صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ستاد مرکزی اربعین : زائران تا قبل از روز اربعین به کشور باز گردند

آهنگ بازگشت زائران اربعین تندتر شد

ایران زمین - تا اربعین حسینی زمان زیادی باقی نمانده و آهنگ برگشت زائران اربعین از عراق به کشور تندتر از پیش شده است. این روزها نقطه صفر مرزی ایران و عراق در مرزهای شش گانه کشور صحنه شور زائرانی است که پس از پیوستن به خیل زوار اربعین در مسیر بازگشت از این سفر معنوی قرار گرفته‌اند.
ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در اطلاعیه ای از زائران خواست با توجه به کثرت زائرین در حال برگشت، پویش نذر سفر از سوی زائرانی که با خودرو شخصی به مرز‌ها عزیمت کرده اند ، مورد توجه قرارگیرد . این ستاد از زائران و شرکت کنندگان در راهپیمایی جهانی اربعین خواست تاقبل از اربعین به کشور بازگردند.
 «سردار سعید منتظر المهدی»، سخنگوی پلیس با اشاره به آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور گفت: تاکنون 3 میلیون و 700 هزار نفر از مرز‌های شش گانه کشور خارج شده‌اند که بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر از آنها طی روزهای گذشته به کشور بازگشته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه امسال با مدیریت سفر اربعین توسط خود زائران شاهد ازدحام در مرز‌های کشور نبوده‌ایم، افزود: امسال با تعاملات خوبی که با عراق انجام شده معطلی در گیت‌های ورودی عراق به کمترین زمان کاهش پیدا کرده به طوری که زمان ایستایی زوار در مرز مهران حدود چهارثانیه بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا عنوان کرد: با تعامل با طرف عراقی اطلاعات از طریق فیبر نوری تبادل شده و زمانی که گذرنامه یک زائر چک می‌شود بلافاصله اطلاعات آن شخص با بستر‌هایی که طرف عراقی ایجاد کرده در گیت‌های ورودی مشاهده و بررسی می‌شود.
سخنگوی پلیس با اشاره به اینکه تردد در مرز‌های کشور به خوبی در حال انجام است، تصریح کرد: خوشبختانه امنیت در مرز‌ها حاکم بوده و تردد زائران بدون هیچ مشکلی در جریان است.

اتوبوس‌ها در مرز‌ها به‌خط شدند
آخرین وضعیت مرز‌های شش گانه نشان می‌دهد موج بازگشت زوار سرعت گرفته و اتوبوس‌های زیادی در پایانه برکت در استان‌های مرزی برای جابه‌جایی زائران درنظر گرفته شده است. «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تمام ظرفیت ناوگان عمومی در این بازه زمانی برای بازگشت زوار اربعین به کار گرفته شده است، اظهارداشت: برای بازگشت زائران از کشور عراق برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا با کاهش ناوگان حمل و نقل مواجه نشویم. برای جا به جایی زائران فراخوان سراسری به کل کشور ابلاغ شده تا تمام ناوگان‌های حمل و نقل به مرزهای عراق علی الخصوص به مرز مهران اعزام شوند.  وی با اشاره به اینکه از روز گذشته(۱۲ شهریور) بلیت‌های اتوبوس به مقصد پایانه‌های مرزی با کاهش ۲۵ درصدی قیمت عرضه می‌شود، افزود: تمام سعی ما این بوده که از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش مشکلات احتمالی زوار اربعین استفاده کنیم. در این زمینه طرح بزرگراه ایلام - مهران تا پیش‌از اربعین به اتمام رسیده و با چهاربانده شدن این بزرگراه شاهد سوانح کمتری در تردد زائران به مرز مهران بوده ایم. بذرپاش در پایان تأکید کرد: از زوار تقاضا داریم تا کسانی که امکان حمل و نقل مسافران دیگر را با وسیله های شخصی دارند در حد توان به سیستم حمل و نقل کمک کنند.

زوار از تمام مرزها برای بازگشت استفاده کنند
«داریوش باقر جوان»، مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری کشور در پایانه برکت هم در خصوص آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر زائران از مرز مهران به کشور وارد شده‌اند به همین خاطر از طریق پایانه برکت مهران تاکنون یک هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس، ۳۷ هزار نفر از زائران را از این استان جا به جا شده است. وی در پاسخ به سؤال اینکه چرا برای برخی استان‌ها اتوبوس به اندازه کافی وجود ندارد، افزود: مسیر حرکت برخی استان‌ها مانند استان فارس، بوشهر، هرمزگان و استان‌های جنوبی برای زیارت اربعین پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه است. زائرانی که از آن مرزها خارج شده‌اند اگر بخواهند از مرز مهران برگردند باید دوتکه سفر کنند و ممکن است با مشکل مواجه شوند. وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی را برای مسافت‌های بلند در مرز مهران اختصاص داده‌ایم و برای مسافت‌های کوتاه‌تر مانند کرمانشاه، خوزستان، اندیمشک و همدان از ون استفاده می‌کنیم.
بدون اغماض تشکیل پرونده می‌دهیم
 «مهدی کاکاخانی»، معاون بازرسی ایلام هم در خصوص شرایط مرز مهران اظهار داشت: گشت‌ها و تیم‌های بازرسی استان ایلام از روزهای ابتدایی سفر زوار اربعین علاوه بر اینکه در منطقه مهران مستقر شده‌اند، در مسیرهای منتهی به شهرستان مهران هم حضور داشتند. وی افزود: تا این لحظه ۱۸۳ مورد بازرسی از مراکزی که به زائران خدمات ارائه می‌دهند، انجام شده و در این راستا ۳۵ پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی و ارزش این پرونده‌ها در حدود ۱۷۰ میلیون تومان است.همچنین ۱۶ گشت مشترک در مهران برگزار شده و اگر تخلفی صورت گیرد بدون اغماض تشکیل پرونده می‌دهیم و در همان نقطه همکاران بازرسی در حوزه تعزیرات رسیدگی و صدور حکم می‌کنند.
 
گره ترافیکی در محورهای استان ایلام نداریم
«سرهنگ ابوالفضل کهزادی»، رئیس پلیس راه ایلام هم اظهار داشت: گره‌های ترافیکی در محور مهران به ایلام که این روزها مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی است رفع شده و در حال حاضر تردد در این مسیر روان است. وی ادامه داد: سال‌های گذشته در ورودی شهر مهران که پارکینگ‌های بزرگ اربعین قرار دارد، همواره ترافیک وجود داشت اما امسال با احداث یک پل روگذر در کمربندی شهر این مشکل حل شده است.
 
 ورودی زائران به مرز خسروی نسبت به خروجی پیشی گرفت
«فریبرز کرمی»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه اظهار داشت: از ابتدای ماه صفر تاکنون در مجموع 535 هزار و 70 نفر از مرز خسروی عازم عتبات عالیات شده و 140 هزار و 341 نفر نیز وارد کشور شده‌اند.
  «محمدصادق معتمدیان»، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اندیشیده شدن همه تمهیدات در راستای ارائه بهترین خدمات به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مرز تمرچین گفت: طی ۱۶ روز گذشته مشکل خاصی در خروج زائران نبوده و این امر به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی