صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تدابیر ویژه دولت برای برگزاری باشکوه آیین اربعین

زیارت تمدن ساز

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: از ابتدای ماه صفر تا دوشنبه قریب ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای ما عبور کرده و به عتبات عالیات مشرف شدند؛ از این تعداد یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کشور بازگشتند و نزدیک به ۵۰ درصد زائران همچنان در عراق حضور دارند.
سید مجید میراحمدی با اشاره به اینکه تعداد زائرانی که هنوز در عراق هستند، عدد بالایی است که اگر همه این تعداد بخواهند ظرف دو یا سه روز آینده بازگردند، با جمعیت قابل توجهی از زائران در پایانه‌های مرزی مواجه می‌شویم، افزود: به همین دلیل تمام ظرفیت‌های ممکن برای انتقال این زائران و عدم ماندگاری آنها در نظر گرفته شده است. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین و معاون وزیر راه و شهرسازی شخصاً در پایانه مهران حضور دارند، اظهار کرد: روزانه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مهران حضور دارند و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران به مرز مهران در داخل خاک عراق خصوصاً شهر کربلا مستقر شده اما بیش از این تعداد به وسایل حمل‌ونقل نیاز داریم که همه تلاش‌ها برای رفع کمبودها در این زمینه به‌کار گرفته شده و امیدواریم مردم هم با توجه به توصیه‌های ستاد، خادمان خود را در این زمینه یاری کنند.
حضور زائران از کشورهای مختلف گواهی است بر واقعیت بین‌المللی و تمدن‌ساز اربعین. امسال نه تنها میلیون‌ها ایرانی، بلکه هزاران نفر از اتباع کشورهای همسایه عراق و ایران، راهی زیارت اربعین شدند تا یکپارچگی و آرمان مشترک امت اسلامی را به نمایش بگذارند. اما این رویداد بین‌المللی که اقشار مختلف مردم از کشورهای متعدد را در برمی گیرد، بدون تدارکات و حمایت‌های لجستیکی گسترده جمهوری اسلامی ممکن نبود، تدارکات، برنامه‌ها و اقداماتی که بیش از همه باید آن را در ستاد مرکزی اربعین، با محوریت وزارت کشور جست و جو کرد. فعالیت این ستاد از ابتدای سال یعنی فروردین ماه آغاز شد و نخستین دستورکارهای آن، بررسی اشکالات و کاستی‌های اربعین سال گذشته بود تا مراسم امسال هرچه باشکوه‌تر برگزار شود. اگرچه وزارت کشور مسئولیت مدیریت و راهبری اساسی برگزاری اربعین را عهده‌دار است اما دستگاه‌های دیگر نیز به فراخور تلاش‌های خود در این امر نقش‌آفرین بوده‌اند. فراجا با تسهیل صدور گذرنامه‌ها و تأمین امنیت مرزها، سپاه پاسداران با بسیج امکانات درمانی، حمل و نقلی و تأمین امنیت، وزارت راه و شهرسازی با تأمین وسایل حمل و نقل بویژه اتوبوس و ون، وزارت اقتصاد برای تأمین ارز مورد نیاز و هماهنگ کردن صراف‌ها و وزارت بهداشت با تأمین نیازهای دارویی و تعیین کادر درمان برای کمک به زائران نیازمند. دو روز پیش محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور که همزمان با نخست‌وزیر عراق در پایانه مرزی شلمچه حضور یافته بود، آخرین توصیه‌های اجرایی برای خدمات‌رسانی به زائران کربلای معلی و نحوه بازگشت آنها را مطرح کرد و از نزدیک به بررسی وضعیت جاری در مرز کشور و عبور و مرور زائران پرداخت.
سردار احمدرضا رادان، رئیس فرمانده انتظامی کل کشور نیز روز گذشته با اشاره به همکاری‌های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برگزاری اربعین، اظهار کرد: «انصافاً دولت انقلابی در سفر اربعین امسال اقداماتی در راستای فراهم شدن زیرساخت‌ها انجام داد که شاید در ۲ دهه گذشته این اقدامات انجام نشده بود، بحمدالله تمامی زیرساخت‌ها فراهم شد به گونه‌ای که برای اولین بار بود که هیچ گره ترافیکی در مهران نداشتیم.» سردار احمدرضا رادان روز گذشته در قرارگاه اربعین (ارتباط ویدیو کنفرانسی با مرزهای شش‌گانه) که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: تا ساعت ۷ صبح دوشنبه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند. فرمانده کل انتظامی کشور همچنین گفت: پیش‌بینی، تأمین و ایجاد زیرساخت‌های فنی در مرز یکی از عوامل اصلی تسهیل در تردد سریع و آسان زوار بود که این زیرساخت‌ها علاوه بر طرف ایرانی در پایانه‌های مرزی طرف عراقی نیز با همکاری و هماهنگی مناسب آنها ایجاد و راه‌اندازی شد که این اقدام منجر به عبور، ورود و خروج زوار در کمترین زمان ممکن (در کمتر از ۴ ثانیه) شد. اظهارات سردار رادان، ناظر به برنامه‌ریزی‌ها و حتی بازدیدهای میدانی متعدد اعضای دولت، همچون معاون اول رئیس‌جمهور تا وزیر کشور برای تسهیل و رفع موانع زیارت زائران است. در این میان، از جمله دیگر نهادهایی که در برگزاری این راهپیمایی بزرگ و بین‌المللی نقش فعال داشته است، هلال احمر بوده است. در این زمینه سخنگوی دولت از برنامه‌ریزی و تلاش گسترده هلال احمر برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین خبرداد. علی بهادری جهرمی در این باره نوشت: «‏۴ هزار نفر از کادر امداد و درمان هلال‌احمر در ٨٤ پایگاه درمانی، 8 بیمارستان مجهز و طرح پزشک سیار به‌صورت داوطلبانه در کنار هزار نفر از کادر سلامت به میلیون‌ها زائر ایرانی و غیرایرانی ‎اربعین حسینی خدمت می‌کنند.»
مجموعه این شرایط، نه تنها امکان پذیرایی و عبور زائران همسایگان شرقی از ایران را فراهم کرد، بلکه ظرفیت‌های یک رویداد تاریخ‌ساز و تمدنی را نیز فراهم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی