اجازه نمی‌دادند با ترکیب کامل برویم همه زحمات ما به باد می‌رفت. به هر حال ما دو سال تمام در اردو بودیم و بچه‌ها از همه زندگی‌شان زدند و همه سختی‌ها را به جان خریدند تا به هانگژو بروند.
بعد از 13 سال دوباره اسکیت اجازه حضور در بازی‌های آسیایی را پیدا کرده، این حضور را چطور ارزیابی می‌کنی؟
شک نکنید همه تیم‌ها با قدرت تمام در بازی‌های آسیایی حاضر می‌شوند. البته رقبای اصلی ما هم از شرق آسیا بویژه کره و تایوان هستند. هند هم به جمع آنها اضافه شده است؛ تیم‌هایی که حتی در جهان اسکیت هم مدعی محسوب می‌شوند. بنابراین ما کار راحتی در هانگژو نداریم، هرچند ما هم رقیب دست و پا بسته‌ای برای آنها نیستیم و رکوردهای ما هم دست کمی از آنها ندارد و خیلی به آنها نزدیک هستیم.
 اگرچه ما 13 سال در بازی های آسیایی غایب بودیم اما رقیب سفت و سختی برایشان هستیم و به راحتی نمی‌توانند از ما رد شوند.
مواد مسابقه هم تغییر کرده؟
درست است امسال مواد بازی‌های آسیایی هانگژو متفاوت شده است. یعنی امسال مواد هزار متر و 3 هزار متر امدادی برگزار می‌شود که تمرکز ما هم روی ماده 3 هزار متر امدادی است. هر تیم با سه اسکیت‌باز می‌تواند در ماده 3 هزار متر شرکت کند.
فاصله امتیاز شما با رکورد طلا چقدر است؟
ما فاصله زیادی با رکورد جهانی نداریم، فکر می‌کنم ما 2 ثانیه اختلاف داشته باشیم. البته در رکوردگیری درون اردویی رکورد ما با رکورد جهانی برابر است و اختلاف زیادی ندارد، هرچند مسابقه شرایط خاصی دارد و وضعیت و رکورد هم به شرایط مسابقه بستگی زیادی دارد، اما بچه‌های ما شانس زیادی برای مدال دارند، چراکه بی‌تجربه نیستند. به هرحال [u1] آنها مسابقه‌ها و میادین بین‌المللی زیادی را تجربه کرده‌اند.
چه مدالی را پیش‌بینی می‌کنی؟
پیش‌بینی مدال در میدان بزرگ بازی‌های آسیایی خیلی سخت است. اما شک نکنید همه تلاش بچه‌های ما برای برگشت با مدال است، آن هم خوشرنگ‌ترین مدال. ما تنها با مدال هانگژو راضی می‌شویم.
امکانات خوبی هم داشتید؟
فدراسیون امسال برای ما سنگ تمام گذاشت و امکانات و تجهیزات بهتری را فراهم کرد تا ما بدون دغدغه تمرین کنیم. حتی بیشتر اردوهای ما در پیست اراک که بهترین و استانداردترین پیست اسکیت است برگزار شد تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.
پاداش پای سکو چقدر برای تصاحب مدال انگیزه‌بخش است؟
صددرصد. به هر حال مبلغ پاداش رقم کمی نیست و برای تلاش بیشتر وسوسه‌انگیز است و می‌تواند کمک بزرگی برای ادامه زندگی ورزشی ما باشد. البته انگیزه ما را هم بیشتر می‌کند تا بتوانیم با آن بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم
حرفی مانده؟
من از کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم که اسکیت را فراموش نکرد و امیدواریم با مدال خوشرنگ جواب اعتمادها را بدهیم. می‌دانم که فدراسیون و مربیان هم تلاش زیادی برای ما به خرج داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی