صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

برای دیدار ایران و بلغارستان بعد از 45 سال

سلام آقای استویچکوف!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

ضربه ایستگاهی زیبایی که هریستو استویچکوف وارد دروازه بودو ایلگنر کرد و چند دقیقه بعد هم ضربه سر دیدنی یوردان لچکوف، آب سردی بود بر پیکر ژرمن‌ها تا قهرمان جام جهانی 1990 به پایان کار خود برسد. آن بازی خاص و در کل، گلزنی‌های استویچکوف که با شش گل زده بهترین گلزن جام جهانی 1994 امریکا شد و بلغارستان را به جمع چهار تیم آن رقابت‌ها رساند، تصویری است که هنوز و با گذشت 29 سال، در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال جهان بخصوص نوستالژی بازها باقی مانده است. استویچکوف که در سال 1994 توپ طلای مجله فرانس فوتبال را از آن خود کرد و یکی از ستاره‌های بارسلونا بود، حالا مردی 57 ساله است با موهای سپید شده اما هنوز وقتی نام بلغارستان به میان می‌آید، اولین نامی که در اذهان متبادر می‌شود، استویچکوف است! حالا تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای شرکت در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند، به بلغارستان سفر کرده تا در یکی از بازی‌های دوستانه‌اش در فیفادی‌های پیش‌رو، از ساعت 19:30 پنجشنبه برابر تیم ملی این کشور قرار بگیرد. بلغارستانی که دیگر نتوانست درخشش فوق‌العاده‌اش در جام جهانی 1994 را ادامه دهد و حالا یکی از تیم‌های درجه دو فوتبال اروپا به شمار می‌رود.
 این تیم که هدایتش را یک مربی جوان صرب به نام ملادن کرستاییچ برعهده دارد، در پنج بازی گذشته‌اش به پیروزی نرسیده است. بلغارها آخرین‌بار در سال 2022 در یک دیدار دوستانه برابر قبرس به پیروزی رسیده‌اند و پس از آن هم یک تساوی در دیدار دوستانه برابر لوکزامبورگ داشتند. آنها در سال 2023 هم چهار بازی در مقدماتی جام ملت‌های اروپا 2024 برگزار کرده‌اند که دو باخت برابر مونته‌نگرو و مجارستان و دو تساوی با لیتوانی و صربستان حاصل آن بوده است.
 با این حال، به نظر می‌رسد، بازی دوستانه برابر بلغارستان، برای ما از سطح بالاتری نسبت به حضور در تورنمنت کافا و بازی با افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان برخوردار باشد و امیر قلعه‌نویی، بهتر می‌تواند شاگردان خود را محک بزند. خصوصاً اینکه بازی با تیم‌های اروپایی به واسطه حضور آنها در لیگ اروپا سخت‌تر شده و دیدار با بلغارستان هم در این شرایط، بد به نظر نمی‌رسد. سرمربی تیم ملی که برای این اردو 24 بازیکن را دراختیار دارد، با چند تغییر نسبت به اردوی خرداد ماه، تیمش را راهی بلغارستان کرده است و پس از آن هم ایران در دیدار بعدی خود به مصاف آنگولا می‌رود.
تیم‌های ملیایران و بلغارستان، تاکنون تنها یک‌بار در تاریخ شش اردیبهشت 1357 و پیش از اعزام تیم ملی به جام جهانی 1978 آرژانتین در ورزشگاه آزادی برابر هم قرار گرفتند که آن مسابقه با تساوی 1-1 به پایان رسید و گل بلغارستان را سوکولف و تک گل ایران را هم علی پروین از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. حالا ایران و بلغارستان بعد از 45 سال و چهار ماه و 12 روز، یک‌بار دیگر مقابل هم قرار می‌گیرند و بنابراین می‌توان گفت: «سلام آقای استویچکوف!»

 

تیم ملی در بلغارستان تکمیل شد

بازیکنان و اعضای کادر تیم ملی فوتبال ایران که دیروز ساعت 11 با پروازی چارتر راهی بلغارستان شدند، ساعت 14:30 به وقت محلی (١۵ به وقت تهران) وارد شهر پلودیف بلغارستان شدند و پس از استراحتی کوتاه، دیشب نخستین جلسه تمرینی خود را در این شهر برگزار کردند. گفتنی است دیروز احسان حاج صفی و میلاد محمدی نیز به شهر پلودیف رسیدند و قرار بود تا آخرین ساعات دیشب نیز تمامی بازیکنان لژیونر به جز محمد محبی به جمع سایر بازیکنان اضافه شوند. این بازیکن نیز، امروز در اردوی تیم ملی حاضر خواهد شد تا ترکیب ٢۴ نفره تیم ملی برای بازی با بلغارستان تکمیل شود. گفتنی است رضا اسدی ملی پوش سپاهان که پیش از این در اردوی تیم ملی حاضر بود، پس از درخواست تیم اصفهانی به دلیل حضور تعدادی از بازیکنانش در تیم ملی امید و انجام بازی دوستانه با زنیت به اردوی سپاهان بازگشت.

جستجو
آرشیو تاریخی