صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

در گفت‌و‌گو با معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد

پیگیری واردات تجهیزات برای ایثارگران

مهسا قوی قلب
خبرنگار

چند وقتی است که در ساختار بنیادشهید و امور ایثارگران تغییراتی ایجاد شده، به این شکل که معاونت بهداشت و درمان با بخش‌هایی از حوزه تعاون و امور اجتماعی ادغام شده است. این بخش‌ها شامل اداره کل مسکن، اداره کل تسهیلات رفاهی و اداره کل کارآفرینی و اشتغال است. حاصل این ادغام، ایجاد معاونت سلامت و توانمند‌سازی اجتماعی است. در این ساختار مهمترین نقش معاونت، نقش سیاستگذاری و نظارتی است و اقدامات اجرایی در هلدینگ‌های زیرمجموعه از قبیل شرکت هلدینگ سلامت (متد) در بخش درمان مستقیم، شرکت بیمه دی در بخش غیر مستقیم، سازمان اموال و املاک در بخش مسکن، صندوق ذخیره شاهد در بخش کارآفرینی و اشتغال را شامل می‌شود. معاونت سلامت نیز به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های افراد حقیقی و حقوقی، این سه قرارگاه و شورا را ایجاد کرده است: شورای سیاستگذاری سلامت، قرارگاه ملی مسکن و ستاد ملی کارآفرینی. حالا با این تغییر که چند ماهی است از وقوع آن گذشته، این سؤال مطرح است که این اتفاق چه نتایجی خواهد داشت و چه اقداماتی قرار است برای بهبود شرایط خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام شود. معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این پرسش به خبرنگار «ایران» می‌گوید: در حوزه نظام سلامت بنیاد شهید دو اتفاق جدید رخ داده که یکی مبحث ادغام حوزه سلامت و اجتماعی و دیگری ساختار شبکه‌ای و تشکیلاتی است. سلامت برنامه بین بخشی محسوب می‌شود و ۱۷ وزارتخانه درگیر آن هستند. محمد میرزابیگی خاطرنشان می‌کند:  در حوزه سلامت در خرید تجهیزات خارجی مشکل وجود دارد. به همین دلیل باید سعی شود، از توانایی‌های داخلی استفاده شود. بیشتر ایثارگران با این موضوع چالش دارند چرا که تجهیزات داخلی، کیفیت لازم را که بتواند رضایت ایشان را جلب کند، ندارد.  از این رو سالهاست که از طرق مختلف در حال پیگیری هستیم تا این موضوع برطرف شود. به کرات برای اینکه بتوانیم در زمینه ویلچر یا وسایل مصرفی، بهداشتی مانند یورین بگ (کیسه ادرار، Urine Bag) و سایر وسایل، واردات داشته باشیم، از وزارت صمت و وزارت بهداشت در حال پیگیری هستیم. چون مشابه‌های داخلی کیفیت لازم را ندارند.
میرزا بیگی با تأکید بر اینکه کشور ما در عرصه‌های صنعت و تکنولوژی‌های نوین پیشرفت‌های خوبی کسب کرده است، می‌گوید: اما این نافی جلو بودن برخی کشورهای دیگر از ما نیست. ویلچرهای ساخت داخل با 4 سال پیش قابل مقایسه نیست و خیلی به لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرده‌اند.  اما باید به این نکته توجه داشت که برای یک جانباز قطع دو پا یا نخاعی، ویلچر به عنوان پاهای او محسوب می‌شود و باید سبک بوده و قابلیت مانور زیادی داشته باشد. وقتی یک جانباز سال‌های طولانی از ویلچر خارجی استفاده کرده به آن عادت کرده و باز هم دلش می‌خواهد از همان مارک و ساخت همان کشور استفاده کند و نمی‌تواند برند دیگری را جایگزین کند. این حق اوست که قدرت انتخاب داشته باشد چرا که عضوی از بدن خود را در راه میهن فدا کرده است.»
او در ادامه به برخی کاستی‌ها در کیفیت ساخت تجهیزات داخلی اشاره می‌کند و تحریم‌ها را مقصر اصلی می‌داند.
رفع مشکل تعویق
در پرداخت امور درمانی
چندی پیش جامعه خانواده شهدا و ایثارگران از تعویق در پرداختی‌های امور درمانی بشدت گلایه داشتند، اما به گفته معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با تأمین بودجه لازم، این مشکل به طور کامل مرتفع شده است. پرداخت مستقیم به ایثارگران معمولاً طی یک تا 3 هفته تسویه می‌شود.اما در زمینه تأمین مسکن خانواده شهدا و ایثارگران نیز هنوز از ایده‌آل‌های مورد نظر فاصله داریم. میرزابیگی در این زمینه توضیح می‌دهد: «در حال انجام طرح پایشی هستیم تا اطلاعات مسکن ایثارگران در سطح کل کشور به روز شود. این طرح در سطح شهرها اجرا شده است و در مرحله پایش روستاها قرار داریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی