صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دهقان آخرین وضعیت پیگیری های حقوقی ایران در عرصه جهانی را تشریح کرد

بزرگ‌ترین پرونده شکایت ایران از آمریکا تا محاکمه قاتلان شهید سلیمانی

شهریور سال گذشته رئیس جمهور در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» امریکا، با اشاره به اقدام جنایت بار دولت امریکا و شخص ترامپ در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: «مسأله ترور حاج قاسم سلیمانی را تا اجرای عدالت باید پیگیری کنیم.» اکنون معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در پرونده ترور شهید سلیمانی، در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه امریکا اقامه دعوی می‌کند. آنطور که محمد دهقان اعلام کرد، هرچند فرایند رسیدگی به این پرونده می‌تواند طولانی و زمان بر باشد، اما نشان دهنده عزم و جدیت دولت در پیگیری این پرونده است، پرونده‌ای درباره ترور ناجوانمردانه سردار مبارزه با تروریسم که اگر مجاهدت‌های او و یارانش نبود، داعش می‌توانست تا قلب اروپا هم پیش برود.

پیگیری جدی پرونده ترور در دولت سیزدهم
معاون حقوقی رئیس جمهور که در برنامه «صف اول» سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در ابتدای دولت روند رسیدگی به این پرونده متوقف بود، اظهارکرد: خوشبختانه در دولت آیت‌الله رئیسی این کار به صورت تخصصی انجام گرفت و نظرات وکلای بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده اخذ شد.وی با بیان‌اینکه آماده اقامه دعوی درپرونده ترور شهید سلیمانی هستیم، فرایند اقامه دعوی را اینطور تشریح کرد: در شهریور ۱۴۰۲ و طی روز‌های پیش رو اخطار لازم به امریکا داده می‌شود، بعد از ارائه زمان شش ماهه برای داوری، طبق مقررات دیوان بین‌المللی دادگستری، باید آنان را دعوت به داوری کنیم. اگر داوری را قبول نکردند در بهار ۱۴۰۳ ایران دعوی خود در پرونده ترور شهید سلیمانی را در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت می‌کند.
دهقان گفت: براین اساس روند دعوی حقوقی شروع شده و دعوت به مذاکره است که حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

جنگ حقوقی با امریکا
معاون حقوقی رئیس جمهور درعین حال به پرونده‌های حقوقی دیگری هم اشاره کرد که در جریان است و جمهوری اسلامی ایران توانسته است حقانیت خود را در دیوان بین‌المللی دادگستری اثبات کند.
وی اظهارکرد: چندین دعوی حقوقی با امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان داوری ایران و امریکا مطرح شده است، از جمله در دهم فروردین امسال در یکی از این دعوی‌ها که مربوط به اموال جمهوری اسلامی ایران بود، رأی صادر و برای نخستین بار دولت امریکا محکوم شد.
دهقان با بیان اینکه از طرف دیوان دو سال مهلت داد تا خسارت از سوی امریکا پرداخت شود، گفت: همچنین دعوای حقوقی وزارت دفاع با امریکا بزرگ‌ترین پرونده حقوقی ما با امریکایی‌ها بعد از انقلاب است که وضعیت در آن به نفع ما است.

موفقیت‌های گذشته ایران در دیوان علیه امریکا
ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی تا هنگام نگارش این نوشتار، 5 مرتبه بابت شکایت از امریکا به دیوان مراجعه کرده و یک بار نیز این کشور بر سر قضیه گروگانگیری علیه کشورمان طرح دعوی کرده است. حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس، انهدام سکوهای نفتی ایران از سوی امریکا از موارد اولیه شکایت کشورمان در دیوان به شمار می‌رفت. 2 دعوای سال‌های اخیر ایران علیه امریکا در پی خروج این کشور از برجام و به استناد نقض مواد عهدنامه «مودت» رقم خورد و آخرین مورد نیز به ماجرای توقیف ۲میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی ایران در امریکا باز می‌گشت.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی