صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

طرح طبیعت‌گردی آشوراده عملیاتی می‌شود

پس از 20 سال

پس از دو دهه کش و قوس برای مجوز طرح گردشگری آشوراده، این طرح با تمدید مجوز ارزیابی محیط زیست عملیاتی می‌شود.
اوایل شهریور ماه امسال بود که معاون گردشگری کشور خبر تصویب طرح طبیعت‌گردی آشوراده را داد. علی‌اصغر شالبافیان گفته بود: در این طرح اقامت شبانه در 22 هکتار جزیره آشوراده در میانکاله حذف شده و ساخت‌وسازهای سنگین از جمله هتل‌سازی و مجتمع‌های اقامتی به بندر ترکمن انتقال یافت. حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از واگذاری اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده به صندوق ملی محیط زیست گفته بود. از نظر او علت این واگذاری، نظارت بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست روی فعالیت‌های صندوق و جلوگیری از تملک احتمالی اراضی است.

نگاهی به گذشته
عملیات اجرایی این طرح با انعقاد قرارداد بین سازمان همیاری شهرداری‌‌های استان گلستان، به‌ عنوان مجری طرح با اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان کلید خورد اما اشکالاتی بر طرح و نحوه شروع کار وارد شد. این اشکالات توسط شورای عالی شهرسازی و معماری برداشته شد.
همچنین کمیته ملی طبیعت‌گردی در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار و مجدداً طرح طبیعت‌گردی با رویکرد جدید به تأیید همه اعضا رسید و در نهایت برای رعایت موازین قانونی در انتخاب مجری طرح، از طریق فرایندهای معمولی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موضوع ورود صندوق ملی محیط زیست در قالب سرمایه‌گذار به‌ عنوان آخرین گام اجرایی شدن طرح طبیعت‌گردی آشوراده مورد پیگیری قرار گرفته و مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شد.
اصلاح طرح قدیمی
حسن اکبری، معاون محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» گفته بود: در طرحی که چند سال پیش به امضا رسیده بود، مجوز بارگذاری سنگین در زون 22 هکتاری آشوراده دیده شده بود. در جلسه کمیته ملی طبیعت‌گردی طرح ارزیابی اصلاح شد و بارگذاری‌های سنگین به خارج از محدوده پناهگاه حیات وحش آشوراده و به بندر ترکمن انتقال یافت. بر اساس این توافق در زون تفرجگاهی تنها سازه‌ها به صورت سبک و با کاربری تفریحی، پذیرایی، فضای سبز، برپایی غرفه صنایع‌دستی و گردشگری و ارائه خدمات عمومی قابلیت اجرایی دارد.
در طرح ارزیابی زیست محیطی آشوراده، با توجه به توان اکولوژیکی این منطقه، تعداد گردشگران مجاز هم مشخص شده‌اند و اینکه چه تعداد گردشگر هر بار می‌توانند وارد منطقه شوند. اما اکبری، معتقد است که باید ورود گردشگر در فصل مسافر مدیریت شود. اکبری تأیید می‌کند که گردشگران نمی‌توانند در همه جای جزیره رفت و آمد کنند و تنها برخی نقاط با مدیریت و نظارت قابل دیدن است.
مجموعه میانکاله یک تالاب و پناهگاه بزرگ است که بخش کوچکی از آن شامل جزیره آشوراده می‌شود. بخشی از جزیره که نزدیک به بندر ترکمن است، زون تفرج گسترده ما است که گردشگری در داخل آن اتفاق می‌افتد. طرح طبیعت‌گردی به معنای آن نیست که گردشگران به همه بخش‌های جزیره و میانکاله دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین گردشگر خارج از بافت روستای آشوراده نمی‌تواند در جزیره اقامت داشته باشد.
طرح طبیعت‌گردی آشوراده به عقیده اکبری، آغاز برنامه‌ای است برای اشتغال جوامع محلی داخل مناطق چهارگانه؛ از سوی دیگر بار را از روی دوش منابع طبیعی، مراتع و محیط زیست برمی‌دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی