صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

ابلاغ حریم مصوب دماوند در سال ۱۴۰۲

 برای نخستین‌بار سال 86 بود که موضوع ثبت ملی کوه دماوند روی میز تصمیم‌گیران آمد. محسن باستانی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران درباره آخرین وضعیت پرونده جهانی دماوند به ایسنا گفت: میراث فرهنگی از زمانی‌ که پرونده ثبت ملی دماوند آماده شده در تدارک حاضر شدن پرونده ثبت جهانی آن بوده است. به تازگی هم روی پرونده تعیین حریم و عرصه این اثر طبیعی اقداماتی انجام شده است و تا آخر امسال حریم آن مصوب خواهد شد که مقدمه‌ای برای ثبت جهانی آن نیز خواهد بود.
وی درباره علت تأخیر تصویب حریم و عرصه این اثر طبیعی گفت: وسعت محدوده دماوند خیلی زیاد است و تنش‌ها و محدودیت‌هایی برای تعیین حریم این‌گونه آثار وجود دارد و همین موضوع موجب شد فرایند تعیین حریم و عرصه آن طولانی شود. در حال حاضر محدوده عرصه و حریم و ضوابط آن مشخص شده است و منتظر تصویب نهایی در شورای ثبت و حریم هستیم که امسال حریم آن ابلاغ می‌شود.
باستانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گسترش معارض‌ها در دماوند از جمله ساخت‌وسازها، زباله‌ها، فرسایش ناشی از رفت‌وآمد زیاد کوهنوردان و گردشگران، آیا این اثر همچنان شاخص‌های لازم را برای ثبت جهانی دارد، گفت: این مشکلات که قطع به یقین وجود دارد، اما دماوند مدیریت چندگانه دارد و برای رفع چنین مشکلاتی به دنبال تصویب پلان مدیریتی هستند تا وظیفه هر نهاد و دستگاه ذیربط مشخص شود. در حوزه فعالیت معادن هم اتفاقات خوبی رخ داد و مجوز فعالیت آنها لغو شد. برای فعالیت کوهنوردان هم باید تاب و ظرفیت منطقه را شناسایی کرد که محدودیت‌هایی برای صعود به قله اعمال شود. تدوین این پلان مدیریتی خارج از حیطه وظایف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران است و باید در سطح ملی پیگیری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی