صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

فناورانه

 مدال نقره «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی رسید
اختراع طراحی شده از سوی دو جوان نخبه ایرانی با‌عنوان «یخچال قابل حمل خورشیدی» در سومین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری‌ها ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان (ایفیا) در ژنو سوئیس از سوی هیأت داوران حائز کسب مدال نقره این مسابقات در بخش محیط زیست شد.
به گزارش ایرنا، این اختراع ماحصل همکاری دو نخبه ایرانی به نام‌های فراز صادقی‌مقدم و محمد رضایی است که با سرپرستی صادقی‌مقدم در سومین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری شرکت داده شد.این اختراع به دلیل کاربردهای فراوان در حوزه‌های مختلف و شکست انحصار چند کشور محدود جهان و سازگاری با محیط زیست و تغییرات اقلیمی، مورد استقبال داوران فدراسیون جهانی در سوئیس قرار گرفت و برای نخستین‌بار در جهان با اهدای مدال نقره به نام یک نخبه ایرانی ثبت شد.
 
دست روباتیک ارزان ساخته شد

محققان پرتغالی یک دست نرم روباتیک ابداع کرده‌اند که ارزان‌تر از نمونه‌های فعلی است و قابلیت‌های بهتری دارد.
به گزارش مهر، محققان نرم روبات‌هایی ابداع کرده‌اند که حرکات ماهیچه‌ها را تقلید می‌کنند، می‌توانند اشیای کوچک را بفشارند همچنین ابزارها طوری طراحی شده‌اند که مانند قفل عمل کنند یا به اجزای کوچک‌تر تقسیم شوند.
این ابزارهای ظریف بهتر می‌توانند خود را با انسان هماهنگ کنند اما ساخت آنها بسیار پرهزینه است و به همین دلیل تولید انبوه آنها کار بسیار مشکلی است.دست روباتیک جدید علاوه‌بر آنکه ارزان‌تر از نمونه‌های فعلی است، حرکات انسان را بهتر تقلید می‌کند زیرا طوری طراحی شده تا با دقت مشابه بخش‌های بدن واقعی‌تر باشد. محققان برای تضمین آنکه دستگاه را می‌توان به‌طور انبوه تولید کرد، آن را چاپ سه بعدی و تحلیل عناصر را محدود ساختند.
نتیجه حاصل یک طراحی بهبود یافته از نرم‌روبات با قابلیت عملکرد بهتر بود. محققان با استفاده از محرک‌ها در طراحی انگشتانی مشابه نمونه واقعی توانستند روباتی با چابکی بالا تولید کنند.
تنظیمات دست روباتیک شامل ۵ محرک نرم برای هر انگشت و یک اگزواسکلتون است که قابلیت خم شدن دارند. محققان این نوآوری جدید را آزمایش کردند که عملکرد مناسبی داشت و می‌توانست اشیای مختلف را به‌راحتی کنترل کند. اکنون محققان مشغول تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی