صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

یزد چگونه صدرنشین جدول تورمی کشور شد؟

استاندار: تولید مسکن در یزد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از اولویت خارج شد

یزد - عنوان صدرنشینی یزد در جدول بالاترین نرخ تورم به تفکیک استان‌ها که چندی پیش از سوی بانک مرکزی منتشر شد، در گروه‌ها و صفحات مجازی و شبکه اجتماعی استان یزد چند روزی است که مورد بحث و نظر قرار گرفته است.
نکته بسیار مهم در ارتباط با وضعیت تورمی یزد به موضوع افزایش قیمت اجاره‌‌‌بها در استان یزد بازمی‌گردد که نقش اصلی در افزایش تورم یزد را بازی می‌کند و به گفته استاندار یزد بدون در نظر گرفتن تورم اجاره‌‌بها، یزد جزو استان‌های با کمترین میزان تورم در کشور قرار می‌گیرد.
مهران فاطمی گفت: عنوانی به یزد داده شده که نیاز به تفسیر و توضیح دارد در حالی که فرق تورم و گرانی در نظر گرفته نشده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران پارسال درآمد خانوارهای یزدی ۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری و هزینه خانوارهای یزدی از میانگین کشوری ۱۱ درصد کمتر است، یعنی زندگی در یزد راحت‌تر است.
 وی با اشاره به اینکه خانوارهای یزدی رتبه اول پس‌انداز در کشور را دارند، افزود: استان یزد بعد از استان تهران بالاترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی کشور را دارد.
 مهران فاطمی، استاندار یزد با اشاره به اینکه اجاره‌بهای مسکن یکی از دلایل اصلی بالابودن نرخ تورم در استان است یکی از دلایل اصلی این موضوع را افزایش قابل توجه مهاجرت به استان دانست و عنوان کرد: یزد در طول سال‌های گذشته به صورت جدی با مهاجرت افراد غیربومی(ایرانیان) همراه بوده که اصلی‌ترین نیاز آنها مسکن بوده است.
 استاندار یزد درباره میزان مهاجرت صورت گرفته به استان یزد گفت: سال 98 میزان بیمه‌شدگان شهروندان ایرانی غیر یزدی در کل استان یزد حدود 70 هزار نفر بود اما در سال 99 این تعداد با افزایش شش هزار نفری به 76 هزار نفر رسید و در سال 1400 هم هشت هزار نفر دیگر به بیمه‌شدگان غیریزدی اضافه شدند و آمار کل به 84 هزار نفر رسید.
 وی نکته بعدی در ارتباط با افزایش قیمت اجاره‌بها را حضور اتباع غیرایرانی در یزد دانست و گفت: در کنار این افراد، نزدیک به 150 هزار نفر اتباع غیرایرانی مجاز و غیرمجاز در استان یزد زندگی می‌کنند که بالغ بر 12 درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و این اتباع هم تقاضای بسیار زیاد مسکن را به دنبال داشته‌اند.  استاندار یزد گفت: از سوی دیگر در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با خارج شدن بحث ساخت و تولید مسکن از اولویت، خانه‌سازی در استان یزد متوقف شده بود و یزد با انبوه تقاضا و نیاز به مسکن مواجه بود اما هیچ پاسخی به این نیاز داده نشد و صرفاً هر سال تجمیع نیازها و انباشت آن در استان رخ می‌داد و صرفاً در انتهای دولت دوازدهم، طرح اقدام ملی مسکن به صورت محدود شروع شد و پروژه خاصی هم تحویل مردم نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی