صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اطمینان از امنیت وب سایت ها یادتان نرود

این روزها که بیشتر امور روزمره ازطریق اینترنت انجام می‌شود و روزانه کاربران مدت زیادی را به وبگردی می‌پردازند، یک موضوع اهمیت زیادی دارد و آن هم اطمینان از امنیت وب‌سایت‌هایی است که زمان خود را در آن می‌گذرانید. درصورت بی‌توجهی به این نکته، ممکن است درحالی که گمان می‌کنید به یک درگاه امن بانکی متصل شده‌اید، عملاً در دام کلاهبرداران اینترنتی افتاده باشید و رمزهای عبور، شماره کارت بانکی و سایر اطلاعات شخصی شما همچون آدرس و شماره تلفن‌تان سرقت شود. ازسوی دیگر ممکن است وب‌سایت‌های بدون اعتبار، دارای بدافزارها یا باج‌افزارهایی باشند و با ورودتان به این سایت‌ها، عملاً راه را برای آنها هموار کنید تا روی سیستم شما بنشینند و دردسرهای بعدی را رقم بزنند.
بنابراین بررسی امنیت یک سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما چگونه از اعتبار یک وب‌سایت مطمئن شویم و در دام سایت‌های جعلی و فیشینگ نیفتیم؟
مراقب آدرس سایت باشید
بهتر است مراقب آدرس وب سایت باشید که در این میان، مهم‌ترین موضوع بررسی گواهی SSL است. در آدرس یک URL، باید حتماً عبارت HTTPS به کار رفته باشد چراکه یک ویژگی امنیتی است که توسط گواهی SSL فراهم می‌شود. درواقع می‌توان گفت بخشی از URL است که وب‌سایت را رمزگذاری می‌کند. بنابراین اگر در ابتدای آدرس سایت به جای HTTPS، واژه HTTP دیده شود، به این معنی است که سایت، رمزنگاری نشده و ممکن است در دام کلاهبرداران اینترنتی بیفتید، بنابراین حواستان را جمع کنید.

نماد قفل نشانه امنیت سایت است
نماد قفل در کنار آدرس URL مرورگر می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که یک صفحه وب برای بازدید امن است و هیچ مشکل امنیتی ندارد. این نماد که معمولاً در نوار آدرس ظاهر می‌شود درواقع به معنای استفاده از رمزگذاری SSL توسط سایت است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید از سایت استفاده کنید بدون اینکه نگران هک شدن باشید.

گول سایت‌های جعلی را نخورید
از آنجا که کلاهبرداران و مجرمان اینترنتی دائم به دنبال یافتن راهی برای گول زدن کاربران هستند، بی‌شک با افزایش محبوبیت یک وب‌سایت و افزایش تعداد مخاطبان آن، دست به کار می‌شوند. این هکرها وب‌سایت و URL مشابه آن سایت پرترافیک و پرطرفدار ایجاد می‌کنند تا کاربران را به خطا بیندازند و درنهایت با وارد کردن شماره کارت بانکی و سایر اطلاعات و وارد کردن رمز عبور خود، عملاً داده‌های مالی خود را تقدیم مجرمان سایبری کنند. اگر می‌خواهید در چنگ این کلاهبرداران اینترنتی نیفتید، درصورت دریافت ایمیل حاوی لینک از یک فروشگاه یا بانک، هرگز به آن اعتماد صددرصد نداشته باشید و نام فروشگاه را در گوگل جست‌و‌جو کنید تا آدرس واقعی وب‌سایت را ببینید. در صورت مشابه بودن آدرس، می‌توانید با خیال راحت وارد وب سایت شوید.

اینماد را بررسی کنید
یکی دیگر از راهکارها بررسی نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد) است. بهتر است برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین، از وب‌سایت‌های دارای اینماد استفاده کنید چراکه نشان می‌دهد فعالیت سایت به صورت قانونی و با تأیید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور انجام می‌شود. چنین وب‌سایت‌هایی قطعاً به ضمانت کالا و وجود سیستم‌هایی برای بازگرداندن کالا و بازپرداخت وجه مجهز هستند. البته به خاطر داشته باشید که وجود علامت اینماد (ترکیبی از کلمه «نماد» و حرف «e» به رنگ آبی) در سایت به تنهایی کافی نیست و باید اطلاعات آن سایت در سامانه ‌اینماد ثبت شده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی