صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

دلارزدایی ایران از اقتصاد
به روایت رسانه روس
 خبر اول اینکه، رسانه روسی اسپوتنیک با استناد به داده‌های منتشر شده در داخل کشور، اعتقاد دارد که ایران به واسطه ذخایر طلای خود در عرصه تجارت جهانی و دلارزدایی از اقتصادش موفق عمل کرده است. اسپوتنیک نوشته است ایران طی دو سال گذشته برای پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس سعی کرده واردات طلای خود را برای تقویت خزانه خود افزایش دهد. این رسانه همچنین گفته این کشور در مواجهه با تحریم‌های غربی و کاهش تکیه به دلار و مؤسسات مالی غرب، اقدامات خوبی انجام داده است.
 
هک‌های مشکوک در سالگرد اغتشاشات
 خبر دوم اینکه،  هک‌ها و نفوذهای اطلاعاتی اخیر در سامانه هایی چون بیمه یا تپسی آن هم در سالگرد اغتشاشات سال گذشته، نگاه‌ها را متوجه سرویس‌های امنیتی بیگانه و متخاصم می‌کند که قصد دارند با این اقدامات ایذایی، زمینه تحرک عناصر میدانی خود را فراهم کنند. این گمانه از این رو تقویت می‌شود که هک‌های اخیر صورت گرفته، خارج از توان یک گروه چند نفره و حتی گروهک‌های ضدانقلاب است و به نظر می‌رسد نیازمند حمایت لجستیک یک دولت است. سال گذشته نیز در آستانه اغتشاشات، برخی هک‌ها با هدف افزایش حساسیت‌های اجتماعی و نارضایتی مردمی در کشور صورت گرفت که هک سامانه مربوط به پمپ بنزین‌های سراسر کشور از جمله آنها بود. اکنون نیز به نظر می‌رسد پس از تست و نتیجه نگرفتن سرویس‌های اطلاعاتی و رسانه‌های ضدانقلاب از انواع ترفندها و تاکتیک‌های جنگ روانی و عملیات بر روی اذهان مردم کشورمان، آنان سراغ یک عملیات پیچیده و چند لایه با عنوان کلی حملات سایبری رفته‌اند. به گزارش تسنیم، اولین نشانه‌های این تلاش را می‌توان در نفوذ محدود به بخش اعلان‌های سکوی هفت هشتاد دانست و در مرحله بعدی هک و نفوذ در یکی از تاکسی‌های بزرگ اینترنتی.
   
جزئیات جدید از کشف گروهک تروریستی در کرمان
 دست آخر اینکه،  جزئیات جدیدی از گروهک تروریستی کشف شده در کرمان که قصد انفجار مزار شهید سلیمانی را هم داشتند، منتشر شد. رحمان جلالی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان با بیان اینکه این افراد وابسته به گروهک موسوم به ارتش مردمی بودند که جدیدترین شگردهای امنیتی و اطلاعاتی در مورد آنها به کار گرفته شده بود، اظهارکرد: زمان شکل‌گیری گروهک ارتش مردمی در کرمان بعد از اغتشاشات سال گذشته بود که در یک صفحه اینستاگرامی از سوی فردی به نام شاهین زحمتکش (خواننده رپ) با نام مستعار شاهین لو ایجاد شد. وی با بیان اینکه این فرد سال ۱۳۶۲ در زندان اوین متولد شده و پدر او عضو گروه نفاق بود، اضافه کرد: شاهین‌لو در سال ۱۳۹۵ به دانمارک عزیمت می‌کند و سر پل با عنوان سیامک تدین رابط بین شاهین و عناصر کف میدان بوده است. جلالی اظهارکرد: در این تهدید امنیتی بازیگردان، بازیگران و بازی خورده‌ها وجود دارند که تحت هدایت سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور عمل می‌کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی